Avgaskrav

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
snurrbo
Posts: 10
Joined: 23 Apr 2008, 23:11
Location: Kungälv

Avgaskrav

Post by snurrbo »

Jaha har kollat runt lite och hittat att man kan regga en bil av årsmodell 88 eller tidigare med turbo om man reggar med en motor som har avgaskrav orginalt årsmodell 89 och framåt eftersom det anses som en uppgradering av miljön. http://www.fmcs.nu/forum/showthread.php?t=4600
Men nu till frågan om bilen man skall regga med turbo motor har kat orginal vad gäller då?
Jag vet att katten skall sitta där men det e ju inget krav på avgaserna tom 88 även om den har kat,så jag undrar om bilprovningen fortfarande ser det som en uppgradering för miljön om man slänger i en motor med avgaskrav av årsmodell 89 och framåt

Mvh Peter
Peter Stjernström
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Ja, det går på bilens årsmodell, inte vad den har för motor original..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
snurrbo
Posts: 10
Joined: 23 Apr 2008, 23:11
Location: Kungälv

ok

Post by snurrbo »

Ok tack för snabba svar på detta forumet!
Så du menar att dom ser det som en uppgradering för miljön trots att det sitter kat på orginal om mbilen är av årsmodell 88 och tidigare?
isåf så skall det inte vara några problem för mig att regga min bil då heheh
Peter Stjernström
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

förstår inte problemet,din bil är väl en 91,den har kisse och skall oavsett motor ha det,så länge den har det och den funkar är just den detaljen inget problem,du måste ju handla större bromsar runt om +huvudcyl ,det är väl det större problemet. bäst är väl en hel bakaxel från en gte...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
snurrbo
Posts: 10
Joined: 23 Apr 2008, 23:11
Location: Kungälv

Okej

Post by snurrbo »

Jo jag har en GTS men jag skall göra ett turbo bygge i en R5 GTE 88 och min fråga var om det fortfarande ses som en uppgradering för miljön om man reggar bilen med en motor från en bil av årsmodell 89 eller nyare som är avgascertifierad,trots att bilen från början har kat orginal.
För om det fortfarande ses som en uppgradering för miljön är det lättare att regga den med turbo.

Citat från SFRO

"Det finns ett någorlunda enkelt sätt att få regga en turbomotor i en bil av årsmodell 1976-88, och det är att använda en avgascertifierad turbomotor med katalysator i originalskick från en bil som sålts i Sverige. Det finns ett undantag som gör det bytet smidigt (inga krav på intyg på avgasreningen, det räcker att den finns där och fungerar). Tanken är att uppmuntra till att "uppgradera" bilar utan kat till motor med kat. Men det måste alltså vara en motor i originalskick (och effektkraven enligt ovan gäller förstås). Ett typexempel på ett sådant bygge är Sierra (före 1989) med Saab 9000 turbomotor med kat."

Min bil är från 88 och har ingen avgascertifiering men har kat orginal.

Citat

"Tanken är att uppmuntra till att "uppgradera" bilar utan kat till motor med kat".

Men eftersom det inte är avgascertifierad innan 89 och jag byter till en motor från 89 eller nyare som är avgascertifierad tycker ialla fall jag att det fortfarande är en uppgradering för miljön trots att bilen har kat orginalt.

Joakim16v Postat: 25 apr 2008 07:34 am

--------------------------------------------------------------------------------

Ja, det går på bilens årsmodell, inte vad den har för motor original..

Mvh Peter
Peter Stjernström
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

även om det är en gte -88 så har den ju kisse,fortfarande inget problem..oavsett om den är certifierad lr ej, se till att det funkar så klarar den ju dom nya kraven...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
snurrbo
Posts: 10
Joined: 23 Apr 2008, 23:11
Location: Kungälv

okoiidoo

Post by snurrbo »

Tack så mkt för all hjälp snackade med en kille från sfro nu som gav mig svar på vad som behövs göras

Mvh Peter
Peter Stjernström
Post Reply