Hjälp Backljusen och backsensorerna
Moderator: Forumpolisen
Hjälp Backljusen och backsensorerna
Min Laguna2 Årsmod. 2002 har fått för sig att den ligger i backen hela tiden.
Varken backljusen eller backsensorerna slår av sig när man har lagt den i friläge eller växel.
Detta resultera i att backljusena lyser när jag kör rakt fram och backsensorerna pipper om någon bakom kör för nära mig.
Någon som vet vad som kan vara fel?`
För gick bilen att starta när den låg i friläge nu måste jag dessutom trycka ner kopplingen trots den ligget i friläge så någonstans får den ju för sig att den ligger i växel trots den ej gör det.
Som sagt någon som har förslag på vad det kan vara som är fel?
Mvh Jimmy
Varken backljusen eller backsensorerna slår av sig när man har lagt den i friläge eller växel.
Detta resultera i att backljusena lyser när jag kör rakt fram och backsensorerna pipper om någon bakom kör för nära mig.
Någon som vet vad som kan vara fel?`
För gick bilen att starta när den låg i friläge nu måste jag dessutom trycka ner kopplingen trots den ligget i friläge så någonstans får den ju för sig att den ligger i växel trots den ej gör det.
Som sagt någon som har förslag på vad det kan vara som är fel?
Mvh Jimmy
/Jimmie
måste finnas någon givare vid växelspaken som tror att backen är i,en som antagligen vet var den sitter är chh,våran egna laguna specialist..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
hahaTony wrote: chh,våran egna laguna specialist..
Det hela styrs via centraldatorn, prova med att koppla loss batt i 10min och se om det fungerar då. Annars måste du nog lämna in bilen. Sensorerna i lådan finns ej pirat vad jag vet. Backsensorn får kommando att slå på via nätverket från datorn, ej simpelt relä som slår av/på. Om felet sitter i tex backsensorn eller Uch måste bilen programmeras iaf och det kan man inte utan Renaults programvara. Byter du givare själv och det blir minsta lilla fel då är det = ny dator = 10.000 kr +
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Batteriet var urkopplat i natt och i morse när jag skulle köra iväg så fungerade allt som vanligt igen.
Nu när jag kom hem och skulle fickparkera så backa jag ända in tills där va ett fast tonläge på signalen då sluta det fungera igen och gick tillbaka till att vara på hela tiden samt att backlysena lyser hela tiden.
Varför lyser backlamporna styrs dem också av samma signal?
Någon här på forumet nämnde att där satt en givare vid växelspaken som kännde av när man la den i backen och sedan la den i växeln igen jag tror faktiskt själv med på att det är denj givaren som spökar än sensorerna och lamporna efterson hela bilen tror att den ligger i backen.
Vart sitter den givaren och vad kostar en ny sådan?
Nu när jag kom hem och skulle fickparkera så backa jag ända in tills där va ett fast tonläge på signalen då sluta det fungera igen och gick tillbaka till att vara på hela tiden samt att backlysena lyser hela tiden.
Varför lyser backlamporna styrs dem också av samma signal?
Någon här på forumet nämnde att där satt en givare vid växelspaken som kännde av när man la den i backen och sedan la den i växeln igen jag tror faktiskt själv med på att det är denj givaren som spökar än sensorerna och lamporna efterson hela bilen tror att den ligger i backen.
Vart sitter den givaren och vad kostar en ny sådan?
/Jimmie
Skulle tro det är backljuskontakten. Nu är jag ingen lag.2 expert men jag skulle börjat att leta om den på växellådan.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem