Oljor till Floride 1092 årgång 1962 (motor + växellåda)
Moderator: Forumpolisen
Oljor till Floride 1092 årgång 1962 (motor + växellåda)
I smörjschemat för bilen står att man skall använda växellådsolja SAE 80 EP. Förstår att det är en kvalitetsbeteckning på oljan. Enligt smörjschema skall oljan bytas var 10 000 km i växellåda/bakaxel. Men, oljor åldras väl också? Låt säga att förra ägaren bytte oljorna innan han gick bort 2003, och bilen inte har körts sedan dess några längre sträckor. Då byter man väl oljorna ändå, för att vara på den säkra sidan - eller?
Förståsigpåare
berätta nu för oss okunniga hur allting ligger till.
Har kollat efter lite info om oljor på nätet, och hittat följande info:
Gammelbilsägaren kör inte så många mil om året och tycker kanske därför att det kvittar vilken olja som används. Kan vara sant, men samtidigt måste man komma ihåg att de korta och sällan genomförda körningarna kan slita väl så mycket på bilen som den kontinuerliga driften. Och visst finns det väl anledning att spara de ibland oersättliga originaldelarna i motorn om det går. Som jag ser det finns det inget hållbart argument för att inte alltid använda det bästa smörjmedel som finns. Frågan är bara vad som är bäst?
Bortsett från slitaget finns det en aspekt till på problemet och det är oljekonsumtionen. Även om slitaget är på en lägsta nivå är det irriterande om oljeförbrukningen är hög. Vissa äldre motorer drog alltid olja p g a stora toleranser, och ingenting blir bättre av åren och milen i dessa sammanhang. En anpassad viskositet kan alltså vara av betydelse.
Så till frågan om syntetoljor utgör lämpligt smörjmedel för en samlarbil. Mitt svar är utan tvekan JA. Syntetoljans överlägsenhet att tåla tryck, motstå oxidering och snabbt nå smörjställena efter start är skäl nog. Att det lägre viskositetsmotståndet medverkar till minskad oljetemperatur är dessutom, i hårt belastade motorer, av stort värde. En idealisk gammelbilsolja är en syntetisk olja framställd efter de senaste rönen, men aningen tjockare än nybilsoljorna. Exempel på lämpliga viskositeter är SAE 5W-50, 10W-60, 15W-50, 20W-50 eller 25W-50. Kvalitetsbeteckningen för dessa oljor bör vara API SG, SH eller högre. Alla kanske inte finns att köpa på bensinstationerna men hör då istället med tillbehörshandeln.
I broschyren står att de motoroljor som man kan använda är ren mineralolja 20W eller 10W. Sen premiumolja "B vanlig" 20W eller 10W. Premiumolja C multigrad 10W/30 eller 5W/20.
Motorn som sitter i min Floride är samma som i Doffe Gordini, 40 hk. Bakaxeln rymmer 1,25 liter och motorn min: 1,5 liter och max: 2,5 liter.
Det finns väl en å annan här som brukar underhålla sina gamlingar, som kanske har en Floride eller Dauphine och kan berätta vad ni brukar mata dem med för oljor.
Tack på förhand
Förståsigpåare

Har kollat efter lite info om oljor på nätet, och hittat följande info:
Gammelbilsägaren kör inte så många mil om året och tycker kanske därför att det kvittar vilken olja som används. Kan vara sant, men samtidigt måste man komma ihåg att de korta och sällan genomförda körningarna kan slita väl så mycket på bilen som den kontinuerliga driften. Och visst finns det väl anledning att spara de ibland oersättliga originaldelarna i motorn om det går. Som jag ser det finns det inget hållbart argument för att inte alltid använda det bästa smörjmedel som finns. Frågan är bara vad som är bäst?
Bortsett från slitaget finns det en aspekt till på problemet och det är oljekonsumtionen. Även om slitaget är på en lägsta nivå är det irriterande om oljeförbrukningen är hög. Vissa äldre motorer drog alltid olja p g a stora toleranser, och ingenting blir bättre av åren och milen i dessa sammanhang. En anpassad viskositet kan alltså vara av betydelse.
Så till frågan om syntetoljor utgör lämpligt smörjmedel för en samlarbil. Mitt svar är utan tvekan JA. Syntetoljans överlägsenhet att tåla tryck, motstå oxidering och snabbt nå smörjställena efter start är skäl nog. Att det lägre viskositetsmotståndet medverkar till minskad oljetemperatur är dessutom, i hårt belastade motorer, av stort värde. En idealisk gammelbilsolja är en syntetisk olja framställd efter de senaste rönen, men aningen tjockare än nybilsoljorna. Exempel på lämpliga viskositeter är SAE 5W-50, 10W-60, 15W-50, 20W-50 eller 25W-50. Kvalitetsbeteckningen för dessa oljor bör vara API SG, SH eller högre. Alla kanske inte finns att köpa på bensinstationerna men hör då istället med tillbehörshandeln.
I broschyren står att de motoroljor som man kan använda är ren mineralolja 20W eller 10W. Sen premiumolja "B vanlig" 20W eller 10W. Premiumolja C multigrad 10W/30 eller 5W/20.
Motorn som sitter i min Floride är samma som i Doffe Gordini, 40 hk. Bakaxeln rymmer 1,25 liter och motorn min: 1,5 liter och max: 2,5 liter.
Det finns väl en å annan här som brukar underhålla sina gamlingar, som kanske har en Floride eller Dauphine och kan berätta vad ni brukar mata dem med för oljor.
Tack på förhand

"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Tack för länken. En djungel med oljor, och många växellådsoljor har utgått, så det blir väl till att fråga sig fram - kanske ringa ELF och höra vad dom rekommenderar.
Om inte nån FLoride-ägare tittar här å berättar vad dom stoppar i sin växellåda.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Tranself B går att hälla i växellådan på en Floride.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Det blev shoppat 2liter Castrol Manual EP 80W till växellåda/bakaxel. 150 kr på Autoexperten med "Renault-rabatt"
Står å väger mellan: Catrol GTX High Milage 15w 40, ELF Competition STI Semisynt 10w 40, eller ELF Performance Super D 15w 40...visserligen är den till diesel, men skall passa bilen - sen finns det en billighetsolja som heter Swedol som uppfyller kraven...4 liter för ca 160 spänn.
Får se vad det blir. Audrey kanske vill ha Nordsjöolja
Det blev 4 liter Castrol High Mileage 15w 40...med rabatt

Står å väger mellan: Catrol GTX High Milage 15w 40, ELF Competition STI Semisynt 10w 40, eller ELF Performance Super D 15w 40...visserligen är den till diesel, men skall passa bilen - sen finns det en billighetsolja som heter Swedol som uppfyller kraven...4 liter för ca 160 spänn.
Får se vad det blir. Audrey kanske vill ha Nordsjöolja

Det blev 4 liter Castrol High Mileage 15w 40...med rabatt

"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.