Skurna motorer. 1,8 16v

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Rufus1199
Posts: 3
Joined: 09 Feb 2008, 20:56
Location: jönköping

Skurna motorer. 1,8 16v

Post by Rufus1199 »

En fråga om Renault,s 1,8 16v motor om någon kan ge ett rättvisande svar. Har hört ett par fall med skurna motorer och undrar om ev nåt typfel kan ligga bakom. Har varit lite väl många haverier i förhållande till utbudet av just den motorn.
oskar samils
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

kan ju vara bristande service åxå.. billig olja höga varv inget bra.. sedan verkar det som om clio 16v har ett annat oljetråg mot R19 16v.. kanske spelar roll med fördel för R19 ???
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Rufus1199
Posts: 3
Joined: 09 Feb 2008, 20:56
Location: jönköping

skurna 1.8 16v

Post by Rufus1199 »

Hade tanken att dessa motorer var identiska me varann. I mitt fall gäller det R19 93a och en viss undran uppstod när jag läste om flera fall av haverier med just 1.8 an. Fick även tippset genom ett samtal me en clio ägare vars 1,8 skurit i utgången av en lång v-kurva...alltid full me olja
oskar samils
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

helt klart verkar dom vara ganska känsliga.. man kan ju räkna ut att dom gått hårt då max effekten ligger inte många 100 talsvarv från toppvarv.. många ägare kanske bara kollar den elektroniska stickan ,kan ju diffa från oljestickan.. kör man hårt skall man nog satsa på att byta olja typ var 500-1000 mil inte längre och åka på ELF helsyntet...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Just motorn är inga problem med på de bilarna..

Brukar snarare vara lådan som inte vill vara med längre, enligt min erfarenhet :roll:
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Stymie
Posts: 3629
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Tony wrote:--- många ägare kanske bara kollar den elektroniska stickan ,kan ju diffa från oljestickan.. ---
Här har Tony en poäng. Det skiljde mycket mellan den elektroniska mätningen och den fysiska stickan på mina R19.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

Min motor som jag lyftade ur knackade lite väl otrevligt, men det är antingen kolvbult eller vevstakslager jag ska kolla nästa vecka, exakt vad menar du med att dom har skurit, men 4t motor kan ju skära på mer än ett ställe?
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

dom enda ras jag sett på en F7P är vevlagerras.. har sett /läst om minst 5-10st
veven verkar vara ett ställe som får lite mindre olja än den behöver.. hur ser oljetråget ut innuti på dessa ?? har inte lyft på mitt, kanske skulle göra det och göra rent och kolla hur det ser ut...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

Var det r19 som hade ett djupare tråg?
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Tumic wrote:Var det r19 som hade ett djupare tråg?
japp, monteras med risk att det tar i något,antar att oljepickupen skiljer åxå..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

Nu vart man ju lite nojig för nya motorn :(
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Rufus1199
Posts: 3
Joined: 09 Feb 2008, 20:56
Location: jönköping

skurna motorer. 1,8 16v

Post by Rufus1199 »

Det var just d jag ville ta reda på. var exakt får 1,8an inte tillräcklig smörj vid x, höga varv. Även tips på ev relevanta åtgärder förutom då redan nämda oljekvalité. Plus. Är verkligen 1,8an känsligare än andra eller hänger , allt, på blyfoten som kör?....
oskar samils
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

maxeffekten vid runt 6900?? gör nog att den får slita ont,då kräver den nog mer service än den säker får av en del.. i en lite snällare motor ger inte kammen mer effekt än att man kan sluta varva vid 6000-6500..
Jag har inte kollat hur det ser ut i oljetråget om det sitter skvalpskott odyl..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Tony wrote:maxeffekten vid runt 6900?? gör nog att den får slita ont,då kräver den nog mer service än den säker får av en del.. i en lite snällare motor ger inte kammen mer effekt än att man kan sluta varva vid 6000-6500..
Jag har inte kollat hur det ser ut i oljetråget om det sitter skvalpskott odyl..
Nu har jag kollat
Image
en är från en 2,0 8v...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
speedking
Posts: 23
Joined: 06 Mar 2005, 15:07
Location: Sweden

Post by speedking »

Jag hade ett vevlager haveri på mitt 1.8 16v motor. F7P
Fick byta motorn på den...Lyckan varade inte länge innan jag åkte på att riva ut allt igen för att byta lådan med. Verkar vara känslig låda:?

Vad gäller motorn är nog oljekvaliteten och intervallen av byte väldigt viktig.
Johnny Omö Bergkvist
Markaryd
Äntligen har jag gjort ett nytt inköp.
Clio 16v nummer 2 står här nu =O)
Post Reply