Renault R5 GTE -1988- Implosion
Moderator: Forumpolisen
Renault R5 GTE -1988- Implosion
Tjena!
Startade för några dagar sedan en projekttråd för min R5 GTS som jag tänkte renovera och dona till, men har nu införskaffat en GTE. =)
Klockan 12:30 bar det av mot Hällefors, för att kolla på "Skvadronens" GTE.
En minst sagt obehaglig resa, då OKQ8's biltransportvagn gärna ville vobbla en hel del.
Hur som helst så var saken klar när vi kom dit. Vrålåket var enligt mig värt 2000:-, så det blev affär.
Bilen startar och går, men går väldigt ojämnt på tomgång, och varvar av sig själv till ungefär 1500rpm, för att sedan släppa av, och varva upp igen.
Ska börja med att byta fördelarlock, rotor och tändstift. Tändkablarna var nybytta. Bilen såg relativt frisk ut undertill, men det var en hel jäkla sjö under mattorna. Nu har jag rivit ur stolar, mattor och ljudisoleringsmattor och hängt dessa på tork, samt ställt in en motorvärmare i bilen under natten, i hopp om att den ska torka. =)
Nästa steg i mitt pillande blir bromsarna.
Det är väl mer eller mindre en regel att en bromsrenovering bör göras på en bil som stått ett tag. Bromsarna låser sig om man använder handbromsen.
Får se om jag orkar/hinner plocka loss oken i morgon och ge dom en översyn. Bakre bromsskivorna var tydligen nybytta.
Visst, bilen är aningen skamfilad, men det ska nog inte krävas allt för mycket jobb för att få den genom besiktningen. Sen börjar ju det roliga.
Ny främre kjol ska monteras. Har den ståendes i mitt garage. Ska dock lackeras först, då silverfärgat inte gör sig så bra mot en vinröd bil. =)
Nu börjar tankarna fara runt i skallen. Hur och vad ska jag bygga?
Antingen blir det att slita ur allt onödigt ur bilen (baksäte exempelvis) och bygga en räser, eller bara snygga upp den allmänt och köra den som den är.
Volvo 4XX-motor låter förvisso ganska lockande, men det får isf bli ett senare projekt. Ska fixa originalmotorn till att börja med. 95 pigga kusar i en skokartong bör räcka tills vidare.
Ni andra GTE-entusiaster/fanatiker/experter får gärna komma med tips och råd. Jag kommer säkerligen själv komma med en massa dumma frågor.
Testade att ladda upp bilder på en sida, för att sedan länka.
Det slutade med att jag blev förbannad och sket i det. Bildbevis kommer senare.
Startade för några dagar sedan en projekttråd för min R5 GTS som jag tänkte renovera och dona till, men har nu införskaffat en GTE. =)
Klockan 12:30 bar det av mot Hällefors, för att kolla på "Skvadronens" GTE.
En minst sagt obehaglig resa, då OKQ8's biltransportvagn gärna ville vobbla en hel del.
Hur som helst så var saken klar när vi kom dit. Vrålåket var enligt mig värt 2000:-, så det blev affär.
Bilen startar och går, men går väldigt ojämnt på tomgång, och varvar av sig själv till ungefär 1500rpm, för att sedan släppa av, och varva upp igen.
Ska börja med att byta fördelarlock, rotor och tändstift. Tändkablarna var nybytta. Bilen såg relativt frisk ut undertill, men det var en hel jäkla sjö under mattorna. Nu har jag rivit ur stolar, mattor och ljudisoleringsmattor och hängt dessa på tork, samt ställt in en motorvärmare i bilen under natten, i hopp om att den ska torka. =)
Nästa steg i mitt pillande blir bromsarna.
Det är väl mer eller mindre en regel att en bromsrenovering bör göras på en bil som stått ett tag. Bromsarna låser sig om man använder handbromsen.
Får se om jag orkar/hinner plocka loss oken i morgon och ge dom en översyn. Bakre bromsskivorna var tydligen nybytta.
Visst, bilen är aningen skamfilad, men det ska nog inte krävas allt för mycket jobb för att få den genom besiktningen. Sen börjar ju det roliga.
Ny främre kjol ska monteras. Har den ståendes i mitt garage. Ska dock lackeras först, då silverfärgat inte gör sig så bra mot en vinröd bil. =)
Nu börjar tankarna fara runt i skallen. Hur och vad ska jag bygga?
Antingen blir det att slita ur allt onödigt ur bilen (baksäte exempelvis) och bygga en räser, eller bara snygga upp den allmänt och köra den som den är.
Volvo 4XX-motor låter förvisso ganska lockande, men det får isf bli ett senare projekt. Ska fixa originalmotorn till att börja med. 95 pigga kusar i en skokartong bör räcka tills vidare.
Ni andra GTE-entusiaster/fanatiker/experter får gärna komma med tips och råd. Jag kommer säkerligen själv komma med en massa dumma frågor.
Testade att ladda upp bilder på en sida, för att sedan länka.
Det slutade med att jag blev förbannad och sket i det. Bildbevis kommer senare.
Jag skulle också ta en F7P tillsammans med bromsarna från samma bil (19 eller clio 16v)
Bromsok bak finns på biltema relativt billigt...
Bilder laddar du enklast upp på photobucket.com. När du har laddat upp dem finns det en liten ruta med IMG-länk under bilden.. kopiera in här och färdigt
Bromsok bak finns på biltema relativt billigt...
Bilder laddar du enklast upp på photobucket.com. När du har laddat upp dem finns det en liten ruta med IMG-länk under bilden.. kopiera in här och färdigt
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Jag gör ett nytt försök med bilderna nu. =)
På väg till Hällefors. Poserar gör min trogne kumpan Basse.
Framme i Hällefors. Vrålåket lastat och klart.
Stannade i Ludvika på hemvägen för inköp av diverse onyttigheter.
Hemma i carporten. Äntligen!
Tömd på innanmätet. Den får stå och torka ur under natten med hjälp av kupévärmare.
På väg till Hällefors. Poserar gör min trogne kumpan Basse.
Framme i Hällefors. Vrålåket lastat och klart.
Stannade i Ludvika på hemvägen för inköp av diverse onyttigheter.
Hemma i carporten. Äntligen!
Tömd på innanmätet. Den får stå och torka ur under natten med hjälp av kupévärmare.
Jag hade faktiskt funderingar på denna bilen för ett ban-projekt budget-style
Nu blev den en 19 16v istället...
Teoretiskt är det bara att dra ut torsionsstavarna och ändra svängarmarna till önskat läge och trycka en de igen, men normalt sitter de ganska fastrostade.. Finns mycket om detta på nätet..
Nu blev den en 19 16v istället...
Teoretiskt är det bara att dra ut torsionsstavarna och ändra svängarmarna till önskat läge och trycka en de igen, men normalt sitter de ganska fastrostade.. Finns mycket om detta på nätet..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Haha, ja. Jag måste faktiskt testa. =)
Hittade vad som skulle kunna vara felet som gör att motorn går ojämnt på tomgång idag i alla fall.
Lambdasonden satt där den skulle, men kabeln var inte ansluten till något.
Hade dock inte tid att leta efter anslutningen idag, men kommer att göra det vid tillfälle.
Hittade dessutom ett litet rosthål i golvet som jag förmodligen ska se över i helgen.
Utöver detta så ska kamremssats, fördelarlock, rotor och nya drivknutsdamasker införskaffas.
Är alla biltemaprylar skräp, eller vågar man köpa ovanstående där?
Min sambo börjar dock bli lite trött på att jag pillar för mycket med bilen. Har nämligen dragit igång en del renoveringsprojekt i hemmet också, som lämnas halvklara när jag skruvar GTE. =)
Hittade vad som skulle kunna vara felet som gör att motorn går ojämnt på tomgång idag i alla fall.
Lambdasonden satt där den skulle, men kabeln var inte ansluten till något.
Hade dock inte tid att leta efter anslutningen idag, men kommer att göra det vid tillfälle.
Hittade dessutom ett litet rosthål i golvet som jag förmodligen ska se över i helgen.
Utöver detta så ska kamremssats, fördelarlock, rotor och nya drivknutsdamasker införskaffas.
Är alla biltemaprylar skräp, eller vågar man köpa ovanstående där?
Min sambo börjar dock bli lite trött på att jag pillar för mycket med bilen. Har nämligen dragit igång en del renoveringsprojekt i hemmet också, som lämnas halvklara när jag skruvar GTE. =)
Från marken till underkant på huven är det 66 cm.Tony wrote:skulle du kunna ta ett jämförande mått på din bil.?? avståndet från marken upp till underkant på huven..
Hur kommer det sig att du vill veta det? =)
-
Hittade för övrigt två olika anslutningar som lambdasonden skulle kunna passa i idag. En kabel som går från stora kabelhärvan i motorrummet, samt ett flatstift på någon svart rund pryl (ca 5 cm i diam.) under grenröret som jag inte lyckades identifiera. Låter något av detta rätt?
Kabeln som gick från kabelhärvan var det dock ett smalt runt stift i, som inte matchade flatstiftskontakten till lambdan.
Har dessutom hittat lite mer rost som ska lagas. Usch.
dom främre passar fram och dom bakre passar bak...Implosion wrote:En liten fråga angående bromsar nu;
Passar dom främre skivorna från R19 både fram och bak på min R5:a?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
skall jämföra höjdenImplosion wrote:Från marken till underkant på huven är det 66 cm.Tony wrote:skulle du kunna ta ett jämförande mått på din bil.?? avståndet från marken upp till underkant på huven..
Hur kommer det sig att du vill veta det? =)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
R19 16v, R5 GTE och Clio 16v (ev. även RSI) har samma skivor bak, ingen mening att byta dem...Tony wrote:dom främre passar fram och dom bakre passar bak...Implosion wrote:En liten fråga angående bromsar nu;
Passar dom främre skivorna från R19 både fram och bak på min R5:a?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm