Laguna baklucke-låsmekaniken isär, sprängskiss??

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
rmz661
Posts: 1
Joined: 01 May 2008, 18:40
Location: västerås

Laguna baklucke-låsmekaniken isär, sprängskiss??

Post by rmz661 »

Hej!
Nedre delen av låsmekaningen i bakluckan har gått isär. Lyckas inte att montera ihop den. Det är en ca 20cm långt metallpinne, på ena sida en plastdetalj och på andra sidan en metalldetalj. har ingen anning om hur den ska sitta.
Ishan Dag
Arctic_1
Posts: 168
Joined: 24 Feb 2004, 21:13
Location: Norway

Post by Arctic_1 »

Tror detta bara kan monteras ihop på ett satt, har sjalv plockat ut låset och sentrallås mekanismen et par gånger eftersom Laguna lås envisas med at frysa på vintern....ena enden av metallpinnen ska inn i plast mojangen och andra ska tryckas fast i metall foremålet...studera detta kan inte monteras fel...
Renault Laguna 1.8 Rt och bak hanger en Solifer 6101i på somrarna..

Mvh Arctic#1
Strimbo
Posts: 221
Joined: 04 Nov 2007, 02:00
Location: Sollefteå

Post by Strimbo »

Det där jäklarns låset blir jag lätt psykiskt störd på också..
Vet inte hur många tusen liter antifrysolja jag fått spraya där i vinter så den gick att stänga.

Vore tacksam över skiss jag med.
Daniel S

Renault Laguna -98
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Strimbo wrote:Det där jäklarns låset blir jag lätt psykiskt störd på också..
Vet inte hur många tusen liter antifrysolja jag fått spraya där i vinter så den gick att stänga.

Vore tacksam över skiss jag med.
Det är inte att låset fryser som gör den svårstängd. Det är en liten felgjutning i låset (en liten vit nylondel) som gör att låset inte återgår till normalläge. Tricket är att INTE trycka in knappen så djupt. Bara dutta så att den precis öppnar sig. Man kan också riva ur låset och studera mekaniken noggrant, sedan skär man av en halv millimeter på sidan av nylondelen. Så har man inte det problemet längre...

Om man däremot har svårt att öppna låset beror det nog på is i låset.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Strimbo
Posts: 221
Joined: 04 Nov 2007, 02:00
Location: Sollefteå

Post by Strimbo »

Att inte trycka så hårt hjälper ett tag, men tids nog så hakade den fast ändå.. då fick man smörja där o vänta och tillslut så stänger den.

Nu på sommaren är det inget problem, har inte hakat upp sig på 1 månad.
En gång om dagen i vintras.
Daniel S

Renault Laguna -98
Arctic_1
Posts: 168
Joined: 24 Feb 2004, 21:13
Location: Norway

Post by Arctic_1 »

bakluckan på min bil har jag problem med et par gånger per år sedan jag kjøpte bilen...børjar gå ratt snabbt at plocka sønder låset nu....ingen bra konstruksjon..
Renault Laguna 1.8 Rt och bak hanger en Solifer 6101i på somrarna..

Mvh Arctic#1
Post Reply