Lämplig avdragare för att ta bort vindrutetorkararm?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Lämplig avdragare för att ta bort vindrutetorkararm?

Post by Thomas A »

Är lite i mekartagen nu. Har bytt skarvstycken till spolarna för lyktorna samt även bytt trasiga dimljus fram. De senare var lite knöliga då skruven för dimljusen var helt fastärgade - de kom ut med skruvinfästningen. Fick dock tag på nya skruvar hos MECA som passade, så nu har jag fungerande dimljus igen!

Dock försökte jag också ta bort torkararmarna med en avdragare inköpt på biltema som egentligen är avsedd för ärgade batterpolanslutningar. Skruvarna har jag lyckats få loss men torkararmen satt som berget. Det slutade bara med att avdragaren gick sönder.

Nån som har ett tips på avdragare som passar och håller för att få loss torkararmar? Jag tänkte nämligen in och dels rengöra och dels smörja upp kupefläktsmotorn ordentligt.

T
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

Ingen som har något bra tips? Har provat med avdragare för batteripol återigen, men den är för vek. Har också provat med en tvåarmad 100 mm avdragare men den passar dåligt och glider mest. Det finns en mindre, 75 mm också, men är inte säker på att den passar heller.

(Försökte igen idag men utan att lyckas. Det sitter två "fästen" vid basen av torkararmen som ser ut som grepp för en specialavdragare. Men de sitter inte rakt ovanför bulten så de kan inte användas med en vanlig avdragare.)

Även andra tips välkomnas.

T
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Ja det kan vara besvärligt när det ärjat :x Brukar då försöka stålborsta, rostlösare, fälla upp torkararmen och ta ena handen stadigt vid leden och den andra högre upp på armen och vicka försiktigt samtidigt som man har en avdragare i spänn.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

Tack för tips, Dennis.

Jag ska ge dem en omgång med stålborste och rostlösare.

Tänkte också om man kunde kyla bulten (kolsyreis) och värma torkaramsleden (med lödpenna) för att få ett glapp. Undrar om det är ok eller om man förstör nåt?

T
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Värmen från en lödpenna är som att pissa i Atlanten.Men det finns rostlösare med fryschock :)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Rostlösare och ett par knack med hammaren brukar få det mesta att flytta på sig. Lägg något emellan eller tejpa så slipper du fula märken från hammaren.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

Stymie wrote:Rostlösare och ett par knack med hammaren brukar få det mesta att flytta på sig. Lägg något emellan eller tejpa så slipper du fula märken från hammaren.
Jag har funderat på hammare för att knacka loss den. Är dock lite plats, skulle behöva ett tillbehör (järn med krokar i ändan) för att kunna knacka armbasen uppåt. Ska se vad jag kan hitta i verktygssamlingen.

Ang rostlösare så har jag provat den - den ytliga rosten försvinner. Men jag tror att den har svårt att tränga in ordentligt för att lösa rost.
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Thomas A wrote:Ang rostlösare så har jag provat den - den ytliga rosten försvinner. Men jag tror att den har svårt att tränga in ordentligt för att lösa rost.
Rikligt och ofta... låt ej torka mellan.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

Stymie wrote:
Thomas A wrote:Ang rostlösare så har jag provat den - den ytliga rosten försvinner. Men jag tror att den har svårt att tränga in ordentligt för att lösa rost.
Rikligt och ofta... låt ej torka mellan.
Ursäkta kanske en dum fråga - men om du skulle knacka med hammare - hur gör du då?

Jag kan bara se att jag kan knacka "uppåt" för att lossa leden från axeln, alternativt knacka nedåt för att få en "brytning" på själva leden. Men då riskerar jag nog att förstöra nåt...

Ska dock prova med värme/kyla idag och se vad det ger.

Ang. mekartagen så bytte jag också signalhornet själv. Köpte en på biltema som jag skruvade dit i fästet och fixade till nya kabelanslutning; kostnad ca 70:- :-)
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Om det är rost, skulle det inte funka att lösa det med lite 4WD-spray?
När jag sänkte bilen så sprayade vi in lite sånt innanför "plastkopparna" så fick det verka ett dygn innan torsionsstavarna ändrade läge.
Bara en fundering - våld är inte alltid den enda lösningen. Lite smörj kanske löser eller hjälper till.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Poängen med hammaren är inte kraften i sig utan den stöt/vibration som överförs. Nu har jag inte en aning om hur det ser ut på din bil, men några knack runt om axeln och sedan en uppe på torkararmen nära axeln borde fungera. Undersidan är ju lite svår att komma åt :lol:
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
sorvari
Posts: 34
Joined: 09 Feb 2006, 11:42
Location: oxelösund

Post by sorvari »

bästa är en polygrip av lämplig storlek. glöm inte o lossa muttern ett varv först. kläm sedan mellan mutter och undersida torkarm. ps fetta alla rörliga delar på länkarmarna till torkarna även axlarna som muttern sitter på
kalle svensson oxelösund
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

Var hos min mek som försökte och försökte... Resultat: En torkararm gick att få av med avdragare. Den andra torkararmen (vänstra) gick istället mitt itu, satt som sten. Biten som satt kvar på axeln gick heller inte att få loss med verktyg, utan fick skäras loss med rondell.
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
BAWS
Posts: 16
Joined: 03 Dec 2010, 14:33
Location: Stockholm

Re: Lämplig avdragare för att ta bort vindrutetorkararm?

Post by BAWS »

Har samma problem själv nu.
Måste få loss torkararmen för att kunna ta ut spolarpumpen och skära upp gummit.
Det kommer ingen spolarvätska genom munstyckena trots att pumpen går.

Jag får inte bort torkararmsjäveln!!

provat med avdrager men det går inte.


Någon som har någe mer tips? :evil:
Jim Nowakowski
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Lämplig avdragare för att ta bort vindrutetorkararm?

Post by Baggis »

Ja de brukar sitta kopiöst hårt fast. De få ggr jag har behövt få lös dem har det till slut gått med en kombination av avdragare och knacka/slå med hammare.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply