Problem med 2:ans cylinder.
Moderator: Forumpolisen
Problem med 2:ans cylinder.
Hej.
Om man har skaffat sig en Renault nyligen så bör man väl gå med här.
Nu till mitt problem:
Köpte den som den var, alltså gick bara på 3 burkar, nr 2 helt död. Byte tändstift och tändkablar. ingen skillnad. Byte kablar till spridarna (flyttade runt lite) fortfarande inget svar på 2:an. Nähe... Började kolla i expationskärlet och såg att det vara ganska brunt och även en hinna som man får vid tillredning av oboy. Topplockspackningen???
Gjorde komptest:
1: 6.0bar
2: 6.5bar
3: 7.5bar
4: 7.0bar
Det skall vara 9:8bar enligt spec.
Sagt och gjort så rev jag toppen (tog ca 2 timmar) och till min förväntan så var packningen trasig MEN inte vid 2:ans cylinder utan längst bort på kanterna vid 1 och 4.
Ventiler och kamaxeln såg bra ut, men kan detta påverka så att inte den går på 2:ans cylinder?
Skall lämna in toppen för planing och även en ventil översyn.
Bilen är en Laguna kombi årsmodell 98 med 2.0L och 8 ventiler ca 17000mil.
Tack för snabba svar
Mv Patrik Flink.
Om man har skaffat sig en Renault nyligen så bör man väl gå med här.
Nu till mitt problem:
Köpte den som den var, alltså gick bara på 3 burkar, nr 2 helt död. Byte tändstift och tändkablar. ingen skillnad. Byte kablar till spridarna (flyttade runt lite) fortfarande inget svar på 2:an. Nähe... Började kolla i expationskärlet och såg att det vara ganska brunt och även en hinna som man får vid tillredning av oboy. Topplockspackningen???
Gjorde komptest:
1: 6.0bar
2: 6.5bar
3: 7.5bar
4: 7.0bar
Det skall vara 9:8bar enligt spec.
Sagt och gjort så rev jag toppen (tog ca 2 timmar) och till min förväntan så var packningen trasig MEN inte vid 2:ans cylinder utan längst bort på kanterna vid 1 och 4.
Ventiler och kamaxeln såg bra ut, men kan detta påverka så att inte den går på 2:ans cylinder?
Skall lämna in toppen för planing och även en ventil översyn.
Bilen är en Laguna kombi årsmodell 98 med 2.0L och 8 ventiler ca 17000mil.
Tack för snabba svar
Mv Patrik Flink.
MV. Patrik Flink
Saab 9000 2.3L Turbo 300hk -98
Renault Laguna 2.0L ???hk -98
Saab 9000 2.3L Turbo 300hk -98
Renault Laguna 2.0L ???hk -98
PROBLEMET LÖST!!!
figgesoft wrote:har du 2 dubbelspolar?
brukar oftast vara en av dessa som ger med sig.
Satt ditt toppen efter en totalrenovering (planad, ny packboxar till ventiler, ventilrenovering och glasblästring). Det var fel i toppen på tvåans ventiler.
Nu går bilen såååå bra.
3013kr kostade detta att genomföra och med nya packningar (1090kr) överallt.
Hejhopp
MV. Patrik Flink
Saab 9000 2.3L Turbo 300hk -98
Renault Laguna 2.0L ???hk -98
Saab 9000 2.3L Turbo 300hk -98
Renault Laguna 2.0L ???hk -98