Skurna motorer. 1,8 16v
Moderator: Forumpolisen
Skurna motorer. 1,8 16v
En fråga om Renault,s 1,8 16v motor om någon kan ge ett rättvisande svar. Har hört ett par fall med skurna motorer och undrar om ev nåt typfel kan ligga bakom. Har varit lite väl många haverier i förhållande till utbudet av just den motorn.
oskar samils
kan ju vara bristande service åxå.. billig olja höga varv inget bra.. sedan verkar det som om clio 16v har ett annat oljetråg mot R19 16v.. kanske spelar roll med fördel för R19 ???
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
skurna 1.8 16v
Hade tanken att dessa motorer var identiska me varann. I mitt fall gäller det R19 93a och en viss undran uppstod när jag läste om flera fall av haverier med just 1.8 an. Fick även tippset genom ett samtal me en clio ägare vars 1,8 skurit i utgången av en lång v-kurva...alltid full me olja
oskar samils
helt klart verkar dom vara ganska känsliga.. man kan ju räkna ut att dom gått hårt då max effekten ligger inte många 100 talsvarv från toppvarv.. många ägare kanske bara kollar den elektroniska stickan ,kan ju diffa från oljestickan.. kör man hårt skall man nog satsa på att byta olja typ var 500-1000 mil inte längre och åka på ELF helsyntet...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- Stymie
- Posts: 3629
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Här har Tony en poäng. Det skiljde mycket mellan den elektroniska mätningen och den fysiska stickan på mina R19.Tony wrote:--- många ägare kanske bara kollar den elektroniska stickan ,kan ju diffa från oljestickan.. ---
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
dom enda ras jag sett på en F7P är vevlagerras.. har sett /läst om minst 5-10st
veven verkar vara ett ställe som får lite mindre olja än den behöver.. hur ser oljetråget ut innuti på dessa ?? har inte lyft på mitt, kanske skulle göra det och göra rent och kolla hur det ser ut...
veven verkar vara ett ställe som får lite mindre olja än den behöver.. hur ser oljetråget ut innuti på dessa ?? har inte lyft på mitt, kanske skulle göra det och göra rent och kolla hur det ser ut...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
japp, monteras med risk att det tar i något,antar att oljepickupen skiljer åxå..Tumic wrote:Var det r19 som hade ett djupare tråg?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
skurna motorer. 1,8 16v
Det var just d jag ville ta reda på. var exakt får 1,8an inte tillräcklig smörj vid x, höga varv. Även tips på ev relevanta åtgärder förutom då redan nämda oljekvalité. Plus. Är verkligen 1,8an känsligare än andra eller hänger , allt, på blyfoten som kör?....
oskar samils
maxeffekten vid runt 6900?? gör nog att den får slita ont,då kräver den nog mer service än den säker får av en del.. i en lite snällare motor ger inte kammen mer effekt än att man kan sluta varva vid 6000-6500..
Jag har inte kollat hur det ser ut i oljetråget om det sitter skvalpskott odyl..
Jag har inte kollat hur det ser ut i oljetråget om det sitter skvalpskott odyl..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Nu har jag kollatTony wrote:maxeffekten vid runt 6900?? gör nog att den får slita ont,då kräver den nog mer service än den säker får av en del.. i en lite snällare motor ger inte kammen mer effekt än att man kan sluta varva vid 6000-6500..
Jag har inte kollat hur det ser ut i oljetråget om det sitter skvalpskott odyl..
en är från en 2,0 8v...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jag hade ett vevlager haveri på mitt 1.8 16v motor. F7P
Fick byta motorn på den...Lyckan varade inte länge innan jag åkte på att riva ut allt igen för att byta lådan med. Verkar vara känslig låda:?
Vad gäller motorn är nog oljekvaliteten och intervallen av byte väldigt viktig.
Fick byta motorn på den...Lyckan varade inte länge innan jag åkte på att riva ut allt igen för att byta lådan med. Verkar vara känslig låda:?
Vad gäller motorn är nog oljekvaliteten och intervallen av byte väldigt viktig.
Johnny Omö Bergkvist
Markaryd
Äntligen har jag gjort ett nytt inköp.
Clio 16v nummer 2 står här nu =O)
Markaryd
Äntligen har jag gjort ett nytt inköp.
Clio 16v nummer 2 står här nu =O)