R5 GTS - 1980 - R5_junior
Moderator: Forumpolisen
R5 GTS - 1980 - R5_junior
Hej hej.
Tänkte slänga upp lite bilder så ni kan se vad jag håller på med!
Jag köpte den i mitten av 2006. Rostfri är den men det finns många bulor och repor då den har varit körd av en tant uppe i piteå. Stötdämparna var helt slut på den så jag bytte till bilstein dämpare runt om.
Jag körde med den ett par veckor men sen gick det illa. Jag lyckades koka motorn i en bilkö i Stockholm. Jag hade inte reagerat på att någonting var fel förräns den började gå väldigt illa (jag såg då att tempmätarn låg på max). Efter lite felsökning så visa det sig att kylarfläktens termostat hade gett upp.
Det var ju tråkigt men som tur var så hade jag en nyrenoverad motor i garaget. Så jag hivade i den men den ville inte starta. Sen har tiden gått och nu har jag äntligen lite tid att hålla på med den.
Så här ser det ut nu.
Tänkte slänga upp lite bilder så ni kan se vad jag håller på med!
Jag köpte den i mitten av 2006. Rostfri är den men det finns många bulor och repor då den har varit körd av en tant uppe i piteå. Stötdämparna var helt slut på den så jag bytte till bilstein dämpare runt om.
Jag körde med den ett par veckor men sen gick det illa. Jag lyckades koka motorn i en bilkö i Stockholm. Jag hade inte reagerat på att någonting var fel förräns den började gå väldigt illa (jag såg då att tempmätarn låg på max). Efter lite felsökning så visa det sig att kylarfläktens termostat hade gett upp.
Det var ju tråkigt men som tur var så hade jag en nyrenoverad motor i garaget. Så jag hivade i den men den ville inte starta. Sen har tiden gått och nu har jag äntligen lite tid att hålla på med den.
Så här ser det ut nu.
markus
Har ju faktist sett den live var riktigt tuff med denna färg samt dekoren.
Såg i någon annan tråd att du kanske ville titta i en original verkstadshandbok. du kan låna en av mig om du vill.
Du får se till att den är klar till lunda- träffen så får vi se hur den går i konbanan
Såg i någon annan tråd att du kanske ville titta i en original verkstadshandbok. du kan låna en av mig om du vill.
Du får se till att den är klar till lunda- träffen så får vi se hur den går i konbanan
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Ja det gjorde du! Synd att den var i samma dammiga skick då som den är i nu. Jag får tacka för erbjudandet med boken men jag är i Linköping för det mesta nuförtiden så det är svårt att åka förbi och låna .
Ja tanken är ju att jag ska kunna köra lite konbana och backtävlingar med den. Förutom att motorn inte går så är den i bra skick för att kunna ta sig runt konbanor i snabb fart:)
Kan ju slänga upp lite bilder på vad som hände förra helgen.
Jag plockade ur motorn för att kolla om kammen står rätt.
Här sitter den på plats. Jag har tagit bort lite runtomkringprylar som är i vägen.
Det absolut värsta med att plocka ur motorn på dessa bilar är att få loss drivaxlarna. Jag har gjort det några gånger nu och dom stretar alltid emot. Jag kanske gör nått fel.
Nu är motorn ur i alla fall. Någon kanske noterar att det sitter ett biltemafilter på den och jag kan försäkra att det är högst temporärt.
Såhär såg det ut innanför kamkedjekåpan. Det jag konstaterade liksom flera andra här på forumet var att kedjan är för lång. Så den ska bytas!
Ja tanken är ju att jag ska kunna köra lite konbana och backtävlingar med den. Förutom att motorn inte går så är den i bra skick för att kunna ta sig runt konbanor i snabb fart:)
Kan ju slänga upp lite bilder på vad som hände förra helgen.
Jag plockade ur motorn för att kolla om kammen står rätt.
Här sitter den på plats. Jag har tagit bort lite runtomkringprylar som är i vägen.
Det absolut värsta med att plocka ur motorn på dessa bilar är att få loss drivaxlarna. Jag har gjort det några gånger nu och dom stretar alltid emot. Jag kanske gör nått fel.
Nu är motorn ur i alla fall. Någon kanske noterar att det sitter ett biltemafilter på den och jag kan försäkra att det är högst temporärt.
Såhär såg det ut innanför kamkedjekåpan. Det jag konstaterade liksom flera andra här på forumet var att kedjan är för lång. Så den ska bytas!
markus
Besiktigade R5an idag. Gick igenom utan anmärkningar och med beröm från bes killarna.
Tänkte lägga upp lite fakta om bilen.
Motor:
Högkomp kolvringar spec beställt från staterna
Maxplanad topp
Honade foder
Balanserad vev + stakar
slipade ventiler
Weber 32
nya lager och knaster
öppen vev ventilation
Växellåda och transmisson:
std fast med ny kopplingslammel
Kaross:
orginal förutom
Lackade fram och bakstötfångare från en 1984 TS
Borttagna strålkastar torkare
Intreör:
orginal förutom ett par extra knappar
Brandsläckare
Hjul och hjulupphängning:
org fjädrar
Bilstein dämpare
plåtfälgar av typen "kingcab"
yokohama A032 (skurna slicks)
Det var nog allt
Tänkte lägga upp lite fakta om bilen.
Motor:
Högkomp kolvringar spec beställt från staterna
Maxplanad topp
Honade foder
Balanserad vev + stakar
slipade ventiler
Weber 32
nya lager och knaster
öppen vev ventilation
Växellåda och transmisson:
std fast med ny kopplingslammel
Kaross:
orginal förutom
Lackade fram och bakstötfångare från en 1984 TS
Borttagna strålkastar torkare
Intreör:
orginal förutom ett par extra knappar
Brandsläckare
Hjul och hjulupphängning:
org fjädrar
Bilstein dämpare
plåtfälgar av typen "kingcab"
yokohama A032 (skurna slicks)
Det var nog allt
markus