Min nya motor.
Moderator: Forumpolisen
Min nya motor.
på väg hem från Nordiska i Norge 2004 bestämde sej min motor för att dö, först började det skramla, sedan small det ett par gånger och sedan gick den som förut, nästan. Jag tittade av en slump i backspegeln och efter min bil var det en lång grå röksvans och bilen kändes orkeslös. Jag tänkte, inte här och inte nu, men 12an är seglivad, den gick visserligen långsammare och jag fick fylla på olja ett par gånger men den gick ända hem.
Väl hemma så blev det ett motorbyte till en ny och fin motor som jag gjort i ordning och den gamla blev stående i ett hörn av garaget i ett par år. Jag var nära att kasta den men då talade hamstern inom mej och den hamnade i bra att ha högen bland en massa annan bråte som är bra att ha.
I ett anfall av tristess så skruvade jag isär den och det visade sej att en kolv hade gått sönder. Det var då som idén föddes till att bygga något kul av den.
Jag böjade att skaffa alla slitdelar som kolvar, foder, lager, oljepump, drev, kedja, sträckare.
Vevaxeln mätte jag upp på jobbet och den var ok så någon slipning var inte aktuell. Blocket lämnade jag i väg så det blev kokat i ett milt kembad i ca 10 tim så det blev kliniskt rent och alla oljekanaler blev fria från sk*t som samlats där under alla år.
Jag köpte ett insug från Frankrike och det är framtaget till Alpine A 110 / 1300VC. Förgasaren är en Weber 40.
Topplocket, kamaxel, lyftarna, ventilerna och tändningen har Arne berg / Berg Racing tagit fram till den. Inte gratis - men kul!
Efter jag skruvat ihop den så kommer ögonblicket man fruktar men ändå längtar till, att provstarta den.
Jag åkte förbi Apoteket grönaskylten och köpte en påse blandad pilsner och åkte hem till garaget.
Jag hällde i bensin och körde på starten, den ville inte starta, det var då själva f-n, jag gav den lite startgas och provade igen. En rejäl nysning och en lika rejäl eldslåga kom det ur förgasaren, det är tur att man är korthårig annars hade håret brunnit upp.
Det visade sej att tändningen behövde justeras, ett nytt försök och den startar med ett vrål. Jävl-r vilken känsla, den fungerar, att bara stå och lyssna på den lite ojämna råa gången när den står och går på tomgång.
Sex är överreklamerat - prova Renaultmotor.
Man kan komma ganska så långt med en påse pilsner och en burk med startgas.
Efter en stunds provkörande så böjade jag känna mej som en hörselskadad rökt böckling, mitt lilla förråd i garaget är inte den optimala platsen att prova motorer i. Det är litet och ventilationen är mycket dålig, men man lever bara en gång så jag ska nog ta och provköra lite till.
Nu är det bara ett litet problem och det är att övertala min sambo att jag ska få köpa en Renault till och ha min nya motor i och det är inte det enklaste, tro mej. jag vill ha en R12 kombi, den är lika ovanlig som den är ful så därför passar den mej utmärkt.
Väl hemma så blev det ett motorbyte till en ny och fin motor som jag gjort i ordning och den gamla blev stående i ett hörn av garaget i ett par år. Jag var nära att kasta den men då talade hamstern inom mej och den hamnade i bra att ha högen bland en massa annan bråte som är bra att ha.
I ett anfall av tristess så skruvade jag isär den och det visade sej att en kolv hade gått sönder. Det var då som idén föddes till att bygga något kul av den.
Jag böjade att skaffa alla slitdelar som kolvar, foder, lager, oljepump, drev, kedja, sträckare.
Vevaxeln mätte jag upp på jobbet och den var ok så någon slipning var inte aktuell. Blocket lämnade jag i väg så det blev kokat i ett milt kembad i ca 10 tim så det blev kliniskt rent och alla oljekanaler blev fria från sk*t som samlats där under alla år.
Jag köpte ett insug från Frankrike och det är framtaget till Alpine A 110 / 1300VC. Förgasaren är en Weber 40.
Topplocket, kamaxel, lyftarna, ventilerna och tändningen har Arne berg / Berg Racing tagit fram till den. Inte gratis - men kul!
Efter jag skruvat ihop den så kommer ögonblicket man fruktar men ändå längtar till, att provstarta den.
Jag åkte förbi Apoteket grönaskylten och köpte en påse blandad pilsner och åkte hem till garaget.
Jag hällde i bensin och körde på starten, den ville inte starta, det var då själva f-n, jag gav den lite startgas och provade igen. En rejäl nysning och en lika rejäl eldslåga kom det ur förgasaren, det är tur att man är korthårig annars hade håret brunnit upp.
Det visade sej att tändningen behövde justeras, ett nytt försök och den startar med ett vrål. Jävl-r vilken känsla, den fungerar, att bara stå och lyssna på den lite ojämna råa gången när den står och går på tomgång.
Sex är överreklamerat - prova Renaultmotor.
Man kan komma ganska så långt med en påse pilsner och en burk med startgas.
Efter en stunds provkörande så böjade jag känna mej som en hörselskadad rökt böckling, mitt lilla förråd i garaget är inte den optimala platsen att prova motorer i. Det är litet och ventilationen är mycket dålig, men man lever bara en gång så jag ska nog ta och provköra lite till.
Nu är det bara ett litet problem och det är att övertala min sambo att jag ska få köpa en Renault till och ha min nya motor i och det är inte det enklaste, tro mej. jag vill ha en R12 kombi, den är lika ovanlig som den är ful så därför passar den mej utmärkt.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Kanonfint Har inte Johan Larsson sin 12'a kombi kvar? kanske du kan lura av honnom den. Ett tips är att byta till R-18 5vxl låda och växelspak då blir det en riktigt bra åka-bil
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Det var en fin motor och växellåda.
Min 12:a kombi kommer aldrig bli till salu. Den har varit i familjens ägo sedan november 1980 och min första bil.
Däremot har jag sett fina 12:or på spanska Blocket.
Min 12:a kombi kommer aldrig bli till salu. Den har varit i familjens ägo sedan november 1980 och min första bil.
Däremot har jag sett fina 12:or på spanska Blocket.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Vilket jäkla avgassystem??? ser bara en motor har aldrig hört om något avgassystem.om du nu vet att han har ett nytt kan du inte prata med honom om det ,lr måste du skriva det här innan han har nämt att han har ett ?????????kmfdm wrote:Du får lägga in bilder på nya avgassystemet! Kan du inte filma när du har live-konsert i garaget å lägga ut på photobucket, å länka hit så man får höra?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
tack för svar,nu klarnar det lite, varför inte stoppa i den i 12an du har...??R12-Kent wrote:Jag var tvungen att bygga ett litet avgassystem till motorn, när jag provkör så vrålar det ganska mycket med endast ett rakt rör. Så det blev ett litet system för att få ner ljudet innan grannarna hotar mej med stryk.
Bilder kommer.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Visst kan jag bygga nåt kul av 12an men den men den får vara "orginal" det skulle vara roligare att bygga nåt helt nytt som är i samma klass som motorn.
Här är en bild på mitt lilla avgassystem, den skarpögde ser att jag även har svetsat ett kors i slutröret, allt för att få ner ljudnivån.
Även min väl tilltagna bränsletank på 3 dl syns till vänster på ramen
Här är en bild på mitt lilla avgassystem, den skarpögde ser att jag även har svetsat ett kors i slutröret, allt för att få ner ljudnivån.
Även min väl tilltagna bränsletank på 3 dl syns till vänster på ramen
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Här finns det lite kandidater
Doffen var kanske lite dyr men det gårväl att pruta
http://www.blocket.se/vi/16373017.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/15965443.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/11812404.htm?ca=11_s
Angående avgassystemet så är det så jag byggt på min doffe (om man tar bort röret mellan grenrör och dämpare) å den låter ju inte så mycket
Doffen var kanske lite dyr men det gårväl att pruta
http://www.blocket.se/vi/16373017.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/15965443.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/11812404.htm?ca=11_s
Angående avgassystemet så är det så jag byggt på min doffe (om man tar bort röret mellan grenrör och dämpare) å den låter ju inte så mycket
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Jag kommer förbi i morgon och tittar på mästerverket.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Snyggt Kent! Du är duktig du. En av de duktigaste...R12-Kent wrote:Visst kan jag bygga nåt kul av 12an men den men den får vara "orginal" det skulle vara roligare att bygga nåt helt nytt som är i samma klass som motorn.
Här är en bild på mitt lilla avgassystem, den skarpögde ser att jag även har svetsat ett kors i slutröret, allt för att få ner ljudnivån.
Även min väl tilltagna bränsletank på 3 dl syns till vänster på ramen
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland
http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland
http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do