RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY, Till salu nytt projekt.

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

passar pk6an bolt on eller man behöver adapterplatta?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Den sitter på Vel Satis med 2.0T F-motor t.ex (verkar vara trevligast utväxling på den iaf)
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Joakim16v wrote:Den sitter på Vel Satis med 2.0T F-motor t.ex (verkar vara trevligast utväxling på den iaf)
Din farsa har väl den kombinationen i sin Avantime..
sedan vet man ju inte hur utväxlingen passar på min bil..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Tony wrote:
Joakim16v wrote:Den sitter på Vel Satis med 2.0T F-motor t.ex (verkar vara trevligast utväxling på den iaf)
Din farsa har väl den kombinationen i sin Avantime..
sedan vet man ju inte hur utväxlingen passar på min bil..
Jag tror det, dock är det inte samma utväxling i Avantime-lådan som i Vel Satis-lådan. Vel Satis-lådan kändes trevlig då den på 6an ligger i ca 50km/h per 1000rpm vilket innebär 150 vid 3000 istället för 19 16v som ligger på 140 vid 4000rpm :roll:
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

min laguna varvar 2000 i 115.. 3300 är ca 180.det går nästan inte åka på 6an under 90 då blir det ingen kraft i motorn.. om jag drar till 7000 i 5an med den lådan så är väl teoretisk toppfart typ 400km/h ,så en diesellåda är nog inte att rekomendera...
har nog nästan 3500 i 110 på 5an orginal....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

i helgen körde vi ca 10mil med bilen , idag när jag skulle flytta på bilen och byta bultar och fixa lite bättre camber, så körde ja ca 5m och fick en bränsleläcka, läckte inget först.. så det första jag fick göra var att fixa det,sedan bytte jag dom översta bultarna till m10 istället för m12 tog 12,9 bultar så det borde hålla, nu är det nog bara 3grader camber :lol: och drivaxeln gillar läget bättre...så för hoppningsvis håller det minst upp till lunda...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

men va bra då är du redo :D jag skall besiktiga femman på torsdag så den kommer med på Lunda
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ok då blir det minst 3st 5or, träffens vanligaste ???
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Lånar din tråd lite.
Jag kan nog känna mej ensam om att svänga med Espace.
Men här skruvas det framvagn så nu ska den nog lyda snabbare på styret, motor har jag ialla fall så det bryr jag mej inte om att lägga någon energi på 8)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Dennis wrote:Lånar din tråd lite.
Jag kan nog känna mej ensam om att svänga med Espace.
Men här skruvas det framvagn så nu ska den nog lyda snabbare på styret, motor har jag ialla fall så det bryr jag mej inte om att lägga någon energi på 8)
Np fixat krängaren nu då????
har 2st m10 bultar kvar, fixa lite camber???
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Krängaren fixad och sen har jag hittat lite camber också :D
R- däcken på 7,5x15" blir grejjer det,sitter precis vid skärmkanten 8) Och Lätta är dom också :wink:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Dennis wrote:Krängaren fixad och sen har jag hittat lite camber också :D
R- däcken på 7,5x15" blir grejjer det,sitter precis vid skärmkanten 8) Och Lätta är dom också :wink:
mm ja det är ju inte mina.. :cry: :cry: men det skall väl fixas någon gång, ganska lätt att få bort typ 20kilo på 4fälgar :shock: :shock:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

hallå! hur har det gått med megasquirten?

hittade lite info om sekvenständning genom anv. av kamsensorn, du har kanske redan snubblat över det ? :)
http://www.msextra.com/ms2extra/MS2-Extra_Ignition.htm
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

figgesoft wrote:hallå! hur har det gått med megasquirten?

hittade lite info om sekvenständning genom anv. av kamsensorn, du har kanske redan snubblat över det ? :)
http://www.msextra.com/ms2extra/MS2-Extra_Ignition.htm
håller inte på med det för tillfället, bilen funkar och Ms skall jag använda till nästa motor, men jag har fått prylarna..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Då har man hunnit och nött massa bana skitkul, och väldigt svårt då bilen inte beter sig som jag är van att en 5a skall göra, dvs snurra,vilket bägge GTT gjorde och inte jag,
Resan funkade bra förutom lite missöden som snabbt klarades av.
på vägen upp började laddningslampan att lysa vid Norrköping,detta lagades vid avfarten till kolmården,ganska snabbt då det var en kabel till laddningsregulatorn som gått att av, detta krävde att hela fronten togs bort,då man inte kommer åt generatorn uppifrån i min bil,ett 10min jobb.

På vägen hem blev en blå vit (gul) folksnappare uppmärksammad av en stylad bil (min) när han såg att ägaren på bilen inte hade körkort blev han blöt i byxan och stoppade oss,jag trodde det var bilen som störde honom och hoppade ut från PASSAGERARSÄTET och undrade varför han stoppade oss, då jag förklarade mig som ägare och undrade irriterat varför vi blev stoppade,blev nog polisen lite ledsen i ögat,för det blev varken biljakt lr olovligkörning, och vingen gillades trots att jag uppmärksammade honom om den och trodde det var orsaken till hans upphettsning. så vi kunde åka därifrån med både vinge och bakljus som inte gick igenom den årliga besiktningen,men passerade polisen utan någon anmärkning...

Man får dessutom lära sig att bli allvarligt uttittad när man kör(åker) bilen.
Mange och vi drog genom stan och det var väldig många som tittade på dom 2 så olika men uppseendeväckande bilarna,roligast var när vi drog en BMW z4M vid ett rödljus, vid det andra rödljuset var Bmw ägaren så het på gasen att han spann när han skulle iväg :lol: :lol: han gillade nog inte bli frånåkt av en algrensbil....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply