För mycket olja i motorn

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
NiC
Posts: 1
Joined: 03 Apr 2008, 13:49
Location: Uppsala

För mycket olja i motorn

Post by NiC »

Hade min renault megane (disel) inne på verkstad för oljebyte. Åkte direkt efter oljebytet t/r göteborg och några andra småturer (ca 120 mil) När jag kom hem och fick fakturan från verkstaden såg jag att de fakturerat 6,5l olja. Blev lite upprörd över att de tagit betalt för för mycket olja då instruktionsboken säger 4,9l vid oljebyte. Tyvärr var det värre än så. när jag kollade oljestickan var nivån 4 cm över maxmärket (kall motor) De hade helt enkelt hällt i 1,5l för mycket olja. Verkstaden hävdar att inget i bilen kan ha tagit skada och att om packningar eller packboxar går sönder sprutar det olja. Jag har hört att packboxar, ventiler m.m. kan slitas och att bl.a katalysator kan skadas. Vad är rätt? Vad kan ha hänt under de här 120 milen? Vilka krav borde jag ställa på verkstaden?

På verkstaden skyllde det sitt misstag på att de får oljevolymen från datorn. Hur svårt kan det vara att kolla oljestickan!?
User avatar
Stymie
Posts: 3631
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Herregud... som mekaniker bör man dra öronen åt sig om man ser 6.5l på skärmen? Var man än läser så är hög oljenivå minst lika farligt som låg oljenivå. Exakt vad som kan hända vet jag inte, men det kan innebära kraftigt ökat slitage då vevaxeln badar hela tiden. Dessutom ökar oljetrycket och det blir lätt läckage. Vevhusventilation och annat kan bli igensatt. Inte alls bra...
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply