RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY, Till salu nytt projekt.

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Tony wrote:det konstiga är att det är 4st stift i den. om den är jordad i toppen kan det vara ett stift till varje cyl....

Stift 1 till en avkopplingskondensator "supressor"
Stift2 = 12volts späningsmatning

stift 3 för att ge gnista på tändstift 1&4
stift 4 för gnista på tändstift 2&3
(körs med wastedspark)

Och den styrs inte med TTL, det är direktverkande spolar.
12volt - Hög ström.
Och tänk på att den är induktiv så akta fingrarna.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

åfan tack för bra info,har lött ms så den skall kunna dra spolarna direkt själv, var hittade du uppgifterna ??? och hur stor konding måste jag ha, vilket stift är vilket?? har du den infon åxå????
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

hittade allt i autodata 2004

vet inte hur stor kondningen ska vara men jag tror det är samma kondning som sitter på alla motorer från 199x och nyare.

en svart mojäng med jordanslutning och vit kabel
(sitter i närheten av tändspolen på F7p om jag inte minns fel).

Har du kabelhärvan till F7r motorn?

Du råkar inte ha tillgång till fler spisar? :roll:
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ok då vet jag vilken det är, sitter en sådan på min gte åxå en liten svart fyrkantig sak.
ja jag har kabelhärvan åxå,fast jag har inte kollat på den..
motorn handlades på bildelsbasen och jag har bara en..11000mil en 97 fick jag tag på
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

kollade på motorn,motståndet sitter där.. egentligen skulle jag kunna göra en adapter till orginalstyrbox och koppla in mitt ms där, och göra likadant med det andra kablaget som går till bilen,som jag gjort med clio motorn.
Denna motorn har kamaxelgivare så jag skulle kunna köra spridarna sekventionellt,men tyvärr klarar inte ett Ms det... :cry:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Tony wrote:kollade på motorn,motståndet sitter där.. egentligen skulle jag kunna göra en adapter till orginalstyrbox och koppla in mitt ms där, och göra likadant med det andra kablaget som går till bilen,som jag gjort med clio motorn.
Denna motorn har kamaxelgivare så jag skulle kunna köra spridarna sekventionellt,men tyvärr klarar inte ett Ms det... :cry:
Det finns MS eXtra kod som klarar sekvensdrivning.
Har själv inte kollat så mkt på det. Du får söka på http://www.msextra.com

Du måste b.la. bygga två extra drivsteg.

Men inget är omöjligt.

Jag tror nog ändå att du ska skjuta spridarna parvis till att börja med innan du börjar lattja för mycket med MSeXtra grejorna.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ja det får nog duga,
tur man har en front anpassad för intercooler :D hålet i fronten är 700*220mm ungefär, men jag kommer köpa en intercooler med totallängd 700mm då det är det närmst jag hittar universal,vill inte köpa intercoolern som k-tec säljer då den kostar typ 8gånger mer visserligen med rör till som jag inte behöver..
kommer köpa lågkomp kolvar 8,5:1 och sedan plana toppen så jag kommer upp till ca 9,5:1 kommer då få en motor med mer sugmotor karaktär.

så inköpslistan är
intercooler
spridare
kolvar
kamdrev
dump
bygga grenrör
sedan har jag allt.
Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

jag såg billiga intercoolers för inte så länge sedan, www.tillbilen.se tror jag det var på.

verkar helt okej för 1200-1500kr
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

figgesoft wrote:jag såg billiga intercoolers för inte så länge sedan, www.tillbilen.se tror jag det var på.

verkar helt okej för 1200-1500kr
tillbilen säljer intercoolers från det stället där jag tänkt köpa, klracing
fast tillbilen lägger på typ 500kr så den jag tänkt köpa kostar bara 945kr hos kl blir en med totallängd 700mm 230mm hög 65mm tjock borde räcka.. 8)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

börjat skruva på den nya motorn, tagit av topplocket då det ändå skall bort för kompsänkningen.
Skall porta toppen,och snygga till ventilerna när jag ändå håller på.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

beställt intercooler, dump ,turbofläns,bla.. skall beställa lite rör mm när jag vet hur intercoolern sitter, skulle vilja ha en bredare men dom jag hittade universal var inte så stora...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

den kommer bli SNABB :D men lådan då?
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

de e en lösning vi tittar på till tony
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

timolo wrote:de e en lösning vi tittar på till tony
sitter du på kontakter till bra grejer eller?
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

annars finns ju pk6..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply