F7P - Kompressor projekt
Moderator: Forumpolisen
och hur öppnar du dumpen när gasen är öppen???sik wrote:Men om du då har en ÅC dump så får du tillbaka den luften du redan komprimerat 1gång, så jag förstår inte riktigt problemet endå? Något dumpljud uppstår inte då. En biltema för 500:- sen är laddstyrningen löst!
Ja en turbo har en WG för att styra sitt lad, och ett responssystem ser till att du kan använda turbon lika som en kompressor. DVS fullt ladd från lägsta varv. Men det väger mer nackdelar än fördelar med respons då de sliter på turbons lager hårt.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
det är som som tony skriver i det sista inlägget som jag är ute efter.
En wastegate som reglerar flödet när trycket är cirka max 0.3bar.
Dumpventilen är i sin tur är snabbare än wastegaten och används för att släppa ut övertryck när gasspjället stängs.
Joakim, enligt pascals lag så är trycket jämnfördelat över gasspjället. såvida det är symetriskt
sik, jag är inte ute efter öppen dump eftersom den skulle i princip alltid vara öppen + låta förjävligt.
En gemensam fråga till er alla.
Försvinner vakumet på insugssidan av kompressorn om jag återcirkulerar dit? (enligt min skiss, återcirkulationen till punkten mellan kompressorns insug och gasspjället).
Teoretiskt så är ju återcirkulerad luft varmare = högre tryck
Men någon som har praktiskt erfarenhet?
En wastegate som reglerar flödet när trycket är cirka max 0.3bar.
Dumpventilen är i sin tur är snabbare än wastegaten och används för att släppa ut övertryck när gasspjället stängs.
Joakim, enligt pascals lag så är trycket jämnfördelat över gasspjället. såvida det är symetriskt
sik, jag är inte ute efter öppen dump eftersom den skulle i princip alltid vara öppen + låta förjävligt.
En gemensam fråga till er alla.
Försvinner vakumet på insugssidan av kompressorn om jag återcirkulerar dit? (enligt min skiss, återcirkulationen till punkten mellan kompressorns insug och gasspjället).
Teoretiskt så är ju återcirkulerad luft varmare = högre tryck
Men någon som har praktiskt erfarenhet?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Jag skulle inte byggt som din skiss,du kan ju aldrig få vakum efter gasspjället på din skiss,du har ju en kompressor som ger luft så fort motorn snurrar, sätt kompressorn innan spjället istället, och släpp in luften innan kompressorn då den laddar för mycket...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Kompressorn blåser komprimerad-luft samtidigt som den suger på på sin andra sida.
*Dvs det borde allstras tillräckligt med vacum i ingången på kompressorn där jag tänkte sätta map-sensorn.
*problemet är om jag återcirkulerar luft till rummet där jag tänkte ansluta mapsensorn så försvinner undertrycket...
Det blir kanske öppen dump/wastegate för att lösa det praktiskt...
kommer låta förjävligt.......
Började göra fästen idag.
Förhoppningsvis kan jag provköra nästa helg. har handlat några större spridare också.
Bara o lägga på en rem!
*Dvs det borde allstras tillräckligt med vacum i ingången på kompressorn där jag tänkte sätta map-sensorn.
*problemet är om jag återcirkulerar luft till rummet där jag tänkte ansluta mapsensorn så försvinner undertrycket...
Det blir kanske öppen dump/wastegate för att lösa det praktiskt...
kommer låta förjävligt.......
Började göra fästen idag.
Förhoppningsvis kan jag provköra nästa helg. har handlat några större spridare också.
Bara o lägga på en rem!
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
0,3bars fjäder.. Du kör med en Återcirkulerande dump naturligt vis för att slipa ditt pschhhh ljud. Du bör nog släppa luften tillbaka vid luftfiltret då din bil inte mäter luften där utan att du har givare vid spjället. (ELLER?) Det blir hur som helst fel att släppa över luften till plenum.. Wastergate har du endast på avgassidan så jag förstår inte vad du ska ha en sådan till. Den reglerar trycket genom att släppa förbi avgaser och en kompresser är ju remdriven. Där av måste du ha en DUMPVENTIL för reglering av ditt tryck.Tony wrote:och hur öppnar du dumpen när gasen är öppen???sik wrote:Men om du då har en ÅC dump så får du tillbaka den luften du redan komprimerat 1gång, så jag förstår inte riktigt problemet endå? Något dumpljud uppstår inte då. En biltema för 500:- sen är laddstyrningen löst!
Ja en turbo har en WG för att styra sitt lad, och ett responssystem ser till att du kan använda turbon lika som en kompressor. DVS fullt ladd från lägsta varv. Men det väger mer nackdelar än fördelar med respons då de sliter på turbons lager hårt.
