Trimchip

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

Ålem...

Det verkar vara där man ska bo om man är genuint intresserad av bilar, och av Renault i synnerhet... Allt kul och kunnigt verkar spira i denna håla... :D
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Anders K
Posts: 11
Joined: 16 Feb 2006, 00:52

Post by Anders K »

Finns det möjlighet att programmera om en Scenic -04 1,6 16v för konvertering till E85? Bilen går iofs fint på 100% E85, men kallstarterna är sega + att konvertering ju nu är laglig från 1 juli med de fördelar man det innebär.
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

K4M alltså 1,6 16v står på listan för bilar som kommer att finnas för helkonvertering.
Efter 2.0T och 2.0 16v så står 1.6 på tur
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

timolo wrote:kommande veckan så ska vi se hur det går att lägga nödmappen så man kan köra den på vanlig 95oktan tills man hittar en mack me e85.
måndag kommer det ny program förhoppningsvis har alla laddtryckspärrar försvunnit samt hitta den lilla tryckläckan
Har det hänt något som sist Timolo? Har du några uppdateringar att rapportera om?
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

Har haft lite strul med bilen en bränslepump som inte ville tydligen så finns det fel på vissa pumpar så har fått en ny på garantin men den producerade inte tillräckligt tryck ändå men idag har den hoppat igång o gett det tryck den ska så nu ska den upp i bänken igen.
Innan bränslepumpen började strula lämnade den 200hk
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

STEG 1 E85 är färdigt. motorn lämnar 200hk och 373nm.
Kallstarterna är inga problem
Kundpris 8000:-
Bränsleförbrukningen ligger runt 0.73-0.84
Det är för laguna 2.0T,megane II 2.0T med 165hkmotor och Sagem 3000 styrssytem
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Är det ett avgascertrifikerat-kit som gör det möjligt att registrera bilen som miljöbil?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

finns ingen trimfirma som har avgascertifierat konverterings kit då det kostar multum att göra den certen
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

Mot tillägg så går det att få som PPC system.
Då har man möjligheten att köra både bensin och E85 bara genom att välja program.Då hindrar det inte utlandsresor
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
ior69
Posts: 123
Joined: 24 Nov 2007, 09:35
Location: Värnamo

Post by ior69 »

Hej! Jag undrar hur det går med bränsleslangar och tankamaturen om man kör på E85?
E85 är rätt aggresivt mot vissa material?
Samt ventilsäten?
Mvh Mats
Mats Fredriksson Ort Värnamo
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Det är nog de 15% bensin som är mest aggresivt. :wink:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
diksie
Posts: 22
Joined: 18 Jul 2006, 21:48
Location: Floda

Trimbox till diesel

Post by diksie »

Det pratades om bensin, men vad är erfarenheterna kring diesel. Är det ngn som har erfarenhet av de stora KCR och dieselkraft. Är det samma lösning eller var skiljer? Finns det ngn risk eller är det bara positivt, för enligt dem själva är man nästan slut i huvet om man inte köper då allt blir till det bättre. Vad säger försäkringsolaget? Går i tankar att boxtrimma min 1.9 dci FAP -06, har saknat momentet från 150 hk stånkan jag hade tidigare.

Tack på förhand!

JOn
__________________________________
Jon Jynnås - Floda
Grand Scenic 1.9 dci -06
031-322 23 47
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

TB har även diesel sidan dock har dom inte gjort så många ännu men kommer att lägga upp diagram på de siffror de fått fram på DCi
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

timolo wrote:Mot tillägg så går det att få som PPC system.
Då har man möjligheten att köra både bensin och E85 bara genom att välja program.Då hindrar det inte utlandsresor
Vad blir tillägget för en PPC-lösning?
Har ni ännu fått några kommentarer från kunder med steg 1/E85/2.0T efter en tids normal vardagskörning "i verkligheten"?
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

Tilläget är 2000+moms för PPC alternativ då kan man få 3 olika program som man väljer mellan. T.ex orginal bensin, eko bensin samt E85 steg1.

Vi har fortsatt utveckla vidare CCn med andra spridare dock så sjönk bränsletrycket med dom nya spridarna.

Idag är det än sålänge bara min bil som har fått E85 steg1, Chh har varit nere med en bekants laguna men hans laguna hade ett sagem S2000 så där kunde vi inte applikera konverteringen
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
Post Reply