kylfläkt Renault 19 -91 funkar ej!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Uhlin

kylfläkt Renault 19 -91 funkar ej!

Post by Uhlin »

Hej.

Börjar bli varmt nu har jag märkt.
Min kylarfläkt startar ej, Har varit ute och kollat lite nu, trodde det var termokontakten på kylaren som gjort sitt, men den funkar.
Sätter jag ström direkt på fläktmotorn går den.

Har lokaliserat relät till kylfläkten, Känner nån till hur man ska mäta detta för att se om relät är helt?

Det är 4 stift på relät numrerade 1, 2,3 och fem där nr 1 är en lila kabel som det ligger ström på hela tiden, nr 2 är en orange kabel som kommer från termokontakten och nr 3 röd kabel som går till fläktmotorn samt nr 5, svart kabel som också går till fläkten.
Nr ett är den enda som är strömförande, dock hörs det att reläet slår till då den är varm nog. Kan det vara reläet som inte vill va med.
Eftersom reläet slår till men det inte kommer nån ström ut på nr 3 så gissar jag på relät.... Men den oranga kabeln som kommer från termokontakten, borde det inte va ström på den då kontakten slagit till? Eller jordar det istället så den ska gå igång?

Reläet är det ett nr på, 03658 om det kan va till nån hjälp?
Tacksam för alla svar!

Hoppas jag förklarat så det går att förstå, är inte alls hemma så mycket på bilel.

Tack på förhand!

P.S. Det sitter väl inte nån mer thermokontakt eller givare till kylfläkten än den på kylaren, tycker det sitter givare överallt på denna bilen.
Motorbeteckningen är F3N-742 om det har nån betydelse?
Peter Uhlin, HAGFORS

Renault Laguna -97 2,0
tak256

kylfläkt

Post by tak256 »

det brukar vara fel i kabelhärvan för det mästa
mer hästar ännumera åkkomfort Vel Satis 3.5 V6 Nisse Åberg veda
Uhlin

Re: kylfläkt

Post by Uhlin »

tak256 wrote:det brukar vara fel i kabelhärvan för det mästa
"tak256" Tusen tack för tipset, har varit ute och kollat nu, visst... mycket riktigt så var det i kabelhärvan som det var ett kabelbrott. Ska löda i en annan kabel imorgon. Trångt och dj...igt, men det ska gå. tack än en gång.
:lol:
Peter Uhlin, HAGFORS

Renault Laguna -97 2,0
tak256

kabel

Post by tak256 »

trångt på en r19 du har inte varit med om mycket du :D byta lampa på megane-04 är mycket värre men inte svårt
mer hästar ännumera åkkomfort Vel Satis 3.5 V6 Nisse Åberg veda
Uhlin

Re: kabel

Post by Uhlin »

tak256 wrote:trångt på en r19 du har inte varit med om mycket du :D byta lampa på megane-04 är mycket värre men inte svårt
Nja... allt är väl relativt, visst, lite plats finns det väl där kabelbrottet är, men naturligtvis på det "trångaste" stället om jag säger så! :wink:
Peter Uhlin, HAGFORS

Renault Laguna -97 2,0
Uhlin

Post by Uhlin »

Nu har jag fått liv i kylfläkten :D. lagade den kabeln som jag fann var trasig igår, tänkte att va bra.... nu funkar det igen, men det gjorde ju inte det, så idag har jag letat kablar av bara f-n! Fann ännu en som har ergat och var av, men nu sitter det helt nya kablar som jag bytt ut.

Skall försöka leta reda på ett kopplingschema ifall att det blir mer såna problem, inte så lätt då man ska gissa sig till vart varje kabel går.
Men nu funkar det iallafall.

tak256, tack än en gång för ditt tips, utan det hade jag gett upp, helt säkert,
Peter Uhlin, HAGFORS

Renault Laguna -97 2,0
Post Reply