bränsletryck på r19 16v

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

daniel8309
Posts: 17
Joined: 01 May 2008, 19:05
Location: alvesta

bränsletryck på r19 16v

Post by daniel8309 »

hej! jag undrar om man kan ställa upp bränsla trycket på en r19 16v, då är frågan om man måste byta till en univerial bränsletrycks regulator ? vissa bilar behöver man inte det. å jag har inte haft min r19 så länge!
och vart siter den orginal på 16v?
Daniel andersson
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

den sitter i gaveln på fuelrailen, som en stor alu-klump.

du kan lägga brickor inuti för att spänna fjädern men lättast är att sätta en "universal" tryckreg. på returslangen till tanken.

Tänk på att du redan kör på runt 3.5 bar på 16v motorn, så du måste troligtvis förstärka slangar / byta för att dem inte ska spricka av det förhöjda trycket.

:)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
daniel8309
Posts: 17
Joined: 01 May 2008, 19:05
Location: alvesta

Post by daniel8309 »

okey! ja jag tänkte testa om bilen går bättre eller sämre med höjt tryck! fuelrailen det är den som sitter på spridarna? änden på den siter det någon pryl som det går en släng till insprutet! om man lossar på den sen pluggar den ökar inte det lite då? läste nått om det i ett annat inlägg, men det var om etanol!
Daniel andersson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

daniel8309 wrote:okey! ja jag tänkte testa om bilen går bättre eller sämre med höjt tryck! fuelrailen det är den som sitter på spridarna? änden på den siter det någon pryl som det går en släng till insprutet! om man lossar på den sen pluggar den ökar inte det lite då? läste nått om det i ett annat inlägg, men det var om etanol!
prylen i änden är den som reglerar bränsletrycket, slangen öker bränsletrycket tillfälligt när man gasar,så tar man bort slangen får man lite högre tryck.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
daniel8309
Posts: 17
Joined: 01 May 2008, 19:05
Location: alvesta

Post by daniel8309 »

jag testa å ta bort slangen å plugga igen den! tycker faktist att bilen blev lite piggare, har sport filter å sånt i bilen så det hjälpte nog lite faktist!!! ska nog ställa upp lite till
Daniel andersson
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Avgasvärderna sticker iväg om man ökar trycket utan att göra något annat.
Det som händer när man tar bort vaccumslangen till bränsletrycksregulatorn är att det blir konstant bränsletryck på ca:0 ,3bar mer. Och annars så berikar den vid gaspådrag med dessa 0,3bar. (gamla accpumpeffekten)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
daniel8309
Posts: 17
Joined: 01 May 2008, 19:05
Location: alvesta

Post by daniel8309 »

jo det e sant! men avgasvärdena spelar ingen roll nu för den är besiktad redan! sen tar det 2 sec å plugga tillbaka slangen!! men ska fixa en ställbar bränsletrycksregulator, sen ska jag köpa nya spridare, men spridarna byter jag sen efter jag har portat toppen! sen funderar jag på och byta styrsystemet, finns ett som dom använder på clio cup, sen nya trimkammar!!
Daniel andersson
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Har du otur så belastar du spridarna så hårt att med det högre trycket att dem är öppna konstant.

Dvs byt hellre spridare till några med högre flöde än tryckhöjning. (Då håller slangarna också)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
daniel8309
Posts: 17
Joined: 01 May 2008, 19:05
Location: alvesta

Post by daniel8309 »

okey vet du om de är hög eller låg ohmiga å typ vilken storlek det bör vara? 300cc eller 400cc typ
Daniel andersson
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

lågohms. 2-3 ohm

Tryck: 2.35 - 3.15Bar

hur mkt dem flödar minns jag inte. har du ett boschnummer på dem?
Det går ju att googla.

vill du ha mer soppa så kan du ju även aktivera kallstartsinsprutaren.. den sitter under insuget. (bara o koppla till 12volt när du kör så får du liten "boost" :lol:)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

dom flödar runt 200,knappt det 196 tror jag det är..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

daniel8309 wrote:jo det e sant! men avgasvärdena spelar ingen roll nu för den är besiktad redan! sen tar det 2 sec å plugga tillbaka slangen!! men ska fixa en ställbar bränsletrycksregulator, sen ska jag köpa nya spridare, men spridarna byter jag sen efter jag har portat toppen! sen funderar jag på och byta styrsystemet, finns ett som dom använder på clio cup, sen nya trimkammar!!
har kört med clio cup chip i min R5Gte (har samma motor som du i min) största skillnaden är väl att den varvar 7800 (inte 7200) känns lite så bra att göra på en obalanserad motor..har varit uppe i 110 på 2an och då var inte varvstoppet i.. :D
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
daniel8309
Posts: 17
Joined: 01 May 2008, 19:05
Location: alvesta

Post by daniel8309 »

jo men då räcker det å byta till 300cc spridare! men shit är det så hälsosamt å aktivera kallstarten??? men skulle den gå bättre då alltså? dränkerman den inte då?
Daniel andersson
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

daniel8309 wrote: men skulle den gå bättre då alltså? dränkerman den inte då?
Vad tror du händer om du ökar bränsletrycket då utan att följamed med mer luft och förtändning :?:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

daniel8309 wrote:jo men då räcker det å byta till 300cc spridare! men shit är det så hälsosamt å aktivera kallstarten??? men skulle den gå bättre då alltså? dränkerman den inte då?
vad är du ute efter,köra på E85 lr effekt?? skall du ha effekt,skulle jag lättat svänghjul,balanserat, stoppat i andra kammar med ställbara drev, portat toppen, individuella spjällhus, ställbart sprut. sedan hade det rockat vid 8000varv då hade man fått 200hk lr mer typ...men vilket pris

jag tror inte man skall höja varvet innan man balanserar,då dessa motorer har en vana att få vevlagerras den risken minskar nog inte om man höjer maxvarvet utan balansering,men visst en portning nya kammar och en mappning så blir det nog roligare...så det räcker ett tag...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply