RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY, Till salu nytt projekt.

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Idag hände det lite,och massa jävelskap..
började hälla olja i lådan,då läckte det i gaveln,bort med den och täta med flytande packning, hällde vatten i kylsystemet,bra att jag gjorde det för det läckte på ca 5 ställen,så det gjorde ju inte så mycket om rent vatten rann ut, tätade dom,och fyllde på igen.
Hängde upp avgassystemet lite provisorisk då det inte är helsvetsat ännu.
Hällde soppa i den första lilla tanken och försökte starta,hände inget,kom på att bara en bränslepump funkade,har inte löst det ännu ,så jag fick ta ett batteri och pumpa över soppa till den stora tanken och kolla att det kom fram.

Gjorde sedan nästa startförsök och den startade nästan omedelbart, dock låter den inte så bra(typ diesel) då lyftarna behöver lite ny och fräsch olja i sig,då den stått tom länge.., har ingen rem till vattenpump och generator ännu så det blev bara ett litet test. bilen är dock inte körklar ännu...

Men den är startad och den låter FETT.....med 2,5" hela vägen 2st dämpare ganska små...blev tystare än jag trodde det skulle bli då jag var rädd att det skulle bli för högt..

Kommer jobba mer på torsdag då jag skall jobba i skogen i morgon..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Bra jobbat! :D
Tony wrote: blev tystare än jag trodde det skulle bli då jag var rädd att det skulle bli för högt..
Hehe, hur tror du det låter vid motorbelastning ? ;)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

den lever :D va skoj
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

figgesoft wrote:Bra jobbat! :D
Tony wrote: blev tystare än jag trodde det skulle bli då jag var rädd att det skulle bli för högt..
Hehe, hur tror du det låter vid motorbelastning ? ;)
mer...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

jag kör med öronproppar när jag rullar runt med min r19.... ett litet tips ;)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

figgesoft wrote:jag kör med öronproppar när jag rullar runt med min r19.... ett litet tips ;)
jo jag har redan tänkt på det,har ju tagit bort all ljuddämpning i hela bilen..och kör med 2,5" med fullflödes dämpare..fast just nu låter motorn mer än avgassystemet...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

ser du bara till så motorn eller avgasröret rör sig fritt och inte går emot någonstans så blir det inte så värst mycket oljud.
:)


Nu ska jag dra till Thailand i tre veckor - tuddellu! :D
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Ni skall få ett fett gratis tips, om ni någon gång tänkt montera en F7P i en Gte,ta aldrig en från en clio. då R19 passar fan så mycket bättre...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

Vad heter r19s låda? Hämtade min m60 låda igår volvo 460, men sitter annat tråg på volvon så delen som ska sitta mot tråget passar inte, men enligt FLD så var det bara att hoppa över dom bultarna, jag hoppas han har rätt. Tänkte att det kunde vara ett tips på låda ananrs den var fan så mycket billigare på skroten än en jc5 låda.
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

jag bytte tråg för det skulle passa,som jag ser det så sitter lådan fastskruvad i tråget på dom, på min gte sitter en metallbygel mellan motor och låda och styvar upp...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

moterat bromsslangar bak,klossar fram och hällt i ny Elf vätska, fick även dra åt en nippel,som jag glömt dra..och luftat
justerat växlarna, och kopplat in handbromsvajrarna.
satt dit en rem till vattenpump och generator.

Fick knappt ut bilen ur garaget, då den är LÅG..
Så det blev tillslut den första provkörningen,underbart är kort... 8)
kom 200m sedan lossnade avgassystemet och fastnade under bilen,då den är så låg att det måste ligga i kardantunneln.men det lilla jag körde,så gick bilen bra.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Oj nu går det fort framåt :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

japp tiden går,måste bli klar till den 1Maj.. gjorde lite till igår monterade värmeskydd till bränsle slangarna,och gjorde ett litet meck med tankanslutningen då den inte passar då tanklocket inte är orginal..

Finns fortfarande en del att göra,sitter ingen framruta i just nu,så rutramen skall snyggas till och en ruta limmas i, sedan finns det inget lås till bakluckan,så igår när jag körde utan ruta blåste bakluckan upp..
Skall höja bilen lite åxå typ 2 cm till att börja med.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

imorgon hoppas jag att det inte regnar för då blir det gasa tills det rasar..(läs idag)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

konbana körd,fick dra en kylarslang. kylarn har även fått lite pisk av ett litet stag till insuget, läcker inget nu,men jag vågade inte köra mer.. låg först tills det började läcka,men under tiden jag lagade på bilen slog 2an till med en bättre tid.. [smilie=mad2.gif] men ville inte köra sönder så jag blev slagen med 0,3sek.. en 3liters Alfa coupe
var bla snabbare än en BIturbo alfa,en clio 16v,porsche 968 mm
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply