Ska byta backar, hur får jag bort?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
lill_sankan

Ska byta backar, hur får jag bort?

Post by lill_sankan »

Hej. Håller på med mitt projekt Laban -73. Ska byta backar tänkte jag då dom gamla är slitna. Fått av hjulet och trumman men skulle gärna ha bort "skivan" som hjulbultarna sitter i. Ingen aning om vad det heter men jag enligt bild. Skulle underlätta en hel del vid byte av bromsbackarna. Kan bero på att jag är jättetrött och inte har ätit på hela dan men jag kommer inte på hur man ska få bort det. Tack på förhand.

Image
MVH Johan S.
mange
Forumpolis

Post by mange »

Skall du få bort den så är det en avdragare som behövs. Men det går nog alldeles utmärkt att ta bort backarna utan att ta bort denna. peta bort fjädrarna som går tvärsöver så är de loss (sitter antagligen även nån sorts backhållare men det ser ut som du tagit bort dessa)

När du ändå håller på så kolla att kolvarna i cylindern rör sig (tryck den försiktigt fram och tillbaka)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
lill_sankan

Post by lill_sankan »

mange wrote:Skall du få bort den så är det en avdragare som behövs. Men det går nog alldeles utmärkt att ta bort backarna utan att ta bort denna. peta bort fjädrarna som går tvärsöver så är de loss (sitter antagligen även nån sorts backhållare men det ser ut som du tagit bort dessa)

När du ändå håller på så kolla att kolvarna i cylindern rör sig (tryck den försiktigt fram och tillbaka)
Jaså ok så det blir lättare att byta utan. Tänkte eventuellt slipa ner och måla bromsskölden när man ändå håller på fast skicket där var ok så skippar nog det. Får köra på utan att lossa den där då. Tack för hjälpen. Riktigt bra med alla hjälpsamma människor på CRS.
MVH Johan S.
h.kjellin

Post by h.kjellin »

Hej
Nu är det jag igen!
Lossa inte på den mutter som håller drivaxeln. du skall inte ta isär navet för att byta bromsar!
Om du lossat hållarfjådrarna som håller backarna mot skölden är det bara att slacka på handbromsen (vid spaken i motorrummet) och kroka ur wiren. Två bromsfjädrar tvär över, lossa går lätt knepigare att sätta dit de nya. Köp en bromsfjädertång på Biltema om du ändå skall dit för att köpa en tändstiftshålsrenoverare!

Hälsningar Håkan
Håkan Kjellin, Storå
lill_sankan

Post by lill_sankan »

h.kjellin wrote:Hej
Nu är det jag igen!
Lossa inte på den mutter som håller drivaxeln. du skall inte ta isär navet för att byta bromsar!
Om du lossat hållarfjådrarna som håller backarna mot skölden är det bara att slacka på handbromsen (vid spaken i motorrummet) och kroka ur wiren. Två bromsfjädrar tvär över, lossa går lätt knepigare att sätta dit de nya. Köp en bromsfjädertång på Biltema om du ändå skall dit för att köpa en tändstiftshålsrenoverare!

Hälsningar Håkan
Tjena igen Håkan! Jo jag är med på hur man ska få bort backarna bara tyckte det kunde varit smidigare gjort så man kunde fått bort navet, då hade man kommit åt lite lättare men det funkar ju ändå. Tång har jag redan med renoveringstappen för gänghål ska jag köpa imorrn på biltema och stoppa i bilen och hoppas han vill starta sen. Vi får se. Hoppas kan man ju alltid. Tack för hjälpen, det är uppskattat!
MVH Johan S.
Post Reply