RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY, Till salu nytt projekt.
Moderator: Forumpolisen
ganska ok, fast det blir nog till att köpa handskar...Mr. Pink wrote:Hehe jo man blir allt snurrig i 5:orna.
Hur är det med blåsorna på händerna?
Mina händer är fortfarande lite ömma.
/Johannes
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Ja snurrade bara nästan det var halt där... samma ställe fast åt andra hållet som Mr.pink snurradeTony wrote:Då har man hunnit och nött massa bana skitkul, och väldigt svårt då bilen inte beter sig som jag är van att en 5a skall göra, dvs snurra,vilket bägge GTT gjorde och inte jag,
Resan funkade bra förutom lite missöden som snabbt klarades av.
på vägen upp började laddningslampan att lysa vid Norrköping,detta lagades vid avfarten till kolmården,ganska snabbt då det var en kabel till laddningsregulatorn som gått att av, detta krävde att hela fronten togs bort,då man inte kommer åt generatorn uppifrån i min bil,ett 10min jobb.
På vägen hem blev en blå vit (gul) folksnappare uppmärksammad av en stylad bil (min) när han såg att ägaren på bilen inte hade körkort blev han blöt i byxan och stoppade oss,jag trodde det var bilen som störde honom och hoppade ut från PASSAGERARSÄTET och undrade varför han stoppade oss, då jag förklarade mig som ägare och undrade irriterat varför vi blev stoppade,blev nog polisen lite ledsen i ögat,för det blev varken biljakt lr olovligkörning, och vingen gillades trots att jag uppmärksammade honom om den och trodde det var orsaken till hans upphettsning. så vi kunde åka därifrån med både vinge och bakljus som inte gick igenom den årliga besiktningen,men passerade polisen utan någon anmärkning...
Man får dessutom lära sig att bli allvarligt uttittad när man kör(åker) bilen.
Mange och vi drog genom stan och det var väldig många som tittade på dom 2 så olika men uppseendeväckande bilarna,roligast var när vi drog en BMW z4M vid ett rödljus, vid det andra rödljuset var Bmw ägaren så het på gasen att han spann när han skulle iväg han gillade nog inte bli frånåkt av en algrensbil....
Jasså lite polisbesök på vägen ner bilen verkar vare en riktig polismagnet
Jadu BMW killen fick en törn i sitt ego riktigt roligt ... å sen glida sveavägen... förbi slottet å sen götgatan var inte helt fel ... dock lite varmt
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
konstigt det var inte halt när jag körde
vingen gör stor nytta inte bara bling, när vi körde hem var det ösregn på ett ställe och bakrutan höll sig "snustorr" det har aldrig hänt på någon 5 jag ägt.
sedan ger den så mycket downforce att fjädringen trycks ner ett par cm i motorvägsfart,dvs överdelen på fälgen syns inte alls...
efter lite justering skall det nog inte vara några problem alls att åka 17" på en R5 utan att det tar i någonstans,är riktigt förvånad att hjulhusen är så stora..
vingen gör stor nytta inte bara bling, när vi körde hem var det ösregn på ett ställe och bakrutan höll sig "snustorr" det har aldrig hänt på någon 5 jag ägt.
sedan ger den så mycket downforce att fjädringen trycks ner ett par cm i motorvägsfart,dvs överdelen på fälgen syns inte alls...
efter lite justering skall det nog inte vara några problem alls att åka 17" på en R5 utan att det tar i någonstans,är riktigt förvånad att hjulhusen är så stora..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
monterat övre stötdämparfästen från GTturbo, så nu har drivaxlar som gillar läget bättre, en stor fördel med gtturbo prylarna är att man får mer caster samt att man kan göra MYCKET större rattutslag, nu har jag inte justerat styrningen så jag har ganska mycket toe out, men jag har nog näst intill fullt rattutslag med 17tumsfälgar på.
ett fett minus är dock dom smäckiga coilovers som sitter på, låsningen till muttern sker med en skruv, vilket gör att den mosar gängorna.
så det blev trärnit i gängorna,så jag måste fixa en ny "mutter" till det ena benet. det ena lyckades jag få loss, så nu kör jag med sänkningsfjäder på högersidan och coilover på vänster, måste fixas till rejsa helgen... hade varit mycket bättre om låsningen varit med kontramutter då gör man inte åverkan på gängorna...
ett fett minus är dock dom smäckiga coilovers som sitter på, låsningen till muttern sker med en skruv, vilket gör att den mosar gängorna.
så det blev trärnit i gängorna,så jag måste fixa en ny "mutter" till det ena benet. det ena lyckades jag få loss, så nu kör jag med sänkningsfjäder på högersidan och coilover på vänster, måste fixas till rejsa helgen... hade varit mycket bättre om låsningen varit med kontramutter då gör man inte åverkan på gängorna...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Blev ingen rejsa helg för mig,hade inte tid och fjädringen är inte fixad ännu.
