Clio 1.8 16v -1992-Tumic Inrednings montering
Moderator: Forumpolisen
Var lite just därför jag valde den färgen för att den framhäver skärmbreddningar med mera väldigt mycket. men är fortfarande diskret i helheten, mot för om man hade lackerat den i någon skrikig grönfärg eller dyligt. Nu drar inte bilen på sig allt för mycket uppmärsamhet vilket kan vara bra om man bor i ett litet samhälle.kmfdm wrote:Vilken färg! Gissa att den kommer att skifta snyggt i solen och visa alla former på bilen Du får lägga ut bilder när "hon" (eller "han"?) är klar så alla blir sugna på att fixa med sina bilar..
Jesse Westerlund
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Jo vart skapligt, i mörkret ser den ut som orginal, men i solen då jävlar har inte så stor koll på vilken färg det är du menar? Drog hem bilen idag och ställde den på gårde, har städat ur allt damm ur bilen och dragit om lite kable till hötalare och slutsteg. Rullar in bilen i garaget efter helgen och börjar med det roliga
Jesse Westerlund
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Nu är bilen äntligen på plats, har varit och köpt färg till motorutrymmet idag vart fälgfärg, hoppas det blir bra skall måla i morgon och på torsdag bär det nog iväg och hämtas en ny växellåda sedan återstår det bara koppling för att kunna montera. Någon som har tips på bra kopplingar? helst ingenting man behöver varva 5000 varv för att kunna släppa upp för att komma iväg.
Jesse Westerlund
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Har nu beställt koppling, pipercross filter, och termostater till kylare,/kylfläkt ifrån K tec.
Idag har det dragits klart kabel inne i bilen och kopplat in slutsteg och framsystem, har snyggat till kabelstammen och kladdat in lite underredsmassa i hjulhusen. Målade motorutrymmet igår samt hämtade växellådan till räsern. Kanske hinner med att tvätta den ikväll om jag har tur och måla den i morgon.
Idag har det dragits klart kabel inne i bilen och kopplat in slutsteg och framsystem, har snyggat till kabelstammen och kladdat in lite underredsmassa i hjulhusen. Målade motorutrymmet igår samt hämtade växellådan till räsern. Kanske hinner med att tvätta den ikväll om jag har tur och måla den i morgon.
Jesse Westerlund
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Vad skiljer så att det inte går?? vill gärna se bild på svänghjulet.Tumic wrote:Lådan sitter nu på motorn tyvärr med orginalsvänghjul då kopplingen inte passade på det lättade svänghjulet. Tänker baxa i motorn ikväll så med lite tur rullar bilen nästa vecka.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Var en annan håldelning på svänghjulet så dom sex bultarna till tryckplattan passade inte, jag var mest trött och less så jag bytte svänghjulet och smällde ihop grejerna dyker upp en bild senare ikväll, jag antar att du vet hur orginal svänghjulet ser ut?Tony wrote:Vad skiljer så att det inte går?? vill gärna se bild på svänghjulet.Tumic wrote:Lådan sitter nu på motorn tyvärr med orginalsvänghjul då kopplingen inte passade på det lättade svänghjulet. Tänker baxa i motorn ikväll så med lite tur rullar bilen nästa vecka.
Nu hänger motorn i lyften väntar bara på förstärkning med ilyftandet. Har målat bromsok under tiden
Jesse Westerlund
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Jag tänkte på det lättade svänghjulet,kan inte förstå hur det inte kan passa,kan ju inte vara ett orginal hjul då, och i så fall hur kan det passa på veven..Tumic wrote:Var en annan håldelning på svänghjulet så dom sex bultarna till tryckplattan passade inte, jag var mest trött och less så jag bytte svänghjulet och smällde ihop grejerna dyker upp en bild senare ikväll, jag antar att du vet hur orginal svänghjulet ser ut?Tony wrote:Vad skiljer så att det inte går?? vill gärna se bild på svänghjulet.Tumic wrote:Lådan sitter nu på motorn tyvärr med orginalsvänghjul då kopplingen inte passade på det lättade svänghjulet. Tänker baxa i motorn ikväll så med lite tur rullar bilen nästa vecka.
Nu hänger motorn i lyften väntar bara på förstärkning med ilyftandet. Har målat bromsok under tiden
dessutom förlorar du effekt och varvvillighet på att byta svänghjul,det var säkert balanserat och stiftat,och dessutom lättat så,det blir bara mindre och mindre hk...
To show the sort of numbers that a real car might have, I did some calculations based on a car with average gear ratios and tyre sizes - the table below shows the number of Kg of mass that would have to be removed from the chassis to equate to 1 Kg removed from the O/D of the flywheel at a radius of 5 inches.
GEAR MASS KG
1 39
2 12
3 6
4 4
5 3
So in first and second gear this is a pretty important effect - I built an engine recently and managed to remove nearly 3 Kg from the outside of the standard flywheel - so that would be equivalent to lightening the car by over 100 Kg in 1st gear - not to be sneezed at in terms of acceleration from rest. With special steel or aluminium flywheels even more "moment of inertia" can be saved. The recent trend in racing engines to using very small and light paddle clutches and flywheels is therefore more effective in terms of the overall performance of the vehicle than it might first appear.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Nu sitter motorn där. efter en massa brottande.. Vad det beträffar svänghjulet så kan jag inte svara på om det är orginal eller inte mer än att håldelning för koppling inte stämmer, resten är samma. Skillnaden i vikt är så pass liten att jag kunde inte märka med handkraft vilket som var lättast. Tråkigt att det inte passade, men men..
Jesse Westerlund
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
jaja då kan det nog kvitta,ett lättat märker du skillnad på..och ser det på långt håll..Tumic wrote:Nu sitter motorn där. efter en massa brottande.. Vad det beträffar svänghjulet så kan jag inte svara på om det är orginal eller inte mer än att håldelning för koppling inte stämmer, resten är samma. Skillnaden i vikt är så pass liten att jag kunde inte märka med handkraft vilket som var lättast. Tråkigt att det inte passade, men men..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen