Funderingar vid byte av topplockspackning!
Moderator: Forumpolisen
Funderingar vid byte av topplockspackning!
Hej!
Topplockspackningen på min bil har pajat och det sprutar kylarvätska i hela motorrummet (ur expansionskärlet alltså) och den ryker vit rök.
Jag har iaf ringt runt till en massa verkstäder och de flesta säger att man SKA byta kamrem och vattenpump i samband med topplockspackningsbytet. Är detta nödvändigt?
Kamremmen är senast bytt för ca 3 år sen och bilen har gått 5000 mil sen dess.
Är det förresten rimligt med ca 10 000 kr (inkl. vattenpump o kamrem) för kalaset?
Man vill ju liksom inte bli lurad, så jag tänkte att det e bäst att höra sig för lite.
Om man skulle göra bytet själv, är det svårt? Behövs det specialverktyg?
Topplockspackningen på min bil har pajat och det sprutar kylarvätska i hela motorrummet (ur expansionskärlet alltså) och den ryker vit rök.
Jag har iaf ringt runt till en massa verkstäder och de flesta säger att man SKA byta kamrem och vattenpump i samband med topplockspackningsbytet. Är detta nödvändigt?
Kamremmen är senast bytt för ca 3 år sen och bilen har gått 5000 mil sen dess.
Är det förresten rimligt med ca 10 000 kr (inkl. vattenpump o kamrem) för kalaset?
Man vill ju liksom inte bli lurad, så jag tänkte att det e bäst att höra sig för lite.
Om man skulle göra bytet själv, är det svårt? Behövs det specialverktyg?
Johannes Morfeldt
Stockholm
Renault Megane 1,6 -96
Stockholm
Renault Megane 1,6 -96