R12 dricker olja

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Dotoar
Posts: 24
Joined: 14 Oct 2007, 17:57
Location: Örebro

R12 dricker olja

Post by Dotoar »

Goddagens. Har en R12 från -76 som hinkar i sig lite mer olja än vad den skall. Man får fylla på med jämna mellanrum när oljelampan börjar lysa när den går ner på tomgång, och ja, det märks att nivån sjunkit då också. Kan dock inte identifiera något läckage utifrån så det första som kommer upp i skallen är ventiltätningarna. Någon som har nåt tips om vart man kan få tag i nya såna, eller någon tanke om vad det annars kan vara som felar?

//Fredrik
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

kolvringarna?

kolla med www.autofrance.se
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Om du verkligen har lågt oljetryck på tomgång kan det väl tyda på en allmänt sliten motor. Hur mycket får du fylla på?
Pröva med en mineralolja av allra bästa kvalité typ 5W/50 om du inte redan har det. Men obs inte helsyntet dessa innehåller så mycket "tvättmedel" att all gammal smuts i motorn lossar och kan täppa till oljekanalerna!
Håkan Kjellin, Storå
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Rycker edt blått om bilen när du gasar upp och släpper gasen är det antagligen kolvringar
Ryker det när du gasar på är det antagligen styrningar till ventilerna...

Luktar den olja? samt hur mycket samt hur långt går det mellan påfyllningar
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Post by Magnus Bjelk »

När oljelampan lyser, hur är nivån på oljestickan?
Är den över MIN så är det nog "bara" en sliten motor

Ofta kan lampan lysa, eller flämta lite, på tomgång när motorn är rejält varm. Om du då stänger av och fyller på kall olja, samtidigt som motorn svalnar lite, så har du "löst" problemet att lampan tänds utan att laga felet...

När jag köpte min R12 så drack den ca 1 liter på 30 mil, men då var kolvringarna så slut att det stod en kvast med oljerök upp ur förgasaren (vevhusventilation var ansluten direkt till förgasaren) d.v.s. det trycktes ut mer vevhusgaser än vad förgasaren drog i sig.
Men det märkte man vid rödljus också, när man stannade så bolmade det upp rök genom grillen :shock: för att inte tala om lukten, det luktade gammal Ford :twisted:

Den motorn byttes ganska omgående...
Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
Dotoar
Posts: 24
Joined: 14 Oct 2007, 17:57
Location: Örebro

Post by Dotoar »

Tackar för snabba svar! Kolvringarna var den gemensamma nämnaren här och det låter jobbigt, eller? Det går nån vecka mellan gångerna då lampan börjar göra sig påmind. Jag kör den till och från jobbet (några km per dag alltså) samt hem till Örebro på helgerna dit det är 6 mil. Om den ryker mer än vanligt har jag inte direkt noterat så jag antar att den inte gör det. Den lär ju blåryka i så fall, eller? Vart kan man notera fler symptom på att det är ringarna i så fall? (Den går fint i övrigt, fast det kanske inte har nånting med nånting att göra)

//Fredrik
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Byta ringar... då måste du dela motorn. Om den inte blåryker samt att du har bra och jänm kompression (går att testa med komp mätare) så borde det inte vara ringarna...
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Post by Magnus Bjelk »

Ta det nu lugnt. Du har ju inte svarat på den mest elementära frågan än!
Hur mycket olja fyller du på per t.ex. 100 mil?
Det låter som du kör ca 10mil per vecka, häller du då i 1 hel liter så måste det märkas i hela kommunen när du kommer körande :wink:

Andra intressanta frågor är:
När byttes oljan senast?
Har den börjat dra olja plötsligt?
Hur har du kollat att den inte ryker olja? Det måste vara väldigt extremt om man skall se det stillastående, eller från förarplatsen. Be någon köra bakom dig och se/lukta på eländet...
Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

När motorn tar mer är 1 liter olja på 100 mil. Då är det dags att göra något åt motorn, om man läser i gamla Renault papper.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Dotoar
Posts: 24
Joined: 14 Oct 2007, 17:57
Location: Örebro

Post by Dotoar »

Ok (Magnus), jag ska försöka återge dagsläget så gott det går :wink:

Säg att jag kör kanske 15-20 mil per vecka, inte mer än 20 lär det bli iallafall. Nivån sjunker regelmässigt såpass att jag får fylla på kanske en halvliter under den tiden för att komma upp i samma nivå. Detta är helt och hållet en spontan uppskattning och jag bör naturligtvis mäta upp detta för att kunna garantera att jag har rätt, men faktum kvarstår att det går åt bra mycket mer olja än vad som kan anses hälsosamt.

Vad gäller eventuell blårök kan inte jag själv märka några symptom på det. Jag har kollat (och luktat) på tomgång samt vid gaspådrag och det verkar inte vara några oljehaltiga avgaser som kommer ut. (Oförbrända gaser till följd av kassa tändstift förvisso, men det är en annan historia och nya tändstift ligger också i pipelinen). Men det kanske inte görs rättvisa om man inte låter någon åka bakom och kolla, med tanke på belastning och så?

När oljan byttes senast vet jag faktiskt inte och om oljeåtgången skedde plötsligt kan jag inte heller direkt svara på. Första gången jag märkte av det var efter att ha kört från Örebro minns jag, alltså en stunds landsvägskörning då oljelampan lös till när jag saktade in. Då kollade jag oljenivån som var lägre än brukligt varpå jag fyllde på. Sedan dess har symptomen kvarstått. Jag kan alltså inte skönja något yttre oljeläckage och det luktar inte direkt olja om motorn heller.

Om vi nu antar att det inte är ringarna, vart kan det då vara som oljan tar vägen? Bara för att spåna fram alternativa orsaker liksom. Återigen, tack för snabba svar!

//Fredrik
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Dotoar wrote:Ok (Magnus), jag ska försöka återge dagsläget så gott det går :wink:

Säg att jag kör kanske 15-20 mil per vecka, inte mer än 20 lär det bli iallafall. Nivån sjunker regelmässigt såpass att jag får fylla på kanske en halvliter under den tiden för att komma upp i samma nivå. Detta är helt och hållet en spontan uppskattning och jag bör naturligtvis mäta upp detta för att kunna garantera att jag har rätt, men faktum kvarstår att det går åt bra mycket mer olja än vad som kan anses hälsosamt.

Vad gäller eventuell blårök kan inte jag själv märka några symptom på det. Jag har kollat (och luktat) på tomgång samt vid gaspådrag och det verkar inte vara några oljehaltiga avgaser som kommer ut. (Oförbrända gaser till följd av kassa tändstift förvisso, men det är en annan historia och nya tändstift ligger också i pipelinen). Men det kanske inte görs rättvisa om man inte låter någon åka bakom och kolla, med tanke på belastning och så?

När oljan byttes senast vet jag faktiskt inte och om oljeåtgången skedde plötsligt kan jag inte heller direkt svara på. Första gången jag märkte av det var efter att ha kört från Örebro minns jag, alltså en stunds landsvägskörning då oljelampan lös till när jag saktade in. Då kollade jag oljenivån som var lägre än brukligt varpå jag fyllde på. Sedan dess har symptomen kvarstått. Jag kan alltså inte skönja något yttre oljeläckage och det luktar inte direkt olja om motorn heller.

Om vi nu antar att det inte är ringarna, vart kan det då vara som oljan tar vägen? Bara för att spåna fram alternativa orsaker liksom. Återigen, tack för snabba svar!

//Fredrik
om du inte känner någon oljerök när det går åt 1liter/30-40mil, så kan det vara ett par fel.
1 Du har inget luktsinne :lol:
2 Oljan rinner ut under bilen.
men allvarligt min bil ryker som bara fan när man motorbromsar hårt, det luktar riktigt ordentligt går inte att missa, Jag tycker det låter som du behöver byta motorn.....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

precis går det åt så mycket olja och det inte läcker någonstans så borde det lukta rejält :D (så luktar det inge kolla efterlekage)

En annan sak kolla oljan när bilen stått ett tag så att oljan är i tråget vid mätning.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Post by Magnus Bjelk »

Kan det möjligen vara ditt tändningsproblem som spökar???
Om motorn inte går bra kan det komma ner oförbränd bensin i oljan, som dels blir dålig som smörjmedel, men också kan sjunka plötsligt när du kör en längre sträcka eftersom bensinen dunstar.
Fast det låter lite mycket med 1 liter på mindre än 50 mil...
Iallafall, jag hade bytt stift och olja och sett vad som händer. Är både billigare och enklare än eventuella motorjobb :D
Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
Dotoar
Posts: 24
Joined: 14 Oct 2007, 17:57
Location: Örebro

Post by Dotoar »

Jag snudd på önskar att den antingen blårykte eller sölade ner marken för det skulle åtminstonde make sense. Nå, jag provar ny olja samt nya stift i helgen och återkommer med rapport.

//Fredrik
Post Reply