Super Blue ATE - billigt/dyrt?

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
kmfdm

Super Blue ATE - billigt/dyrt?

Post by kmfdm »

1 liter inhandlades idag. 196 kr. Rabatt :) Billigt, dyrt eller prisvärt?

Har sett att ELF har bromsvätska åxxå. Den kostade 197 kr. Är det vad som brukar vara i bromsvätskebehållaren vid leverans av Renault?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Falk

Re: Super Blue ATE - billigt/dyrt?

Post by Falk »

kmfdm wrote:1 liter inhandlades idag. 196 kr. Rabatt :) Billigt, dyrt eller prisvärt?

Har sett att ELF har bromsvätska åxxå. Den kostade 197 kr. Är det vad som brukar vara i bromsvätskebehållaren vid leverans av Renault?
Helt ok pris och prisvärt. 8)

Så snart man tänker börja köra bil istället för att bara åka de dagliga turerna fram och tillbaka till jobbet och stormarknaden så är det bra att byta till ny bromsvätska varje vår. [smilie=icon_up.gif]
ATE Superblue och Motul RBF600 är exempel på prisvärda bromsvätskor som har lite högre våtkokpunkt än de allra vanligaste. Men det viktigaste är att man byter till ny fräsch vätska och ser till att trycka igenom hela bromssystemet.
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
sik

Post by sik »

Falk wrote:
kmfdm wrote:1 liter inhandlades idag. 196 kr. Rabatt :) Billigt, dyrt eller prisvärt?

Helt ok pris och prisvärt. 8)

Så snart man tänker börja köra bil istället för att bara åka de dagliga turerna fram och tillbaka till jobbet och stormarknaden så är det bra att byta till ny bromsvätska varje vår. [smilie=icon_up.gif]
ATE Superblue och Motul RBF600 är exempel på prisvärda bromsvätskor som har lite högre våtkokpunkt än de allra vanligaste. Men det viktigaste är att man byter till ny fräsch vätska och ser till att trycka igenom hela bromssystemet.
Har du lyckats få din kokandes i Clion?
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
Falk

Post by Falk »

sik wrote:Har du lyckats få din kokandes i Clion?
Nä, jag byter vätska ofta och försöker att bromsa någotsånär vettigt. 8)
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Vilken kokpunkt har ATE och motul vätskan?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
fuzzion
Forumpolis

Post by fuzzion »

Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

ELF Freelub 650
torr 280 våt 178
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
sik

Post by sik »

Jag köpte Castrol SRF och den verkar jäkligt bra faktiskt. Men å andra sidan är den mycket dyrare men jag ville testa. Lite overkill för det verkar som att bromsarna håller måttet bra till den lille bilen.
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
rscliosport

Post by rscliosport »

volvo orginal har en våt kokpunkt på minst 195 grader... 8) bilig e den åxå.. :D
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Våt kokpunkt känns som ointressant, när vätskan är fuktig så ska den ju ändå bytas eller tänker jag fel :roll:
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
kmfdm

Post by kmfdm »

Image

Snygg flaska

Image

Kokpunkt, Super Blue.Tack för tips Falk å Fuzzion. Får se om bilen blir nöjd.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Falk

Post by Falk »

Nja, det är våtkokpunkten som är intressant. All bromsvätska är mer eller mindre hygroskopisk, med tiden "drar den åt sig" vatten (kanske inte gäller siliconbaserad DOT 5 vätska, som är ointressant får vårt användningsområde). Torrkokpunkten gäller egentligen bara tills man öppnat korken på förpackningen.
Jag har för mig att våtkokpunkten anges för vätskan när den innehåller 4vikts% vatten...
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Falk wrote:Nja, det är våtkokpunkten som är intressant. All bromsvätska är mer eller mindre hygroskopisk, med tiden "drar den åt sig" vatten (kanske inte gäller siliconbaserad DOT 5 vätska, som är ointressant får vårt användningsområde). Torrkokpunkten gäller egentligen bara tills man öppnat korken på förpackningen.
Jag har för mig att våtkokpunkten anges för vätskan när den innehåller 4vikts% vatten...
Jo men man mäter ju fuktigheten på service och visar det orange eller rött så byter man ju vätskan.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Falk

Post by Falk »

Dennis wrote:
Falk wrote:Nja, det är våtkokpunkten som är intressant. All bromsvätska är mer eller mindre hygroskopisk, med tiden "drar den åt sig" vatten (kanske inte gäller siliconbaserad DOT 5 vätska, som är ointressant får vårt användningsområde). Torrkokpunkten gäller egentligen bara tills man öppnat korken på förpackningen.
Jo men man mäter ju fuktigheten på service och visar det orange eller rött så byter man ju vätskan.
Jag är inte helt insatt i detta... Jag undrar hur mycket %vatten det är i vätskan när det visar rött eller orange...?
Man kan i alla fall konstatera att ju högre våtkokpunkt vätskan har desto större marginal har man ju... Byter man varje år på sin banåkabil och vart annat på bruxbilen är man nog rätt safe.
Jag har aldrig upplevt att bromspedalen gått i botten inför Trösen eller inför 180-gradarn på Mittsverigenbanan och vill gärna slippa det fortsättningsvis oxå. 8)
Så jag tänker inte chansa med gammal vätska. Kostar ju i sammanhanget kaffepengar och är lätt att byta.

:P
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Fanns nån gammal tråd på rejsa om folkvang träffar där de mätte grönt, orange, rött på bromsvätskan, antar det är samma mätare som jag har och då var orange 1% fuktighet. Så byter man när det blir orange så har man nog inga problem och har man ny vätska på början av sesången så bör man ju ligga på det värde som anges som torr kokpunkt under hela sommaren.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply