RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY, Till salu nytt projekt.

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Joakim16v wrote:Finns ju gott om 5or med F7P.. Klart det går.. Man behöver väl inte enskapa nåt i balkarna? Då är det mer imponerande med F7P/F4R i Twingo, vilket också har gjorts, men betydligt färre gånger..
jo jag vet att det passar,men det vet inte dom som kollade...kylfläkten är lite förstor när man har en clio F7P, passar bättre att ha en R19 F7P när man bygger i en R5...dessutom är ju byxröret kasst på en clio då det sitter ett växellådsfäste i vägen för avgaset....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

Var hemma hos min nuvarande föredetta blabla flickvän nu i kväll och det visade sig att hennes far äger 2st renault 5 gte på utspridda platser en fullt fungerande och en med kamrems ras, HUR mycket jobb är det att få ner en f7p med orginal kabelhärva/styrbox? vart lite små sugen :)

En sådan med f7p motor, och andra bromsar/ fjädring ligger det lite på gränsen för att kunna reggasom amatörbyggt?
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

för att regga som OMBYGGT fordon, inte Amatörbyggt ,räcker det med drivline byte (motor+låda) och andra bromsar (fram,bak+huvudcyl)
www.hecomo.de finns kabelplan på monteringen,står dock på tyska [smilie=icon_down.gif] dessutom funkar det inte med eldräven [smilie=icon_down.gif] [smilie=icon_down.gif]
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Tony wrote:för att regga som OMBYGGT fordon, inte Amatörbyggt ,räcker det med drivline byte (motor+låda) och andra bromsar (fram,bak+huvudcyl)
www.hecomo.de finns kabelplan på monteringen,står dock på tyska [smilie=icon_down.gif] dessutom funkar det inte med eldräven [smilie=icon_down.gif] [smilie=icon_down.gif]
Hur mycket måste man göra om bromsarna? Jag antar att trummor till skivor hade funkat, men gte:n har ju redan skivor bak, finns det några som passar rakt av eller blir man tvungen att bygga om bakaxeln? Räcker det med att byta upp sig till större storlek fram eller måste man byta till andra ok? Kan man använda en annan huvudbromscylinder som passar på servot? Hur mycket måste ändras för att det ska räknas som ombyggt? Måste det vara annan konstruktion än original eller räcker det med annan storlek?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

större skivor typ gte--> 16v skulle räcka, bak finns inga större att sätta dit, utan att modda,men man kan ju inte sätta dit större än 259mm om man kör med det fram,egentligen så kan man ju säga att man har megane coupe lr cliosport bromsar bak,sitter ju samma på dom. så dom skall klara 182hk clio sport räcker det nog till en gte...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

börjat bygga avgas 2,5" hela vägen..med fett slutrör...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Tumic wrote:Var hemma hos min nuvarande föredetta blabla flickvän nu i kväll och det visade sig att hennes far äger 2st renault 5 gte på utspridda platser en fullt fungerande och en med kamrems ras, HUR mycket jobb är det att få ner en f7p med orginal kabelhärva/styrbox? vart lite små sugen :)

En sådan med f7p motor, och andra bromsar/ fjädring ligger det lite på gränsen för att kunna reggasom amatörbyggt?
är det inte roligare att bli klar med clion först???
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

Jo det kommer, sitter och rullar tummarna nu och väntar på svar om växellåda, börjar bli lite less nu, tror inte att det blir så bra och stoppa in orginallådan i bilen. Vad jag har förståt så vill inte 3ans drev vara med då.
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Orkar inte läsa om tråden.. Hur mycket hästar har du? JB3an ska iaf klara uppåt 190 har jag för mig.. Men visst en JC5 är starkare, men du kan ju dumpa i JBn och köra tills det rasar iaf..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

Joakim16v wrote:Orkar inte läsa om tråden.. Hur mycket hästar har du? JB3an ska iaf klara uppåt 190 har jag för mig.. Men visst en JC5 är starkare, men du kan ju dumpa i JBn och köra tills det rasar iaf..
skall vara 200 i motorn, men det jag har hört är att 3ans drev inte blir så lyckligt och då stoppa på en orginallåda (nu fint fungerande) och köra 1000 mil sedan kanske behöva byta blir inge bra. Var i kontakt med Fld idag igen skulle prata med honom ikväll, han kanske hade någonting åt mig.
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Det där beror nog på hur man kör,skall köra orginallåda.kommer inte svarva gummi och hålla på. får se hur lådan håller...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

Pratade med FLD nu igen och han hade tyvärr ingenting till salu, men rekomenderade starkt c5 lådan eller volvos m60 låda. Han tyckte väl inte att jb3 var något alternativ vad jag förstod. Det positiva är att volvo lådorna var mycket billigare än jc5 till renault iaf.
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

börjat koppla in elen till "nya" motorn ett fåtal kablar kvar inne i bilen hoppas tyskens beskrivning stämmer..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

drar du inte om all el från grunden? Det är ju halva nöjet :D
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

figgesoft wrote:drar du inte om all el från grunden? Det är ju halva nöjet :D
Ja det kanske det är om man inte har något bättre för sig, jag kör hellre bil än bygger kabelhärva...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply