Felsökning handsfree
Moderator: Forumpolisen
Felsökning handsfree
Jag är relativt ny Laguna II Kombi ägare av 2002 årsmodel och har några fel på bilen jag håller på att fixa, många med hjälp av detta forum! Kanonbra tips.
För någon månad sedan läste jag på en svensk sida om ett fel med Handsfree funktionen eller rättare sagt en bra felsökningsguide, men minns inte var. Och hittar inte heller rätt tråd när jag söker så här kommer min fråga:
Någon som vet hur jag systematiskt kan felsöka Handsfree funktionen på bilen?
Jag kan låsa med knappen AUTO+LOCK men sen när jag kommer till bilen så reagerar den inte på något handtag, inte särskilt troligt att alla "ögonen" skulle vara trasiga så jag misstänker annat fel.
För någon månad sedan läste jag på en svensk sida om ett fel med Handsfree funktionen eller rättare sagt en bra felsökningsguide, men minns inte var. Och hittar inte heller rätt tråd när jag söker så här kommer min fråga:
Någon som vet hur jag systematiskt kan felsöka Handsfree funktionen på bilen?
Jag kan låsa med knappen AUTO+LOCK men sen när jag kommer till bilen så reagerar den inte på något handtag, inte särskilt troligt att alla "ögonen" skulle vara trasiga så jag misstänker annat fel.
Renault Laguna II 2002 Kombi
Ronnie Krantz - Huddinge
-7000 mil
Ronnie Krantz - Huddinge
-7000 mil
Om ett öga är trasig, stänger datorn av alla. Öppnar den om du drar i handtaget? Eller trycker knappen på bakluckan?
Sätt dig i bilen stäng dörrarna, med kortet i handen. Låser bilen efter en stund? Om inte, prova med att dra ut batteriet ur kortet, låser den då? Om ja så är antagligen laddbara batt paj i kortet.
Sätt dig i bilen stäng dörrarna, med kortet i handen. Låser bilen efter en stund? Om inte, prova med att dra ut batteriet ur kortet, låser den då? Om ja så är antagligen laddbara batt paj i kortet.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
- Nejchh wrote:Om ett öga är trasig, stänger datorn av alla. Öppnar den om du drar i handtaget? Eller trycker knappen på bakluckan?
- Ska kolla detta på en gång, återkommer.chh wrote:Sätt dig i bilen stäng dörrarna, med kortet i handen. Låser bilen efter en stund? Om inte, prova med att dra ut batteriet ur kortet, låser den då? Om ja så är antagligen laddbara batt paj i kortet.
Ronnie Krantz - Huddinge
-7000 mil
Ronnie Krantz - Huddinge
-7000 mil
-
Hej!
När min laguna 02 var nyköpt beg med MRF-garanti för tre år sedan hade jag samma fel. Att byta batteri hjälpte inte. Jag fick nytt kort och utbyte av sändare/mottagre. Upptäckte efter en tid att handsfree inte funkade på höger sida. Försäljaren vill inte lägga ner mer pengar. Anmälde ärendet till allmänna reklamationsnämnden . Vi gjorde en uppgörelse där jag fick 4000kr. Säjare trodde tydligen att det skulle kosta mer att åtgärda! Vänster sida och bagage funkar fortfarande. Höger sida öppnas via bagage-nödläsning! Vad jag kommer ihåg kostade detta åtgärdande försäljaren 10 000 kr.Min "point" är att det kan bli dyrbart om du nu inte har garanti eller maskinskadeföräkring. Om du har maskinskadeförsäkring är det nog bäst att kolla så att handfree ingår, långt ifrån självklart!
Hoppas att de hjäpte med batteribytet
Bo J
När min laguna 02 var nyköpt beg med MRF-garanti för tre år sedan hade jag samma fel. Att byta batteri hjälpte inte. Jag fick nytt kort och utbyte av sändare/mottagre. Upptäckte efter en tid att handsfree inte funkade på höger sida. Försäljaren vill inte lägga ner mer pengar. Anmälde ärendet till allmänna reklamationsnämnden . Vi gjorde en uppgörelse där jag fick 4000kr. Säjare trodde tydligen att det skulle kosta mer att åtgärda! Vänster sida och bagage funkar fortfarande. Höger sida öppnas via bagage-nödläsning! Vad jag kommer ihåg kostade detta åtgärdande försäljaren 10 000 kr.Min "point" är att det kan bli dyrbart om du nu inte har garanti eller maskinskadeföräkring. Om du har maskinskadeförsäkring är det nog bäst att kolla så att handfree ingår, långt ifrån självklart!
Hoppas att de hjäpte med batteribytet
Bo J
Bo Johansson
Nu har jag undersökt och kan konstatera att funktionen fungerar felfritt från bilens sida. Det är fjärrkontrollen som spökar, den är glapp. Om man trycker ihop kontrollen nästan böjer den så fungerar allt som det skall. Så nu måste jag förska öppna och renovera fjärren.
Någon som har tips om var det finns bra guide för det, tipsa gärna?
Därtill skulle jag vilja veta hur man byter ljudsignal vid aktivering av lås/larmfunktion genom handsfree systemet. Någon som vet hur man gör?
Någon som har tips om var det finns bra guide för det, tipsa gärna?
Därtill skulle jag vilja veta hur man byter ljudsignal vid aktivering av lås/larmfunktion genom handsfree systemet. Någon som vet hur man gör?
Ronnie Krantz - Huddinge
-7000 mil
Ronnie Krantz - Huddinge
-7000 mil
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
Du har troligen suttit på den, så den har blivit skev.azeton wrote:Om man trycker ihop kontrollen nästan böjer den så fungerar allt som det skall. Så nu måste jag förska öppna och renovera fjärren.
öppna o ta ut elektroniken om det går (? - vet ej hur din nyckel ser ut).
Värm plasten med varmluftpistol till cirka 50-80grader och böj åt andra hållet lite försiktigt, kyl sedan så borde den hålla sig rak
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Den är inte direkt skev faktiskt. Ligger plant så jag misstänker elektroniken i behöver en magisk touch.
Jag vet att jag någonstans såg bilder på någon som öppnat och fixat med en sådan, minns bara inte var. Ska leta lite på laguna2.de igen.
Jag vet att jag någonstans såg bilder på någon som öppnat och fixat med en sådan, minns bara inte var. Ska leta lite på laguna2.de igen.
Ronnie Krantz - Huddinge
-7000 mil
Ronnie Krantz - Huddinge
-7000 mil