Billigare dumpar har klena fjädrar och juster skruv av trycket
En dump´s uppbyggnad hoppas jag du förstår. Du har en fjäder inne i huset som trycker kolven neråt för att täta. Denna fjäder har en skruv som man justerar på, ungefär som coilovers. Hårdare skruvat = mer ladd
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
Aínt boiling rise, just burning rubber
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
som det ser ut nu så behöver jag en ventil som öppnar sig vid 0.3 bar
då ska den avleda luften tillbaka till kompressorns insug.
har ett gammalt gasspjäll som jag tänkte bygga ihop med en wastegate-tryckklocka (från en gammal T2 turbo)
då borde jag kunna ställa flödet vs. trycket.
sedan behöver jag en sedvanlig dumpventil som släpper när jag släpper gasen, denna fungerar som en övertrycksventil / nödventil. luften tar ändå den lättaste vägen som i detta fallet är igenom wastegaten som jag bygger med det gamla gasspjället.
funderar på att ha elektroniskt flödesstyrning... har en gammal luftmassemätare liggande... jobbigt att skriva algoritmer för detta dock.
Map sensor är trots allt mer överlägsen.
Returslangen från tomgångsventilen kommer anslutas till kompressorns insugssida, annars kommer tomgången få spratt.
Jag kommer nog bygga så som Tony säger och ha plenum-spjäll-wastegate/ventiler-intercooler-kompressorn-luftfilter
räknade lite på vad mapsensorn klarar... tryckskillnad mellan högsta körbara bergstoppen till 0 meter över havet ligger på +-0.25Bar
Säkerhetsmarginaler i styrsystemet borde klara 0.3 för det kanske stormar när man kör uppe på berget
i värstafall så sätter jag en backventil på mapsensorn och har en separat trycksensor som styr några extra kallstartsspridare.
Ungefär som Gustav (Therealpinto) använda på sin kända Capri konvertering.
Over 'n out.
då ska den avleda luften tillbaka till kompressorns insug.
har ett gammalt gasspjäll som jag tänkte bygga ihop med en wastegate-tryckklocka (från en gammal T2 turbo)
då borde jag kunna ställa flödet vs. trycket.
sedan behöver jag en sedvanlig dumpventil som släpper när jag släpper gasen, denna fungerar som en övertrycksventil / nödventil. luften tar ändå den lättaste vägen som i detta fallet är igenom wastegaten som jag bygger med det gamla gasspjället.
funderar på att ha elektroniskt flödesstyrning... har en gammal luftmassemätare liggande... jobbigt att skriva algoritmer för detta dock.
Map sensor är trots allt mer överlägsen.
Returslangen från tomgångsventilen kommer anslutas till kompressorns insugssida, annars kommer tomgången få spratt.
Jag kommer nog bygga så som Tony säger och ha plenum-spjäll-wastegate/ventiler-intercooler-kompressorn-luftfilter
räknade lite på vad mapsensorn klarar... tryckskillnad mellan högsta körbara bergstoppen till 0 meter över havet ligger på +-0.25Bar
Säkerhetsmarginaler i styrsystemet borde klara 0.3 för det kanske stormar när man kör uppe på berget
i värstafall så sätter jag en backventil på mapsensorn och har en separat trycksensor som styr några extra kallstartsspridare.
Ungefär som Gustav (Therealpinto) använda på sin kända Capri konvertering.
Over 'n out.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Vaccume-slangen måste du ha när han stänger spjället helt. DVS när han släpper gasen. Han har fortarande ett övertryck som måste bort som kompressorn kommer ta skada av om de inte försvinner, den slutar ju inte direkt att ladda. Men när han får ett ladd som övrstiger 0.3bar så får han justera det på dumpen.Joakim16v wrote:sik, enligt din förklaring har man ju ingen nytta av vacuum-slangen som är kopplad till dumpen... Jag har iaf en på min..
Men jag fattar fortfarande inte ditt problem med en WG!!! Den behövs inte eller är jag ute i fria luften & velar. En WG ärav samma princip som en dump men sitter på avgassidan. Korrigering av laddet gör du med dumpen. Eller ja du kan ha en WG istället för dump om du känner för de!
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
Aínt boiling rise, just burning rubber
Och ett tips. umpen ska sitta så nära som möjligt till turbo/kompressor. Många sätter den innan spjället men om du tänker hur många L luft som försvinner av de. Sätter du den närmare tar den bara luften kompressorn komprimerar. Där av snabbara ladd..
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
Aínt boiling rise, just burning rubber