Koppling: Vad är det för fel om den rasar igen efter byte?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Thomas A

Koppling: Vad är det för fel om den rasar igen efter byte?

Post by Thomas A »

Gör egen tråd om detta.

Kopplingen slirar nu precis som den gjort förra året, troligen lite värre. Den byttes den 28 november och fungerade därefter bra.

Nu, 5 månader och 1400 mil senare är den likadan, tom något värre.

Jag har inte nött något på kopplingen, inte mer än det man behöver för normal körning.

Blir trött nu. Vad kan ha orsakat detta?

T
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
chh

Post by chh »

oljeläckage kanske?
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Thomas A

Post by Thomas A »

Mest troligt ja.

I förra tråden nämde jag att drivlinan hackar lite vid uppstart. Inte när bilen är kall.

Efter en tids körning blir det värre + att kopplingen slirar på högre växel.

Dvs olja läckt in i kopplingen. Antingen från låda eller motor? Packning/packbox läcker alltså.

Vet inte om detta täcks av någon garanti, då kopplingen byttes. :(

Trött och ledsen nu.

T
Uppsala
Thomas A

Post by Thomas A »

Hackandet på lägre växlar har jag märkt av under en dryg vecka. Det var som sagt först igår jag märkte att kopplingen slirade på högre växlar när man tryckte ner gasen.

Idag fungerade kopplingen mjukt igen på lägre växlar. "Hackigheten" är som bortblåst. Dock tar den dåligt på högre växlar vid gaspådrag, dvs exakt samma problem som jag hade förra året.
Uppsala
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

troligen så byttes väl inte packboxen till vevaxeln, så det är troligen någon typ av läck, att "hackigheten"på lägre varvtal försvann när du slirade på högre varvtal,beror nog på att du "rensade" kopplingen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Thomas A

Post by Thomas A »

Hm,

borde inte packbox bytts när kopplingen ändå var inne för byte? Jag har för lite kunskap och kunna påtala vad man bör och inte bör byta.

T

((((Är det samma visa som mitt första kamremsbyte? Då ska rörliga delar och ex vattenpump bytas enligt praxis. Det gjordes dock inte - men vattenpumpen började väsnas strax efter kamremsbytet. Vilket innebar dubbelt jobb och dubbel kostnad.))))
Uppsala
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

packboxen skall inte bytas enl praxis,men jag brukar göra det för annars börjar den säkert läcka, för att byta packbox måste svänghjulet bort och det tar mer tid..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Thomas A

Post by Thomas A »

Tony wrote:packboxen skall inte bytas enl praxis,men jag brukar göra det för annars börjar den säkert läcka, för att byta packbox måste svänghjulet bort och det tar mer tid..
Tack för svar.

Nu är jag rätt tveksam hur jag ska göra. Skroten nästa eller?

Har redan beställt drivaxlar som ska bytas (nästa vecka). Mellan 3000-4000:- med allt. (1300 x 2 + arbete ca 1000)

+ då återigen byte av koppling och packboxar. Ca 8000:- ? Sist gick det på dryga 8000:- med standardservice och oljebyte/filter inkluderat. Kopplingsbyte verkar vara ett drygt jobb som tar tid.

Snart ska även kamrem bytas, 24000 mil (med tillhörande delar). Kostnad vet jag inte fn, men kanske runt 5000:-.

Signalhornet måste fixas (glapp eller trasigt). Kostnad ?

Tveksam, minst sagt. Kanske kan hoppas få något rabatterat paketpris på hela köret och pga av att koppling bytts en gång nyligen.
Uppsala
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

kan vara läck på packboxen i vlådan åxå

Thomas A

Post by Thomas A »

Borde man inte se något oljeläckage? I så fall måste det vara väldigt lite, finns inga spår alls på marken när bilen stått.
Uppsala
Thomas A

Post by Thomas A »

Blir lite försenat med byte och koll, först nästa vecka lämnar jag in bilen. Drivaxlarna har kommit och ska bytas. Verkstaden ska naturligtvis även kolla kopplingen.

Enligt info från verkstaden är det dock nästan omöjligt att kopplingen slitits ut på så kort tid om man inte "gubbkört" en längre tid, dvs tokvarvat och med kopplingen på dragläge. Vilket definitivt inte är fallet. Just nu körs bilen sparsamt och med "ägg" mellan fot och gaspedal.

Inte en droppe olja läcker heller, snustorrt under bilen. Ytterligare konstigt beteende är att kopplingen fungerar mjukt och helt korrekt på låga växlar från start när bilen är kall. Efter en tids körning, 30 min eller så, verkar det dock som att drivlinan börjar hackar till på låga växlar.

Återkommer med rapport om vad det kan vara.
Uppsala
Thomas A

Post by Thomas A »

En liten update.

Reparatören har undersökt bilen. Kopplingen är helt som indikerat helt slut igen och det finns inga tecken på oljeläckage.

Själv har jag inte kört ovarsamt med kopplingen och han tror mig (bla eftersom jag kört så pass många mil på den första kopplingen). Han har inte varit med om att något sådant här har inträffat tidigare.

Mycket underligt är det, men han ska byta kopplingen igen någon gång i juni. Då kanske vi får svar på vad som kan ha hänt och han ska försöka reklamera den om det visar sig vara något tillverkningsfel.

T
Uppsala
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

självjusteringen till kopplingen kanske inte släpptes på ordentligt,så att den inte har jobbat med fullt tryck.. bara en tanke..

Thomas A

Post by Thomas A »

Han sade att det var vajer på denna (jag trodde det var hydrualisk) och att all justering och spel var helt i sin ordnng.
Uppsala
Thomas A

Post by Thomas A »

Nu kom domen. :(

Läck i packbox mellan växellåda och koppling. Packboxen sitter också invändigt växellådan.

Det går endast att laga helt och hållet genom att plocka isär växellådan eller byta låda = dyrt. Han hade bara ett trick för detta som skulle kunna gå - att blanda in något i oljan som skulle kunna täta packningarna. Vad det heter vet jag inte fn, ska ta reda på det imorgon. Det var relativt dyrt, 400:- för en burk.

Det lutar åt skroten om det inte funkar. Kanske håller det ett tag ändå.

T
Uppsala
Post Reply