Låg bromsvätskenivå gav larm (Espace III -98)
Moderator: Forumpolisen
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
Låg bromsvätskenivå gav larm (Espace III -98)
Jag lyfter ut detta ur den superlånga tråden om darrig motorgång eftersom det är ett oberoende problem. Hopper det är OK för moderatorn.
Jag har inte toppfyllt utan fyllt på lite grand så det ligger mellan min och max.
Sedan erinrar jag mig nu att det var lite kletigt på insidan av fälgen vid höger bakhjul vid byte från vinter- till sommardäck. Oljeliknande klet som dragit på sig smuts.
En arbetskamrat säger att det kan vara rostskador i skiktet som kolvarna ligger an mot där vid det hjulet så att det sipprar ut bromsvätska. Jag ska ta av det hjulet och titta lite närmare på - heter det bromsoket? - ikväll.
Och så dagens buskis: Till alla som saknar fritidsintressen vill jag ge det rådet att köpa en begagnad cirka tio år gammal bil och köra riktigt mycket. Då har man nåt nytt att ta itu med hela tiden. Räcker inte det, så köpt därtill en minst 15-20 år gammal villa att bo i och se efter om du tycker allt ser OK ut. Lägg därtill ett heltidsjobb och de flesta korsorden du samlat på dig torde förbli olösta...
Jo, du har nog rätt. Detta var en ny finding för mig idag och jag har gått och tänkt lite (vilket tär på krafterna).Dennis wrote:Bromsvätska ska inte förbrukas. Kolla läckage eller är helt enkelt bromsklossarna så nedslitna att bromskolvarna är så långt ut att vätske nivån sjunkit i behållaren. Topp fyller man då så kommer det att svämma över när du sedan pressar in kolvarna för klossbyte. Spilld bromsvätska är väldigt frätande därför skall spill undvikas.
Jag har inte toppfyllt utan fyllt på lite grand så det ligger mellan min och max.
Sedan erinrar jag mig nu att det var lite kletigt på insidan av fälgen vid höger bakhjul vid byte från vinter- till sommardäck. Oljeliknande klet som dragit på sig smuts.
En arbetskamrat säger att det kan vara rostskador i skiktet som kolvarna ligger an mot där vid det hjulet så att det sipprar ut bromsvätska. Jag ska ta av det hjulet och titta lite närmare på - heter det bromsoket? - ikväll.
Och så dagens buskis: Till alla som saknar fritidsintressen vill jag ge det rådet att köpa en begagnad cirka tio år gammal bil och köra riktigt mycket. Då har man nåt nytt att ta itu med hela tiden. Räcker inte det, så köpt därtill en minst 15-20 år gammal villa att bo i och se efter om du tycker allt ser OK ut. Lägg därtill ett heltidsjobb och de flesta korsorden du samlat på dig torde förbli olösta...
Anders Skelander
jag har en 75år gammal kåk och en 20år gammal bil som jag haft nerskuvad i atomer..problemet är att det är roligare att köra med bilen än att skuva på huset som sambon vill..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Hoppsan...
inser att jag tråden håller på att driva iväg från ämnet... men vafan, kunde inte hålla mig.
Ni snackar om gamla hus! Störtlöjligt! Min kåk är byggd 1836! Vattenpasset å vinkelhaken kan man använda när man snickrar på lekstugan. På huset tar man 2 pilsner å kör på synvinkeln!
Behöver inte meka med min fina bil, inte hitills iaf.
*(nyast bil å äldst kåk vinner! )*
inser att jag tråden håller på att driva iväg från ämnet... men vafan, kunde inte hålla mig.
Ni snackar om gamla hus! Störtlöjligt! Min kåk är byggd 1836! Vattenpasset å vinkelhaken kan man använda när man snickrar på lekstugan. På huset tar man 2 pilsner å kör på synvinkeln!
Behöver inte meka med min fina bil, inte hitills iaf.
*(nyast bil å äldst kåk vinner! )*
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!