ABS problem
Moderator: Forumpolisen
ABS problem
Hej!
Då var de dags för fler problem.
För ett tag sen började ABS lampan tändas lite då och då.
Förra veckan började den lysa konstant från att man sätter på tändningen tills man stannar.
Har försökt läsa på lite hur man kan felsöka här på forumet.
Började med att kolla säkringar. Inga fel där. Kollat kransarna dom ser fina ut.
Fortsatte med att mäta upp ABS givarna.
Här blev de dock lite knasigt. Mätte med multimeter i ohm. Fanns lite olika
minsta tal på mätaren Ex. 2k 20k 200k 2000k 20000k
Dock visade givarna på de olika hjulen väldigt olika.
Från kupen sett:
Höger fram 43 med inställning 200k
Vänster fram 73 med inställning 200k
Höger bak 350 med inställning 2000k
Vänster bak 60 med inställning 200k
Så min fråga alltså vilken inställning ska jag ha. Jag kanske till och med
gjort rätt Har nollkoll på elektronik
Ni som gjort detta ska de vara så olika värden.
Vad är nästa steg att göra för att kunna hitta felet?
Om de är ABS-givarna som är paj är dom dyra att köpa?
/Adam
Då var de dags för fler problem.
För ett tag sen började ABS lampan tändas lite då och då.
Förra veckan började den lysa konstant från att man sätter på tändningen tills man stannar.
Har försökt läsa på lite hur man kan felsöka här på forumet.
Började med att kolla säkringar. Inga fel där. Kollat kransarna dom ser fina ut.
Fortsatte med att mäta upp ABS givarna.
Här blev de dock lite knasigt. Mätte med multimeter i ohm. Fanns lite olika
minsta tal på mätaren Ex. 2k 20k 200k 2000k 20000k
Dock visade givarna på de olika hjulen väldigt olika.
Från kupen sett:
Höger fram 43 med inställning 200k
Vänster fram 73 med inställning 200k
Höger bak 350 med inställning 2000k
Vänster bak 60 med inställning 200k
Så min fråga alltså vilken inställning ska jag ha. Jag kanske till och med
gjort rätt Har nollkoll på elektronik
Ni som gjort detta ska de vara så olika värden.
Vad är nästa steg att göra för att kunna hitta felet?
Om de är ABS-givarna som är paj är dom dyra att köpa?
/Adam
Adam
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Mät också med Volt AC och testa att snurra på "hjulet"...
(Eftersom givaren är induktiv och fungerar som en generator när hjulen snurrar.. dvs. dem allstrar spänning => högre spänning = högra varv)
jag skulle gissa att den avvikande givare med 350kohm är boven i dramat.
(leta på skroten och testa om det funkar genom att bara byta denne).
I övrigt så kan det finnas ärj i kontakterna till givarna..
Rengör dessa med t.ex. 5-56, kontaktspray eller liknande.
mvh
(Eftersom givaren är induktiv och fungerar som en generator när hjulen snurrar.. dvs. dem allstrar spänning => högre spänning = högra varv)
jag skulle gissa att den avvikande givare med 350kohm är boven i dramat.
(leta på skroten och testa om det funkar genom att bara byta denne).
I övrigt så kan det finnas ärj i kontakterna till givarna..
Rengör dessa med t.ex. 5-56, kontaktspray eller liknande.
mvh
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Vid ohm-mätning, mät även överslag till jord Skall vara oändligt motstånd till jord.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Rscliosport: Hor kollat detta och allt ser ut att vara i sin ordning
figgesoft: Bra tips ska kolla på detta. Har dock rengjort och sprutat
elektronikrengörning på alla givare m.m
Dennis: Hur menar du? Hur ska jag ställa in mulitmetern?
Var ska jag sätta kablarna från multimetern nånstans?
Tack för svaren föresten!
Har kollat lite efter beg givare men kan inte hitta nåt till rimligt pris.
Vissa ska ha 1200 hundra styck. Låter lite väl saftigt eller är de så dyra.
Vilka andra renault modeller har samma givare. Tänkte ifall man kunde vidga sina vyer lite.
Hittade dock på mekonomen. Pirat antar jag men där kunde jag inte hitta
givare till abs:n bak.
figgesoft: Bra tips ska kolla på detta. Har dock rengjort och sprutat
elektronikrengörning på alla givare m.m
Dennis: Hur menar du? Hur ska jag ställa in mulitmetern?
Var ska jag sätta kablarna från multimetern nånstans?
Tack för svaren föresten!
Har kollat lite efter beg givare men kan inte hitta nåt till rimligt pris.
Vissa ska ha 1200 hundra styck. Låter lite väl saftigt eller är de så dyra.
Vilka andra renault modeller har samma givare. Tänkte ifall man kunde vidga sina vyer lite.
Hittade dock på mekonomen. Pirat antar jag men där kunde jag inte hitta
givare till abs:n bak.
Adam
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
kolla med autofrance.se Benny är billig och säljer orginaldelar.
Så som Dennis menare:
mät på stiften på absgivaren med ena mätsladden och på chassit med andra (på någon ren metalyta).
Där ska inte finnas någon resistans, om det finns så är det sannolikt att givaren eller kabeln är kortsluten med bilens chassi.
Så som Dennis menare:
mät på stiften på absgivaren med ena mätsladden och på chassit med andra (på någon ren metalyta).
Där ska inte finnas någon resistans, om det finns så är det sannolikt att givaren eller kabeln är kortsluten med bilens chassi.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
Har kollat med Benny och han kunde fixa fram givare.figgesoft wrote:kolla med autofrance.se Benny är billig och säljer orginaldelar.
Så som Dennis menare:
mät på stiften på absgivaren med ena mätsladden och på chassit med andra (på någon ren metalyta).
Där ska inte finnas någon resistans, om det finns så är det sannolikt att givaren eller kabeln är kortsluten med bilens chassi.
Nu måste jag bara försöka mig på igen att hitta den/de givare som knasar.
Angående mätning om nån givare är kortsluten.
Ska jag mäta på den givare som går från hjulet eller från den del som
går vidare in i hjulhuset?
Adam
[/quote]
Angående mätning om nån givare är kortsluten.
Ska jag mäta på den givare som går från hjulet eller från den del som
går vidare in i hjulhuset?[/quote]
Känns väl meningslöst att mäta bilens kablage om du misstänker kortslutning i givaren, mät på den komponet du ämnar att testa
Angående mätning om nån givare är kortsluten.
Ska jag mäta på den givare som går från hjulet eller från den del som
går vidare in i hjulhuset?[/quote]
Känns väl meningslöst att mäta bilens kablage om du misstänker kortslutning i givaren, mät på den komponet du ämnar att testa
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis wrote:
Angående mätning om nån givare är kortsluten.
Ska jag mäta på den givare som går från hjulet eller från den del som
går vidare in i hjulhuset?[/quote]
Känns väl meningslöst att mäta bilens kablage om du misstänker kortslutning i givaren, mät på den komponet du ämnar att testa [/quote]
Ok! Hehe... Hade jag haft lite koll på sånt här så hade ju fattat hur man gör men har tyvärr nollkoll därav mina frågor..
Adam
Tack "rscliosport".rscliosport wrote:kolla kontaktstycket under bilen sitter under föraren vf vid subframe infästningen typ 4kablar kan vara oxid i det... vad e det för bil?
Löste mitt problem på min Megane-02 med detta inlägg. Det var erjat så det stod härliga till i kontakten. Har bytt givare och ta mig sjutton kollat allt utom denna kontakt.
Mikael Östh - Borås
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
Kontakter var?
Hej på en Laguna 97 var hittar jag ABS boxen eller kontaktstift så att jag kan kontrollmäta givarna. Fästet till vänster bak har pulverserats och frågan är hur jag kan få den på rätt plats igen, om den nu är hel, den verkar ha slipats av skivan.
Mikael Hammarlund