F7P - Kompressor projekt

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

F7P - Kompressor projekt

Post by figgesoft »

Tjena.

Tänkte höra om någon har lite ideer och tips för ett kompressorbygge.

Jag har frågor kring tryckstyrningen.

Hur kan jag bypasa trycket som övergår 0.3bar även när gasspjället wideopen?

Fastnade lite på hur jag ska styra dumpventilen. vakummet försvinner väl i början av plenumkammaren om jag har en återcirkulerande och då stänger ventilen?

Någon som har något tips?
Kladdade ihop en liten skiss i paint för att visa hur jag tänkt.




Image


Plenumkammare och kompressor
(tänkte halvera plenumkammarens tjocklek)

Image
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

du behöver inte ha en återcirkulerande dump när du kör med mapsensor,hur styr man trycket på en kompressor? måste ju finnas något liknande som wastegate på turbo,och ställa trycket där... sk*t i orginal plenum och gör nytt,skulle jag gjort...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

köpte en plenumkammare på ebay för 1€ o tänkte att jag kunde använda så mycket som möjligt av den. typ flänsen mm.

om jag kör öppen dump så tjuter det som fan hela tiden...
kanske fräckt.. men jobbigt i längden.

en kompressor bygger på principen att återcirkulera med hjälp av ett gasspjäll.. styrd av en klocka precis som en wastegate.

Och eftersom kompressorn snurrar hela tiden så avlastas den ifall jag återcirkulerar.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Ska du inte ha gasspjället efter kompressorn i så fall? Det är ju så det ser ut på turbomaskiner.. :?:
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

finns en italiensk firma som byggt på detta sätt.

sätter jag spjället mellan motor och kompressorn riskerar jag att vika spjället eller att det håller sig öppet ifall jag släpper gasen snabbt...
o då är det stor risk att motorn skenar.. inte vidare säkert.

att tilägga: en liten dumpventil räcker inte för att avlasta spjället.. .eftersom laddtrycket kanske inte blir högre än cirka 0.4bar.. flödet däremot är MYCKET högre än med en turbo (eller storleksordning - lastbilsturbo)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

mm och varför skulle det funka på en bil med turbo,om dom laddar fan så mycket mer än 0,4.??? upp till tex 2 bar.på vissa bilar med vrål trim.. ??? trycket på spjället skall inte bli så stort, om kompressorn bara pumpar runt luften innan spjället ökar inte trycket innan spjället...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Dumpventilen arbetar ju mot undertryck.. alltså när man stänger spjället bildas undertryck i insuget varpå dumpen öppnar..

Jag förstår inte varför det skulle bli så mycket högre flöde med kompressorn jämfört med en turbo? Motorn kan ju bara ta emot en viss mängd luft vid ett specifikt varvtal, då måste du ju öka varvet också isf? Lastbilsturbos använder man ju för att få sjukt högt tryck eller? Det räcker ju med dumpar då så varför inte på en kompressor som bara ska ladda 0.4? Man överladdar ju för att få mer syre per volymenhet luft, inte för att det blir högre flöde.. eller har jag helt fel i mina funderingar?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Om man jämför avlastningsventiler så har turbon en dumpventil med en kolv på 5mm.
Medans kompressorn avlastas med ett spjäll på 1tum i diameter..

Dvs. vid gassläpp så hinner inte allt tryck läcka ut om man bara har en liten kolvdump.

Image

Det är alltså inte trycket som är det vässentliga hos en kompressor utan flödet.

Nästan som Ohms lag.
För att minska strömmen så höjer du spänningen (trycket).

I kompressorns case => lägre tryck högre flöde.


Exempel:
T3 turbo ger 300cfm @ 1.03 Bar
Eaton M45 ger 300cfm @ 0.34 Bar
Beroende på kompressorstorlek så har turbon olika benämningar. tex T3 T3, T03, T04e, T3t4 mfl.

Image
Joakim, det är sant att man överladdar för att mata in mer luft per enhet.
Men det är en begränsning i turbon som gör att man inte kan ha ett högt flöde utan att först höja trycket.

Kompressorn har istället högre flöde direkt och därmed kan man sänka trycket.
(Vilket ger lägre lufttemperatur och belastning på kolvar m.m).


Jag är ganska färsk på det här, så rätta mig om jag har fel :)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

har kontakt med en grabb i holland som byggt såhär

Image

Tyvärr så har han problem med tomgången eftersom spjället öppnas helatiden.

Lyssna här:
http://www.youtube.com/watch?v=-IuFe9j1jWk


Han har moddat det lite och satt en Stor wastegate istället för en dumpventil, väntar på svar hur det har gått.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

alltså blir flödet på gasspjället inte högre än om du kör med turbo och laddar 1.03 bar om du laddar 0.34 (trycket mycket lägre) varför skulle du då inte kunna ha gasspjället efter kompressor och styra återcirkuleringen med vakumet efter gasspjället???? det är väl snarare så att flödet hjälper till att stänga spjället ,för om man har det fullt öppet och tex har laddtryck på 1bar,då har du minimal tryckskillnad över spjället,om du då släpper gasen vill fjädern vrida tillbaka spjället,och när spjället börjat stänga gör trycket i röret att spjället får en stängakraft..lr tänker jag fel ?? killen i holland kör väl med gasspjäll efter kompressor lr ser jag fel,han cirkulerar inte kompressornsluft därför öppnar väl spjället...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Nej.. Kraften på spjället borde vara opåverkad så länge den ledar runt bredaste stället på plattan, förutsatt att den är rund och symmetrisk..

Lika mycket tryck och flöde på båda sidor om centrum vilket innebär att de enda krafter som påverkar är fjädern och eventuellt drag från vajern (vilket isf motverkar fjädernskraft)

Det är sent och jag tänker kanske inte helt klart, men jag tror att det ska vara korrekt :roll:
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
sik
Posts: 128
Joined: 26 Nov 2007, 23:12
Location: Ödeshög

Post by sik »

Om jag har fattat detta rätt så vill du ha all luft som överstiger 0,3bar ut ur systemet. Men enklast så kör du med en dumpventil men en ganska klen fjäder. Jag fårstår kanske inte problemet rätt??
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

det kommer blåsa där hela tiden då typ..måste vara bättre att cirkulera luften i kompressorn när trycker är för högt och släppa på när man öppnar gasen..
dumpen i en turbobil släpper ju ut övertrycket i röret när du stänger gasspjället för att behålla varv på turbon,när spjället är stängt får turbon inga avgaser så den tappar trycket snabbt..i kompressorn är flödet relativt med varvet så flödet sjunker inte lika fort om du släpper på gasen.....
Det är inte dumpen som styr laddtrycket på en bil det är wastegaten som styr trycket och släpper ut avgaserna så dom inte går till turbon, i en kompressor jobbar man ju bara med luft, om man då släpper tillbaka luften innan kompressorn likt med wastegaten använder kompressorn samma luft och gör ingen nytta,dvs varken flöde lr tryck ökar...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Det är väl precis det han är ute efter?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
sik
Posts: 128
Joined: 26 Nov 2007, 23:12
Location: Ödeshög

Post by sik »

Men om du då har en ÅC dump så får du tillbaka den luften du redan komprimerat 1gång, så jag förstår inte riktigt problemet endå? Något dumpljud uppstår inte då. En biltema för 500:- sen är laddstyrningen löst!

Ja en turbo har en WG för att styra sitt lad, och ett responssystem ser till att du kan använda turbon lika som en kompressor. DVS fullt ladd från lägsta varv. Men det väger mer nackdelar än fördelar med respons då de sliter på turbons lager hårt.
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
Post Reply