Laguna insprutning styrenhet

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Masseman

Laguna insprutning styrenhet

Post by Masseman »

Jag undrar om det är någon skillnad på insprutnings-styrenheterna från Siemens som har olika "part number"? Alltså S103717205 C, vilket jag har, och andra t.ex. S101727104, S113717205 A. Kan man använda enheter med dessa nummer fast det är den första varianten som sitter i?

Det känns som om jag behöver byta den. Bilen säger "Fuel injection system faulty" och ibland "Engine immobilizer, faulty operation. Refer to handbook" och där finns ju så klart inte ett ord om några felmeddelanden. Någon som har en annan idé?

/Masseman
Mats Söderlindh
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

ja jag har en åk till volvo och kolla felkoder. vilken Laguna har du?? det underlättar..man kan inte byta styrbox hursom ,om det är felaktiga komponenter till styrboxen kan den larma ,det behöver inte vara den som är fel...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Masseman

Post by Masseman »

Jag har en Laguna 96:a RXE (B56LKC14733083). Har bytt MAP sensorn för ett tag sedan. Då var den OK någon månad men sen började den igen. Den går bra på höga varv men på tomgång kan den gå ner på 600 rpm och sedan dö när man ger gas. Något irriterande vid rödljusen.

När man startar den kall är det ganska vanligt att den bara slutar att tända när man åker iväg. Om man då ger rejält med gas så hoppar den igång igen men det återkommer när man kör typ stadskörning, ganska långsamt på låga varv.

Kan man få ut något av felkoderna från Volvo eller blir det som någon annan skrev någon kryptisk kod som dom inte vill översätta för en vanligt dödlig. Är det någon speciell programvara för att göra det eller kan någon annan verkstad också göra det?

Tackar för grymt snabbt svar.
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

kolla om du har vacumläckage runt insuget... te.x dåligt åtdragna skruvar eller liknande.

Det kan ge upphov till liknande fenomen, speciellt på tomgång.

Nästan alla verkstäder har obd utrustning för att läsa felkoder.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply