Renault 5 gts går lite knepigt

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
manganish
Posts: 5
Joined: 30 May 2008, 18:53
Location: Växjö

Renault 5 gts går lite knepigt

Post by manganish »

Hej! Ny på detta forumet. Har sökt runt lite och verkar finnas vettiga svar på allting. Har även sökt på mitt problem här men kan inte riktigt hitta svaret.

Har en renault 5 gts (oj vilken häftig bil det är haha). Den startar alltid jättelätt och går alltid kanon på halvgas men när man gasar fullgas när den är lite småkall kan den rycka lite o tappa kraft men kommer efter någon sekund. När den är varm och går under lite belastning och man håller halvgas och sedan ger fullgas känns den som att den går sämre och tappar kraft. Vet inte hur man ska förklara det men går lite ojämt på fullgas då. Är det någon som känner igen problemet? Har nyligen bytat tändstift olja och filter på den iaf. Gällande bränsleförbrukningen brukar den ligga på rätt konstant 0.65 blandad körning. Kan gå iväg mot 0,7 om det mest är stadskörning, är detta onormalt mycket när det gäller renault 5 gts? finns ju dom på blocket när man kollar på annonser som skriver att dom drar 0.5 men jag har då aldrig fått ner min i det.

Någon som kanske vet svaret på mitt lilla "problem" (bilen går faktist kanon annars om man bara håller sig till att köra halvgas) Tänkte även fråga hur tändföljden är på den, så att tändkablarna sitter rätt på fördelaren! Tacksam för alla svar
Nicklas Magnusson
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

tjena. har du bytt bensinfiltret? låter som om den får dåligt med soppa när du ger fullgas.

tändföljden minns jag inte men om den går jämnt vid halvgas så sitter nog kablarna rätt (lär baktända annars).

Kan även vara idé att kolla luftfiltret... (kan påverka bränsleförbrukningen)

lycka till ! :)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
manganish
Posts: 5
Joined: 30 May 2008, 18:53
Location: Växjö

Post by manganish »

Nej jag har inte bytt bensinfiltret. Det är inte särskillt dyrt eller svårt att fixa? Luftfiltret är helt nytt åxå

Det knepiga med bilen är att det är bara ibland detta händer. Ibland så går den jättebra.
Tänkte på det. har stereo med slutsteg o baslåda o sånt lull lull med. Kan det påverka hur bilen går? Vet inte om det är tillfällighet men det känns som att den alltid går klockrent när jag inte har stereon i
Nicklas Magnusson
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

det kan ha med laddnignen o göra men det skulle nog mest märkas när du står still och ska börja rulla (dvs du får ge mer gas än normalt).


Mät spänningen på slutsteget när motorn är på och du dunkar på som vanligt.. om det svajar mycket så kan det vara god idé att kolla efter en kondensator :)

bensinfiltret kostar nån hundring.
(www.autofrance.se / www.biltema.se / www.mekonomen.se)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

att folk skriver att bilen drar lite ,är väl inte så konstigt i dessa tider, att man sedan skriver en förbrukning som man kanske kan komma ner till om man snålkör riktigt ordentligt är nog vanligt..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
manganish
Posts: 5
Joined: 30 May 2008, 18:53
Location: Växjö

Post by manganish »

figgesoft wrote:det kan ha med laddnignen o göra men det skulle nog mest märkas när du står still och ska börja rulla (dvs du får ge mer gas än normalt).


Mät spänningen på slutsteget när motorn är på och du dunkar på som vanligt.. om det svajar mycket så kan det vara god idé att kolla efter en kondensator :)

bensinfiltret kostar nån hundring.
(www.autofrance.se / www.biltema.se / www.mekonomen.se)

Aha okej. Vart på slutsteget mäter jag spänningen? Där strömsladden går in? Vad gör kondensatorn för nåt och hur påverkar den bilens gång?
Nicklas Magnusson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

manganish wrote:
figgesoft wrote:det kan ha med laddnignen o göra men det skulle nog mest märkas när du står still och ska börja rulla (dvs du får ge mer gas än normalt).


Mät spänningen på slutsteget när motorn är på och du dunkar på som vanligt.. om det svajar mycket så kan det vara god idé att kolla efter en kondensator :)

bensinfiltret kostar nån hundring.
(www.autofrance.se / www.biltema.se / www.mekonomen.se)

Aha okej. Vart på slutsteget mäter jag spänningen? Där strömsladden går in? Vad gör kondensatorn för nåt och hur påverkar den bilens gång?
ja mät så nära slutsteget som möjligt,en liten 5a liten generator och med gamalt batteri kan få låg spänning,brukar man se på natten med helljus på och stereon på
en konding laddas upp mycket fort och laddas ur lika fort,därför sätter man det så nära man kan slutsteget ,så när det kräver mycket ström får man det snabbt,men det botar inte dålig laddning och gamla batterier
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
manganish
Posts: 5
Joined: 30 May 2008, 18:53
Location: Växjö

Post by manganish »

Har "identifierat" problemet nu och kommit på när det verkligen märks. Det är vid kallstart och när man kör uppför en liten backe och kör på låga varv på tvåans växel och sedan pressar han lite. Då kan det bli så att han inte orkar gå upp i varv utan stå o tuggar lite på samma varvtal men om man släpper på gasen så orkar han. Jävla mysko bil! Jag är alltid sådär med allt att det ska fungera perfekt men i detta fallet kanske man bara ska acceptera att han är lite tjurig när den är kall o går under belastning så man får ta det lite lugnt? Eller ska man orka felsöka?

Tänkte även på det. Förra ägaren sa att batteriet var relativt nytt och har aldrig upplevt att det varit dålig kräm i batteriet. Samtidigt som mitt discosystem i bilen bara består av ett 200 watts slutsteg så känns det som att det inte borde villja ha jättemycket kräm från batteriet?

men som det alltid är... alltid en bravad att hitta felet :twisted:
Nicklas Magnusson
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

Kollade du fördelaren när du bytte tändstiften?
Syrrans gts kunde också få dessa tendenser när den var kall.
Sedan gjorde jag en motortvätt på den vilket resulterade i att den tjurade ihop helt och vägrade starta. Då kom farsgubben med förslaget att jag skulle kolla om det var fukt i fördelaren och visst var det det. Gjorde rent och skrapade även rent lite på metallytorna inne i fördelare och plötsligt gick bilen mycket bättre och var t.o.m piggare.

Rotor och fördelarlock är dessutom billigt att byta.
R5 Gt-turbo
Megane ph1 98 2.0 16v
Johannes Edrén #976
Täby
manganish
Posts: 5
Joined: 30 May 2008, 18:53
Location: Växjö

Post by manganish »

Jag har bytt fördelarelock. Tog från en renault på skroten. Går precis likadant. Har rengjort metallytorna o slipat lite på rotorn, ingen förbättring. Ska man kanske satsa på nya tändkablar, kan det ha med saken att göra? Är ju ändå värt det för det kan ju alltid behövas nya =) billigt åxå. Kan man köpa vilka tändkablar som hellst eller måste det vara just till 5 gts?
Nicklas Magnusson
Post Reply