Kamremsbyte Twingo
Moderator: Forumpolisen
Kamremsbyte Twingo
Jag har sedan några dagar en Twingo 1,2 liters åresmodell 2000 som gått 5000 mil. Jag har förstått att det är dags för kamremsbyte. Är det någon som kan komma med goda råd, beskriva hur arbetet ska gå till?
Anders Jansson
Man skaffar en kamremsats, vattenpump och aggregatrem.
Demonterar lämpligt mycket för åtkomsten.
Ställer in märkningarna.
Byter delarna.
Fyller ny kylvätska Coolelf autosupra -37grader alternativt den dyrare Renault glaceol
Demonterar lämpligt mycket för åtkomsten.
Ställer in märkningarna.
Byter delarna.
Fyller ny kylvätska Coolelf autosupra -37grader alternativt den dyrare Renault glaceol
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Innebär det att jag inte behöver några specialverktyg alls? Har du någon idé om hur mycket kamremmen ska spännas. Har läst att man ska kunna twista den ca 90 grader, är det något du känner igen?
Måste man demontera motorfästet på höger sida?
Måste man demontera motorfästet på höger sida?
Last edited by ante3 on 18 Aug 2008, 15:38, edited 1 time in total.
Anders Jansson
Den är busenkel, inga specialtrix.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Ja självklart, så är det på nästan alla modeller.ante3 wrote:
Måste man demontera motorfästet på höger sida?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Har för mej att det är en fjäderbelastad spännare med intergrerad indikator.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Är det en 1,2 8v motorn så är det tametusan den enklaste bilen jag har bytt på. 1timme 20 minuter och då hade jag alldrig bytt på en sån Twingo tidigare.
inga specialdelar eller verktyg behövs.
Sätt en domkraft under oljetråget på tex en brädbit för att fördela ut trycket lite. Ta bort höger motorfäste och Höger hjul. Sen är det bara ca 3st M8 för kamremskåpan och vrid till motorn efter övre och nedre markering. Skifta remmen och byt spännrulle. Spänn den nya så remmen går att röra ca 1cm fram och tillbaka från centrum.
Lycka Till !
/Robin
inga specialdelar eller verktyg behövs.
Sätt en domkraft under oljetråget på tex en brädbit för att fördela ut trycket lite. Ta bort höger motorfäste och Höger hjul. Sen är det bara ca 3st M8 för kamremskåpan och vrid till motorn efter övre och nedre markering. Skifta remmen och byt spännrulle. Spänn den nya så remmen går att röra ca 1cm fram och tillbaka från centrum.
Lycka Till !
/Robin
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002: