kan inte avaktivera c-lås/startspärr = kan ej starta bilen
Moderator: Forumpolisen
kan inte avaktivera c-lås/startspärr = kan ej starta bilen
Hej!!
Måste först säga att detta forumet har verkligen gett mig lite hopp om vår Renault Scenic -98.
Följande problem:
Vi får ingen kontakt med c-lås/startspärren med nyckel!!
Vi kan avaktivera c-lås genom "mittenknappen" men tyvärr kan vi inte avaktivera startspärren.
Sambon, vår bebis och hund är inte lika road som jag nu med tanke på att jag är utomlands över helgen= kan inte hjälpa dem överhuvudtaget.
Ska försöka ta kontakt med Volvia and koden för ev nödlösning ifall vi måste iväg.
Och någon extra nyckel finns inte då förre ägaren hade slarvat bort den
Jag har försökt följande:
Ta bort minuspolen över natten och satt tillbaka den på morgonen. Då fungera nyckeln MEN när jag kör iväg och sedan skall aktivera startspärren och låsa bilen (c-lås) så fungera det inte med nyckel. Jag får då använda mitten knapppen. Sen när jag ska starta bilen får jag ber till gud och ta bort minus polen igen för en stund för att sätta tillbaka den och hoppas nyckel kan avaktivera startspärren..
Kollat alla säkringar (hela) och känt/tryckt lite på säkringsboxen överallt samtidgit som jag försöker aktivera/avaktivera c-lås/startspärr med nyckeln.
Tättat och rengjort antennfästet och kollat kretskorten i (mottagaren,"svarta" huvud). kan inte se några större fel. Den har fått sig lite ärr av lite fukt rengjort och "putsat" kontakt polerna.
Köpt nytt batteri till den i tron på att den var det som strulade...
All hjälp och tips är välkomna.
Mvh
Wiktor
Måste först säga att detta forumet har verkligen gett mig lite hopp om vår Renault Scenic -98.
Följande problem:
Vi får ingen kontakt med c-lås/startspärren med nyckel!!
Vi kan avaktivera c-lås genom "mittenknappen" men tyvärr kan vi inte avaktivera startspärren.
Sambon, vår bebis och hund är inte lika road som jag nu med tanke på att jag är utomlands över helgen= kan inte hjälpa dem överhuvudtaget.
Ska försöka ta kontakt med Volvia and koden för ev nödlösning ifall vi måste iväg.
Och någon extra nyckel finns inte då förre ägaren hade slarvat bort den
Jag har försökt följande:
Ta bort minuspolen över natten och satt tillbaka den på morgonen. Då fungera nyckeln MEN när jag kör iväg och sedan skall aktivera startspärren och låsa bilen (c-lås) så fungera det inte med nyckel. Jag får då använda mitten knapppen. Sen när jag ska starta bilen får jag ber till gud och ta bort minus polen igen för en stund för att sätta tillbaka den och hoppas nyckel kan avaktivera startspärren..
Kollat alla säkringar (hela) och känt/tryckt lite på säkringsboxen överallt samtidgit som jag försöker aktivera/avaktivera c-lås/startspärr med nyckeln.
Tättat och rengjort antennfästet och kollat kretskorten i (mottagaren,"svarta" huvud). kan inte se några större fel. Den har fått sig lite ärr av lite fukt rengjort och "putsat" kontakt polerna.
Köpt nytt batteri till den i tron på att den var det som strulade...
All hjälp och tips är välkomna.
Mvh
Wiktor
Hej!!
Jag har liknande problem som Wiktor och det händer mestadells när det har regnat eller fuktigt i luften.
Jag misstänker att det är jordnings och kontakt problem men VAR??
Lämna in bilen till verkstad är inte tal på pga bilen ålder Senic -99 samt jag ha köpt mig en nyare bil.
Vad rekomender ni att jag ska göra.??
Tackar för all svar ..
Mvh
KIIC
Jag har liknande problem som Wiktor och det händer mestadells när det har regnat eller fuktigt i luften.
Jag misstänker att det är jordnings och kontakt problem men VAR??
Lämna in bilen till verkstad är inte tal på pga bilen ålder Senic -99 samt jag ha köpt mig en nyare bil.
Vad rekomender ni att jag ska göra.??
Tackar för all svar ..
Mvh
KIIC
1. Täta antenngenomföringen.
2. Besöka kompetent verkstad för åtgärd.
3. Eller leva med felet.
2. Besöka kompetent verkstad för åtgärd.
3. Eller leva med felet.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
SJälva antenfästet har jag redan tätat med silikon..
Leva med felet .....njaaaaaaaaaaaa lite jobbigt om man är behov av bilen..
Lämna den till verkstad .. Verka vara kostsamt eller har jag fel. Sist lämnade jag in bilen till Volvo/renault verkstad och dem kollade felkoderna och sa att kommer att kosta MYCKET pengar... Och nu sitter jag i valet var jag ska göra??
Lämna den till verkstad .. Verka vara kostsamt eller har jag fel. Sist lämnade jag in bilen till Volvo/renault verkstad och dem kollade felkoderna och sa att kommer att kosta MYCKET pengar... Och nu sitter jag i valet var jag ska göra??
Faj T
försöka laga självkiic wrote:SJälva antenfästet har jag redan tätat med silikon..
Besöka kompetent verkstad för åtgärd.
Eller leva med felet.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen