bromsar laguna
Moderator: Forumpolisen
Hmmm
Men jag bytte mina bromsbelägg utan att ta bort några insex...???? jag bara tog loss fjädern som sitter på utsidan av okdelen ,och skruvade loss oket från ok hållaren sedan var det bara att dra ut "kolvarna " ur oket och sedan bara slå loss beläggen(dehade rostat fast) och göra rent smörja och montera ihop....jag behövde aldrig skruva på insex skruvarna!!!
Joakim Friman..lidköping.
laguna II -03 .............
laguna II -03 .............
-
Re:
Johan wrote:Kolven i bromsoken skruvas in. Bra att ta ett plattjärn och borra två hål i det så hålen i plattjärnet med hålen i kolven. Skruva i två skruvar med lagom längd odra fast dem med muttrar. Haka loss handbroms wiren innan du tar lös oket. När du bytt skivor och belägg. Är det viktigt att du trycker ut klovarna, innan du monterar handbromwiren. Släpp efter på justeringen till hanbromsen innan du sätter tillbaka wiren. Sist får du justera handbromsen. 9 hack på handbromsen är bra.
Tony forumpolis: Du får uppträda som en civiliserad forumspolis och inte som en forums-GESTAPO. Det var riktgt lågt av dig, att skälla ut en som ber om råd och hjälp.
Hej Johan
Detta är ett gammalt ämne, men jag är ny i denna Clubben. (svårt att hitta svar på denna fråga)
Men jag skulle vilja få lite råd i liknade ämne.
Min svärfar har en Renault Modus och då ville han hjälp att byta klossar bak.
Han hade påbörjat arbetet och då skadat damasken på bromscylindern.
Min fråga hur byter man denna?
Conny M
Re: Re:
bara att pilla bort, sitter bara över en krage.Conny Martinsson wrote:Johan wrote:Kolven i bromsoken skruvas in. Bra att ta ett plattjärn och borra två hål i det så hålen i plattjärnet med hålen i kolven. Skruva i två skruvar med lagom längd odra fast dem med muttrar. Haka loss handbroms wiren innan du tar lös oket. När du bytt skivor och belägg. Är det viktigt att du trycker ut klovarna, innan du monterar handbromwiren. Släpp efter på justeringen till hanbromsen innan du sätter tillbaka wiren. Sist får du justera handbromsen. 9 hack på handbromsen är bra.
Tony forumpolis: Du får uppträda som en civiliserad forumspolis och inte som en forums-GESTAPO. Det var riktgt lågt av dig, att skälla ut en som ber om råd och hjälp.
Hej Johan
Detta är ett gammalt ämne, men jag är ny i denna Clubben. (svårt att hitta svar på denna fråga)
Men jag skulle vilja få lite råd i liknade ämne.
Min svärfar har en Renault Modus och då ville han hjälp att byta klossar bak.
Han hade påbörjat arbetet och då skadat damasken på bromscylindern.
Min fråga hur byter man denna?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen