Bilen vibrerar och är orkeslös. (Clio 1,4 -02)

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
chefen

Bilen vibrerar och är orkeslös. (Clio 1,4 -02)

Post by chefen »

Frugan var på väg till jobbet när bilen plötsligt tappade orken och kraftiga vibrationer uppstod i kupén. Hon sa att framför allt stolen och växelspaken skakade. Nu står den hur som helst här hemma på gårdsplan. Hon kunde köra den hem.
Det verkar som att den går jämnt. Motorn låter ungefär som vanligt, den har ingen vandrande tomgång. Dock låter det lite märkligt när man står bakom bilen. Där är lite av fiskebåtsljud.

Vad skall jag börja kolla? Alla tips är välkomna!
Mvh Adde
Mustafa Mohamed
Uhlin

Post by Uhlin »

Verkar nästan som den misständer, börja med att kolla tändstift, tändkablar, (fördelarlock) vet inte riktigt hur det ser ut på den bilen med tändspolar, om du har en till varje tändstift? I så fall kan det vara en det som inte vill va med längre. Bara ett litet tips....

Peter
Peter Uhlin, HAGFORS

Renault Laguna -97 2,0
chefen

Post by chefen »

Tack, då blir det till att börja med att kolla det du föreslår!
Ja, det är en spole till varje tändstift. Kan man byta dem en och en eller måste man ta alla på samma gång? Alla är redan utbytta en eller två gånger av tidigare ägare (enligt verkstadskvitton)
Mustafa Mohamed
Uhlin

Post by Uhlin »

chefen wrote:Tack, då blir det till att börja med att kolla det du föreslår!
Ja, det är en spole till varje tändstift. Kan man byta dem en och en eller måste man ta alla på samma gång? Alla är redan utbytta en eller två gånger av tidigare ägare (enligt verkstadskvitton)
Ja, du kan byta dem en och en.
Peter Uhlin, HAGFORS

Renault Laguna -97 2,0
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

kolla med autofrance för billigare reservdelar.

för att ta reda på vilken spole som misständer så kolla färgen på stiften, svart/sotig har misstänt.
vit/grå = normal förbränning.

mvh
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
chefen

Post by chefen »

Uhlin och figgesoft: Utmärkt, tack för era svar. Får kolla på det under morgondagen.

En ytterligare sak som frugan satte i samband med att detta inträffade var att hon körde in i en rondell med "fel" växel, typ fyran eller femman och därefter blev det såhär. Om det kan ha med saken att göra eller inte vet inte jag, men kanske kan vara bra att veta för den som kan?
Mustafa Mohamed
Uhlin

Post by Uhlin »

chefen wrote:Uhlin och figgesoft: Utmärkt, tack för era svar. Får kolla på det under morgondagen.

En ytterligare sak som frugan satte i samband med att detta inträffade var att hon körde in i en rondell med "fel" växel, typ fyran eller femman och därefter blev det såhär. Om det kan ha med saken att göra eller inte vet inte jag, men kanske kan vara bra att veta för den som kan?

Tror nog inte det har nåt samband med felet att det skulle va fel växel, kolla tändspolarna på det vis som figgesoft beskrev, tror mest på att det är en sån som gjort sitt. En teori på det du skrev om fel växel, jag vet inte på
vad för sätt en tändspole går sönder, fast rent teoretiskt skulle det ju kunna ske om tändspolen är dålig, ligger på gränsen till att gå sönder, och sen en för hög växel så det "skakar" till lite extra. Kanske den då kan gå sönder? Teoretiskt sett, fast hur det funkar i praktiken??? Nån som har nåt förslag på det? Lycka till med felsökandet!

Peter!
Peter Uhlin, HAGFORS

Renault Laguna -97 2,0
chefen

Post by chefen »

Det var en tändspole som hade gett sig. Det var inget av tändstiften som hade direkt avvikande färg. Däremot luktade ena stiftet bensin till skillnad från de andra och där bytte jag både stift och spole.
Jag handlade grejerna på Mekonomen och just denna helg visade det sig att det var 20% rabatt på allt i butiken. :D

Tack till er som har engagerat sig i mitt problem!

/Adde
Mustafa Mohamed
Uhlin

Post by Uhlin »

Va bra du hittade felet, bara att tuta och köra igen då :lol:

Peter
Peter Uhlin, HAGFORS

Renault Laguna -97 2,0
jimel

Post by jimel »

Vad kostade spolen? utan rabatt då ;)
Jimmie Lovenborn, Strängnäs
Rattar en Clio 1,4 -01 super sport [smilie=eclipsee_steering.gif]
chefen

Post by chefen »

jimel wrote:Vad kostade spolen? utan rabatt då ;)
Den kostade 753:- utan rabatt, 602,40 med rabatt... 8)
Mustafa Mohamed
jimel

Post by jimel »

Tack för svar, då kanske man skulle köpa en och ha liggandes i bilen.
Jimmie Lovenborn, Strängnäs
Rattar en Clio 1,4 -01 super sport [smilie=eclipsee_steering.gif]
Post Reply