byte xenon
Moderator: Forumpolisen
byte xenon
Ena halvljuset har slocknat,någon som har en utförlig beskrivning om hur xenon-lampan ska bytas.
Har en Laguna II -02
Har en Laguna II -02
Akoi
Laguna 3 1.5dci -11
Ford Puma -98
Mercury Cougar -69
Laguna 3 1.5dci -11
Ford Puma -98
Mercury Cougar -69
enl boken skall verkstad göra det,men det går att göra själv
jag tar bort stötfångaren så jag kan plocka strålkastarna,sedan är det inte så mycket mer annorlunda än att byta en vanlig h4,kontakten är inte lika,men lätt att byta tycker jag,ett tips är att köpa 2lampor av bra kvalitet dvs philips lr liknande inget billigt kinaskit,har testat sådana och bytt tillbaka till mina gamla orginal som jag bytte bort för jag tyckte dom började lysa sämre,men kinaskiten gick sönder fortare än en löning i jänförelse med hur länge orginalen håller
4300 ger mest ljus men inte lika mycket blingeffekt som 6000 och högre...
jag tar bort stötfångaren så jag kan plocka strålkastarna,sedan är det inte så mycket mer annorlunda än att byta en vanlig h4,kontakten är inte lika,men lätt att byta tycker jag,ett tips är att köpa 2lampor av bra kvalitet dvs philips lr liknande inget billigt kinaskit,har testat sådana och bytt tillbaka till mina gamla orginal som jag bytte bort för jag tyckte dom började lysa sämre,men kinaskiten gick sönder fortare än en löning i jänförelse med hur länge orginalen håller
4300 ger mest ljus men inte lika mycket blingeffekt som 6000 och högre...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
jag bytte
hej hej... jag byte själv jättelätt!!!!!på höger sida tog jag bara bort munstycket till spolarvätskan och kopplade av batteriet sen var det bara att plocka ur lampan!!! hur lätt som helst. att man skall lämna till verkstad för det verkar ju bara vara ett stort skämt... visst har man riktiga dasslock till händer så visst... lycka till
Joakim Friman..lidköping.
laguna II -03 .............
laguna II -03 .............
behöver gör man väl inte,men om någon mot förmodan drar på lyset när man kopplar är det runt 25000volt....akoi wrote:Behöver man koppla bort batteriet?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Då har jag bytt på höger sida också,inte svårare än att byta en vanlig halogen lampa,bara något trångt.
Det man funderar över är att den talande färdatorn eller vad man nu kallar den,inte talar om när halvlysena slutar funka,den varnar ju för allt annat.
Det man funderar över är att den talande färdatorn eller vad man nu kallar den,inte talar om när halvlysena slutar funka,den varnar ju för allt annat.
Akoi
Laguna 3 1.5dci -11
Ford Puma -98
Mercury Cougar -69
Laguna 3 1.5dci -11
Ford Puma -98
Mercury Cougar -69
jag vet inte men nyare xenonljus kanske har övervakning,nu tycker jag att man klarar sig ganska bra utan den övervakningen eftersom halvljuset är ju ganska svårt att missa om det lyser lr ej,gör man det skall man nog inte köra bil
jovars..men jag var i midnattsolensland så jag upptäckte det först när jag kom hem till Dalarna att jag var enögd,sen slocknade den andra när jag var på en liten tripp till Skåne,körde bara dagtid så jag vet ej när den gått..
Vet inte vad Farbror polis hade tyckt om det om jag blitt stoppad??
Körde med dimljusen på efter upptäckten.
Vet inte vad Farbror polis hade tyckt om det om jag blitt stoppad??
Körde med dimljusen på efter upptäckten.
Akoi
Laguna 3 1.5dci -11
Ford Puma -98
Mercury Cougar -69
Laguna 3 1.5dci -11
Ford Puma -98
Mercury Cougar -69
- ansk@hotmail.com
Verkar något överdrivet,bara koppla bort batteriet om man är orolig för en stöt.Om man är någorlunda kunnig så verkar det helt onödigt att lämna till verkstaden för lampbyte.ansk@hotmail.com wrote:Är det därför som denna åtgärd är klassad som att den ska utföras av verkstad tror du?Tony wrote:behöver gör man väl inte,men om någon mot förmodan drar på lyset när man kopplar är det runt 25000volt....
Akoi
Laguna 3 1.5dci -11
Ford Puma -98
Mercury Cougar -69
Laguna 3 1.5dci -11
Ford Puma -98
Mercury Cougar -69
japp och dom som inte har någon kunskap lr tid, lämnar bort för att byta en vanlig glödlampa åxå..akoi wrote:Verkar något överdrivet,bara koppla bort batteriet om man är orolig för en stöt.Om man är någorlunda kunnig så verkar det helt onödigt att lämna till verkstaden för lampbyte.ansk@hotmail.com wrote:Är det därför som denna åtgärd är klassad som att den ska utföras av verkstad tror du?Tony wrote:behöver gör man väl inte,men om någon mot förmodan drar på lyset när man kopplar är det runt 25000volt....