Bilar med 3-bultade fälgar
Moderator: Forumpolisen
Bilar med 3-bultade fälgar
Bästa expertpanel,
Jag försöker tota ihop en lista över alla efterkrigsbilar med trebultade fälgar, och vilken bultcirkeldiameter de har. Nedanstående är vad jag har funnit hittills. Någon som kan bidra med tillägg eller rättelser?
>Uppdaterad: 22/1-11, kl. 22.59<
Mer eller mindre verifierad information:
3x160:
Citroën: 2cv, Acadiane, AK, Ami, Dyane, FAF, GS, GSA, M35, Mehari
Panhard: 24 (1965-)
Peugeot: 203 (utom: kombi, pickup), 403 (utom: kombi, pickup), 404 (utom: kombi, pickup)
3x150:
Alpine: A108, A110 (-1973), A310 V6 (-1980)
Matra: 530, Djet
Renault: 4cv (1958-), 8, 10, 12, 15, 16, 17, 18 (-1979), 20 (vissa modeller), Caravelle, Dauphine, Floride, Ondine
3x130:
Renault: 3, 4, 5 (-1984, utom mittmotorversionerna), 6, 7, Rodeo
3x125:
DAF: 33, 44, 55, 66, 600, 750, Daffodil
Kalmar Verkstad: Tjorven
Volvo: 66
3x120:
Peugeot: 204, 304, 305
3x115:
Citroën: Axel, LN, LNA, Oltcit, Visa (utom: GTI)
Peugeot: 104
Renault: 14
Talbot: Samba
3x112:
MCC: Smart Fortwo
3x98:
Citroën: AX, Zaxo (vissa modeller)
Peugeot: 106 (vissa modeller)
Trebultingar med ännu okända mått:
Renault:
Estafette, Alouette
Andra?
?
Kommentar:
- Licenstillverkade varianter av ovanstående bilar är inte med i listan.
- Specialbilar och kit cars baserade på ovanstående och tillverkade i mycket små serier är inte heller med.
/Jacob
Jag försöker tota ihop en lista över alla efterkrigsbilar med trebultade fälgar, och vilken bultcirkeldiameter de har. Nedanstående är vad jag har funnit hittills. Någon som kan bidra med tillägg eller rättelser?
>Uppdaterad: 22/1-11, kl. 22.59<
Mer eller mindre verifierad information:
3x160:
Citroën: 2cv, Acadiane, AK, Ami, Dyane, FAF, GS, GSA, M35, Mehari
Panhard: 24 (1965-)
Peugeot: 203 (utom: kombi, pickup), 403 (utom: kombi, pickup), 404 (utom: kombi, pickup)
3x150:
Alpine: A108, A110 (-1973), A310 V6 (-1980)
Matra: 530, Djet
Renault: 4cv (1958-), 8, 10, 12, 15, 16, 17, 18 (-1979), 20 (vissa modeller), Caravelle, Dauphine, Floride, Ondine
3x130:
Renault: 3, 4, 5 (-1984, utom mittmotorversionerna), 6, 7, Rodeo
3x125:
DAF: 33, 44, 55, 66, 600, 750, Daffodil
Kalmar Verkstad: Tjorven
Volvo: 66
3x120:
Peugeot: 204, 304, 305
3x115:
Citroën: Axel, LN, LNA, Oltcit, Visa (utom: GTI)
Peugeot: 104
Renault: 14
Talbot: Samba
3x112:
MCC: Smart Fortwo
3x98:
Citroën: AX, Zaxo (vissa modeller)
Peugeot: 106 (vissa modeller)
Trebultingar med ännu okända mått:
Renault:
Estafette, Alouette
Andra?
?
Kommentar:
- Licenstillverkade varianter av ovanstående bilar är inte med i listan.
- Specialbilar och kit cars baserade på ovanstående och tillverkade i mycket små serier är inte heller med.
/Jacob
Last edited by jacob on 22 Jan 2011, 23:11, edited 16 times in total.
Uppväxt i -65 R8. Kör -69 R16 och -66 folkabuss. Hottar en -71 Tjorven.
Re: Bilar med 3-bultade fälgar
Mer eller mindre verifierad information:
3x160:
Citroën 2cv, Acadiane, Ami, Dyane, FAF, GS, GSA, M35, Mehari
Panhard 24
Peugeot 203, 403, 404 (utom: kombi, pickup)
3x150:
Renault 12, 15, 17
Renault 18 (1978-1982)
A108 (samma som Renault Dauphine?)
A110 (1961-1977) (samma som Renault 8?)
A310 V6(1977-1980) (samma som Renault 17?)
8, 10, Dauphine, Ondine
16 (samma som 12, 15, 17, 18?)
20 (vissa modeller) (samma som 12, 15, 17, 18?)
Caravelle, Floride (samma som Dauphine?)
3x130:
Renault 3, 4, 6, Rodeo
Renault 5 Le Car, 5 Alpine/Gordini Turbo
3x115:
Citroën LN, LNA, Visa
Renault 5 (1972-1984, utom: Le Car, Alpine/Gordini Turbo)
Renault 7, 14
3x112:
Smart Fortwo
3x98:
Citroën AX
Citroën Zaxo (vissa modeller)
Peugeot 106 (vissa modeller)
Trebultingar med ännu okända mått:
Matra:
Djet
530
Peugeot:
104 (samma som Citroën LN?)
204, 304, 305 (samma som 203, 403, 404?)
Renault:
Estafette, Alouette
Talbot:
Samba (samma som Peugeot 104?)
Andra?
?
Kommentar:
- Licenstillverkade varianter av ovanstående bilar är inte med i listan.
3x160:
Citroën 2cv, Acadiane, Ami, Dyane, FAF, GS, GSA, M35, Mehari
Panhard 24
Peugeot 203, 403, 404 (utom: kombi, pickup)
3x150:
Renault 12, 15, 17
Renault 18 (1978-1982)
A108 (samma som Renault Dauphine?)
A110 (1961-1977) (samma som Renault 8?)
A310 V6(1977-1980) (samma som Renault 17?)
8, 10, Dauphine, Ondine
16 (samma som 12, 15, 17, 18?)
20 (vissa modeller) (samma som 12, 15, 17, 18?)
Caravelle, Floride (samma som Dauphine?)
3x130:
Renault 3, 4, 6, Rodeo
Renault 5 Le Car, 5 Alpine/Gordini Turbo
3x115:
Citroën LN, LNA, Visa
Renault 5 (1972-1984, utom: Le Car, Alpine/Gordini Turbo)
Renault 7, 14
3x112:
Smart Fortwo
3x98:
Citroën AX
Citroën Zaxo (vissa modeller)
Peugeot 106 (vissa modeller)
Trebultingar med ännu okända mått:
Matra:
Djet
530
Peugeot:
104 (samma som Citroën LN?)
204, 304, 305 (samma som 203, 403, 404?)
Renault:
Estafette, Alouette
Talbot:
Samba (samma som Peugeot 104?)
Andra?
?
Kommentar:
- Licenstillverkade varianter av ovanstående bilar är inte med i listan.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Värt att kommentera är att om rätt det är samma bultcirkel så passar inte fälgar med säkerhet mellan de olika modellerna pga. diameter, bredd och offset.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
R-14 har INTE samma som en R-5. R-14 är Pegga 104/Citra Visa i drivlinan.
R-3,4,5 -72-85 alla utom turbo1 o turbo2, 6, Rodeo, R-7 = 5'a sedan Fasa bygge.
Alpine 310 endast v6 -76-80
R-3,4,5 -72-85 alla utom turbo1 o turbo2, 6, Rodeo, R-7 = 5'a sedan Fasa bygge.
Alpine 310 endast v6 -76-80
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Tackar!
R14 står redan tillsammans med Visa.
När det gäller R5 så måste jag leta upp var det var jag hittade att "Le Car" och "5 Alpine Turbo" inte har samma som standard och att standard har samma som R14.
(Mittmotorversionen 5 Turbo har fyrbult, så den ska naturligtvis inte vara med någonstans.)
Av din kommentar så förstår jag att Peugeot 104 har samma som Visa. Detta ska jag också lägga in.
Och jag tänker helt sonika anta att Talbot Samba (brorsan till 104 och LN) också har samma.
När det gäller A310 så säger Wikipedia att alla 4-cylindriga (1971-1976) har 3-bultat, liksom de tidiga med V6 (1977-1980). Fr.o.m. 1981 så har de fyrbult.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alpine_A31 ... ion_models
/J
R14 står redan tillsammans med Visa.
När det gäller R5 så måste jag leta upp var det var jag hittade att "Le Car" och "5 Alpine Turbo" inte har samma som standard och att standard har samma som R14.
(Mittmotorversionen 5 Turbo har fyrbult, så den ska naturligtvis inte vara med någonstans.)
Av din kommentar så förstår jag att Peugeot 104 har samma som Visa. Detta ska jag också lägga in.
Och jag tänker helt sonika anta att Talbot Samba (brorsan till 104 och LN) också har samma.
När det gäller A310 så säger Wikipedia att alla 4-cylindriga (1971-1976) har 3-bultat, liksom de tidiga med V6 (1977-1980). Fr.o.m. 1981 så har de fyrbult.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alpine_A31 ... ion_models
/J
Uppväxt i -65 R8. Kör -69 R16 och -66 folkabuss. Hottar en -71 Tjorven.
R5 igen:
Uppgifterna "där ute" är lite tvetydiga. Är det helt enkelt så att alla 5:or av första generationen (utom mittmotormodellen) har samma bultmönster som R4 m.fl.? Det verkar ju onekligen det logiska!
Och 7:orna också då, så klart.
/J
Uppgifterna "där ute" är lite tvetydiga. Är det helt enkelt så att alla 5:or av första generationen (utom mittmotormodellen) har samma bultmönster som R4 m.fl.? Det verkar ju onekligen det logiska!
Och 7:orna också då, så klart.
/J
Uppväxt i -65 R8. Kör -69 R16 och -66 folkabuss. Hottar en -71 Tjorven.
FEL Jag har själv en 310 4cyl 1971. Är tvärsäker på att ALLA 4cyl 310 samt sista årsmodellen av 110 (-76 1600) har 4 bultsfäljar, (var 4 bult / fälg sist jag såg den) dock ej samma bultmönster som senare 310v6Jacob Munkhammar wrote:
När det gäller A310 så säger Wikipedia att alla 4-cylindriga (1971-1976) har 3-bultat, liksom de tidiga med V6 (1977-1980). Fr.o.m. 1981 så har de fyrbult.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alpine_A31 ... ion_models
/J
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
OK. Det verkar ju helt logiskt. Jag tyckte det hela var lite lattjo. På Wikipedia så står det nämligen om A110 att: "In 1974 the rear suspension of the 1600 was changed from swing axles to the double wishbone configuration of the A310; the number of wheel nuts changed from 3 for the original swing axle cars to 4." Och det rimmar ju inte med att A310 skulle ha varit trebultad vid den tiden.
Enligt Wikipedia, i den mån man kan lite på det, så är alltså A110 fyrbultad från 1974.
/J
Enligt Wikipedia, i den mån man kan lite på det, så är alltså A110 fyrbultad från 1974.
/J
Uppväxt i -65 R8. Kör -69 R16 och -66 folkabuss. Hottar en -71 Tjorven.
Uppdaterat.
Peugeot är komplett.
Det har uppstått tvetydighet angående Citroën AX & Saxo och Pegga 106: 3x98 eller 3x108?
Är det ingen som vet vilka bilar Matra hämtade sina hjulupphängingar ifrån? Jag är rätt säker på Renault, och då ligger ju 3x150 närmast till hands, men det är en "kvalificerad gissning" som måste verifieras.
Och hur är det med Estafette och Alouette?
Fanns förresten R30 någonsin med trebult?
/J
Peugeot är komplett.
Det har uppstått tvetydighet angående Citroën AX & Saxo och Pegga 106: 3x98 eller 3x108?
Är det ingen som vet vilka bilar Matra hämtade sina hjulupphängingar ifrån? Jag är rätt säker på Renault, och då ligger ju 3x150 närmast till hands, men det är en "kvalificerad gissning" som måste verifieras.
Och hur är det med Estafette och Alouette?
Fanns förresten R30 någonsin med trebult?
/J
Uppväxt i -65 R8. Kör -69 R16 och -66 folkabuss. Hottar en -71 Tjorven.
Jag kan verifiera att att Djet har samma som R8.
Bromsarna kommer direkt från R8. Ja, hela framvagnen är i princip R8 rakt av, åtminstone för Matran. Föregångaren René Bonnet Djet (som den hette innan den blev uppköpt av Matra) är något smalare och därför lite modifierad men det är fortfarande R8 prylar.
Om du vill göra listan mer komplett kan du ju kanske lägga till ytterligare ett par små tillverkare: Jidé och Sovam.
Bromsarna kommer direkt från R8. Ja, hela framvagnen är i princip R8 rakt av, åtminstone för Matran. Föregångaren René Bonnet Djet (som den hette innan den blev uppköpt av Matra) är något smalare och därför lite modifierad men det är fortfarande R8 prylar.
Om du vill göra listan mer komplett kan du ju kanske lägga till ytterligare ett par små tillverkare: Jidé och Sovam.
Mårten Björs, Hudiksvall
Medlem 1662
Medlem 1662
Tack!
När det gäller riktigt små specialbilstillverkare, så har jag valt att inte ta med dem.
I början hade jag med både licenstillverkade bilar, som Dacia 1300 och Alfa Romeo Dauphine och dylika, och även specialare som Jide m.fl., men det blev helt enkelt för mycket arbete.
Det samma gäller att reda ut t.ex. exakt vilka modeller av Citroën Saxo som hade trebultat.
Min ambitionsnivå är att hålla mej till bilmodeller från någorlunda etablerade och välkända fabrikat. Och jag är medveten om att den gränsdragningen nödvändigtvis är subjektiv.
Kanske att jag gör listan mer detaljerad någon gång i framtiden. Eller om någon annan med samma nördiga läggning som mej fortsätter på den... :-)
Fast om någon har information om dessa bilar (gärna med en källhänvisning) så att jag bara kan lägga det till listan, så gör jag gärna det!
/J
När det gäller riktigt små specialbilstillverkare, så har jag valt att inte ta med dem.
I början hade jag med både licenstillverkade bilar, som Dacia 1300 och Alfa Romeo Dauphine och dylika, och även specialare som Jide m.fl., men det blev helt enkelt för mycket arbete.
Det samma gäller att reda ut t.ex. exakt vilka modeller av Citroën Saxo som hade trebultat.
Min ambitionsnivå är att hålla mej till bilmodeller från någorlunda etablerade och välkända fabrikat. Och jag är medveten om att den gränsdragningen nödvändigtvis är subjektiv.
Kanske att jag gör listan mer detaljerad någon gång i framtiden. Eller om någon annan med samma nördiga läggning som mej fortsätter på den... :-)
Fast om någon har information om dessa bilar (gärna med en källhänvisning) så att jag bara kan lägga det till listan, så gör jag gärna det!
/J
Uppväxt i -65 R8. Kör -69 R16 och -66 folkabuss. Hottar en -71 Tjorven.
A310 4-cyl är 4-bultad med delningen 4x140, även A110 1600 från 1973-1977.Dennis wrote:FEL Jag har själv en 310 4cyl 1971. Är tvärsäker på att ALLA 4cyl 310 samt sista årsmodellen av 110 (-76 1600) har 4 bultsfäljar, (var 4 bult / fälg sist jag såg den) dock ej samma bultmönster som senare 310v6Jacob Munkhammar wrote:
När det gäller A310 så säger Wikipedia att alla 4-cylindriga (1971-1976) har 3-bultat, liksom de tidiga med V6 (1977-1980). Fr.o.m. 1981 så har de fyrbult.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alpine_A31 ... ion_models
/J
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related