R19 Dra ström till styrbox
Moderator: Forumpolisen
Tack för tipsen, ska kolla.
Anoden ligger utåt, dvs mot stiftet. Ska försöka lokalisera VS-sensorn och försöka dra en ny kabel, samt mäta lite efter eventuella jordfel.
Hur mäter man om VSS:en ger mer än 0-5V till styrboxen om bilen inte är i rullning? Kommer den hela tiden, så länge tändningen är på, ge 12V om det skulle vara en kortis?
*SENARE*
Ok, har varit och mätt lite på bilen. Kunde dock inte lokalisera VSS:en. Hur ska den se ut och var bör den sitta?
Kan iaf konstatera att stift tre har resistans mot chassi/jord.
Anoden ligger utåt, dvs mot stiftet. Ska försöka lokalisera VS-sensorn och försöka dra en ny kabel, samt mäta lite efter eventuella jordfel.
Hur mäter man om VSS:en ger mer än 0-5V till styrboxen om bilen inte är i rullning? Kommer den hela tiden, så länge tändningen är på, ge 12V om det skulle vara en kortis?
*SENARE*
Ok, har varit och mätt lite på bilen. Kunde dock inte lokalisera VSS:en. Hur ska den se ut och var bör den sitta?
Kan iaf konstatera att stift tre har resistans mot chassi/jord.
Alexander Alasjö, Norrköping
R19 -92 (Goosebump)
R19 -92 (Goosebump)
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
ursäkta jag dröjde med svar.. du menar att du har kortis mot jord/chassi?
jag har tyvärr inte själv haynes manualen till R19.
Men på Megane sitter VSS på baksidan av växellådan.
Så den borde sitta ungefär vid hastighetsmätarvajern på din R19.
Är du helt säker på att det är Pin 3 frstn?
jag har tyvärr inte själv haynes manualen till R19.
Men på Megane sitter VSS på baksidan av växellådan.
Så den borde sitta ungefär vid hastighetsmätarvajern på din R19.
Är du helt säker på att det är Pin 3 frstn?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
figgesoft:
Ja, finns kontakt mellan pinnen och jord (motorblocket).
Det är pinne tre i min styrbox, men utifrån din bild vet jag inte hur kontakten är vänd. Kan således vara pinne 16 eller 3.
Joakim16v:
I mina papper står samma sak, men när jag öppnade kabelhärvan fanns många vita kablar... svårt att följa tråden mao.
Ang styrbox:
Visst måste serienumret på en eventuell ny box vara exakt samma som den gamla? I mitt fall S101263102, vilket jag inte hittar på bildelsbasen. Hittar S101263101, till exempel.
EDIT: på http://www.fbt.se hittade jag rätt...
Ja, finns kontakt mellan pinnen och jord (motorblocket).
Det är pinne tre i min styrbox, men utifrån din bild vet jag inte hur kontakten är vänd. Kan således vara pinne 16 eller 3.
Joakim16v:
I mina papper står samma sak, men när jag öppnade kabelhärvan fanns många vita kablar... svårt att följa tråden mao.
Ang styrbox:
Visst måste serienumret på en eventuell ny box vara exakt samma som den gamla? I mitt fall S101263102, vilket jag inte hittar på bildelsbasen. Hittar S101263101, till exempel.
EDIT: på http://www.fbt.se hittade jag rätt...
R19 -92 (Goosebump)
R19 -92 (Goosebump)
Det enda numret som är intressant på styrboxen för att få samma funktion är HOM numret.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Tack för era inlägg!
Verkar som om problemet blivit löst.
Lämnade till slut in åbäket hos verkstad, de kunde snabbt förkunna att ett skarvstycke i kabelhärvan var glappt, och ett konstruktionsfel gjorde att när ingen ström gick den vägen, gick för mycket ström på den stackars dioden. Konstruktionsfel och konstruktionsfel? Hursomhelst var min styrbox byggd på det viset.
Körde hem utan problem. Bilen startade till och med en andra gång!
Återigen ett stort tack till alla hjälpsamma på forumet! Särskilt figgesoft och Joakim16v.
Verkar som om problemet blivit löst.
Lämnade till slut in åbäket hos verkstad, de kunde snabbt förkunna att ett skarvstycke i kabelhärvan var glappt, och ett konstruktionsfel gjorde att när ingen ström gick den vägen, gick för mycket ström på den stackars dioden. Konstruktionsfel och konstruktionsfel? Hursomhelst var min styrbox byggd på det viset.
Körde hem utan problem. Bilen startade till och med en andra gång!
Återigen ett stort tack till alla hjälpsamma på forumet! Särskilt figgesoft och Joakim16v.
R19 -92 (Goosebump)
R19 -92 (Goosebump)