Bilen funkar bra,måste bara snygga till inne i bilen lite.
Fick veta att min IC räcker till ca 750hk kanske lite stor men den skall fylla ut hålet i fronten.
kommer inte hända så mycket med bilen nu,skall bara samla lite delar.
Han som skall mappa den talar om vad som behövs,så det som jag fortfarande saknar är
Gröna spridare från S60R
Trimkammar modell snäll (hittat kammar som skall ge ca 16hk till F7R)
Lite tjockare förstärkt topppackning
svetsa grenrör.
EV köpa ett VEMS till att styra allt med, mitt ms kommer då användas till bruksbilen som kommer få en komphöjd spritdrickande F3R med trimkam och ställbart kamdrev, och ställas in för ekonomi körning.
Ett vems är Enormt mycket mer färdigt än ett MS,
det kan tex rakt ur lådan klara av att styra
16 spridare (hög/låg) sekventionellt..
8 tändspolar (direkt)
relä styrning av olika saker som kan kombineras vid olika tryck/varv
Antilag och launch
Lcd utgång
Klarar bredbandslambda
knacksensor
2avgastempgivare
mm för ca 6000kr..
Bilen funkar bra,måste bara snygga till inne i bilen lite.
Fick veta att min IC räcker till ca 750hk kanske lite stor men den skall fylla ut hålet i fronten.
kommer inte hända så mycket med bilen nu,skall bara samla lite delar.
Han som skall mappa den talar om vad som behövs,så det som jag fortfarande saknar är
Gröna spridare från S60R
Trimkammar modell snäll (hittat kammar som skall ge ca 16hk till F7R)
Lite tjockare förstärkt topppackning
svetsa grenrör.
EV köpa ett VEMS till att styra allt med, mitt ms kommer då användas till bruksbilen som kommer få en komphöjd spritdrickande F3R med trimkam och ställbart kamdrev, och ställas in för ekonomi körning.
Ett vems är Enormt mycket mer färdigt än ett MS,
det kan tex rakt ur lådan klara av att styra
16 spridare (hög/låg) sekventionellt..
8 tändspolar (direkt)
relä styrning av olika saker som kan kombineras vid olika tryck/varv
Antilag och launch
Lcd utgång
Klarar bredbandslambda
knacksensor
2avgastempgivare
mm för ca 6000kr..
Last edited by Tony on 01 Sep 2008, 14:54, edited 1 time in total.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
ja det kanske man kan, men vilket meck,får man ens plats med alla komponenter i lådan om man skall styra 16 spridare sekventionellt och 8 tändspolar, när den har 2spridarkanaler och 1 tändutgång orginal..figgesoft wrote:allt det där klarar ju msextra också!
dessutm kan man ha tre mappar att flippa mellan med en switch (typ steg 1, steg 2 (NOS) + startmap)
Launchctrl + bränna upp turbo programmet (antilag) finns ju också
nu skall jag visserligen inte köra med 16spridare och 8 tändspolar.
men han som mappar tycker att Ms är sämre än vems. så jag får se
eftersom jag ändå behöver ett sprut till,kanske det blir ett vems...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
MUMS
http://www.daluz-developpement.com/cont ... IM0975.jpg
detta kallar jag snygg portning
http://www.williamsclio.co.uk/forum/gar ... ge_id=1126
http://www.daluz-developpement.com/cont ... IM0975.jpg
detta kallar jag snygg portning
http://www.williamsclio.co.uk/forum/gar ... ge_id=1126
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
lite dyrt men borde klara vridmomentet
http://66.102.9.104/translate_c?hl=en&s ... BRRecEVM4w
http://66.102.9.104/translate_c?hl=en&s ... BRRecEVM4w
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
3kilos svänghjul för 180mm 2 skivig koppling.....
http://www.daluz-developpement.com/produits,2,,1.html
http://www.daluz-developpement.com/produits,2,,1.html
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Har inte skrivit här på länge fronten ser lite risig ut nu efter en avåkning på sviestad i höstas hoppas jag får tid och pengar att laga till våren, är avställd sedan oktober.
Kommer nog inte bli turbo till nästa år, har för mycket annat, dessutom måste det vara körklart till GR i maj...
Skall bara lyckas komma genom besiktningen igen
Kommer nog inte bli turbo till nästa år, har för mycket annat, dessutom måste det vara körklart till GR i maj...
Skall bara lyckas komma genom besiktningen igen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen