Renault R5 GTS -1987- Implosion
Moderator: Forumpolisen
Renault R5 GTS -1987- Implosion
Tjena!
Fick för ungefär ett år sedan en R5 GTS av min käre far, som själv hade tänkt begå en synd och skrota vrålåket.
Denna skapelse var då till synes i fint skick, så när som på att gasen hängde sig konstant.
Efter lite skruvande, svärande och pillande fick jag ordning på det lilla problemet, för att senare få uppleva ett större.
Motorn totalstrejkade och vägrade starta.
Farsan, som är lite kunnigare (och bättre på att svära) än vad jag är, plockade isär motorn, och konstaterade att den var uttjänt, skuren och i stort sett skulle fungera bättre som ankare till ett mindre kryssningsfartyg. Han uppmanade mig ännu en gång att jag åtminstånde kunde få ut skrotningspremien (som då ännu fanns kvar) om jag tog mig tid att köra iväg mitt nyförvärv till skroten.
Envis (läs förbannad) som jag var så behöll jag bilen, för någon gång inom en snar framtid tänkte jag fixa den.
Nu, ett drygt år senare snubblade jag in på det här forumet, och läste om att man kunde montera i en B18FT i min kära skokartong till bil.
Jippie tänkte jag, kanske det fanns hopp för den ändå?
Efter lite efterforskning, samt råd av en kunnig forumanvändare insåg jag att det skulle bli ett rent helvete (inte minst för plånboken) att få bilen besiktad och klar med volvomotorn, då effekten i denna med råge översteg originalmotorns.
Hur som helst.
När jag var ung och aningen dum (för cirka 2 år sedan, nu är jag i alla fall äldre) så införskaffade jag ett vrålhäftigt kjolpaket till min dåvarande R5:a (R.I.P), som aldrig monterades.
Faktumet att detta fortfarande ligger oanvänt i mitt garage, plus att min sambos pappa är billackerare satte genast fart på mina "sätta-igång-ett-projekt-som-förmodligen-aldrig-blir-klart"-tankar.
Just nu ligger digitalkameran på laddning, så bildbevis kommer att komma upp här inom ett par dagar, var så säkra! =)
Fick för ungefär ett år sedan en R5 GTS av min käre far, som själv hade tänkt begå en synd och skrota vrålåket.
Denna skapelse var då till synes i fint skick, så när som på att gasen hängde sig konstant.
Efter lite skruvande, svärande och pillande fick jag ordning på det lilla problemet, för att senare få uppleva ett större.
Motorn totalstrejkade och vägrade starta.
Farsan, som är lite kunnigare (och bättre på att svära) än vad jag är, plockade isär motorn, och konstaterade att den var uttjänt, skuren och i stort sett skulle fungera bättre som ankare till ett mindre kryssningsfartyg. Han uppmanade mig ännu en gång att jag åtminstånde kunde få ut skrotningspremien (som då ännu fanns kvar) om jag tog mig tid att köra iväg mitt nyförvärv till skroten.
Envis (läs förbannad) som jag var så behöll jag bilen, för någon gång inom en snar framtid tänkte jag fixa den.
Nu, ett drygt år senare snubblade jag in på det här forumet, och läste om att man kunde montera i en B18FT i min kära skokartong till bil.
Jippie tänkte jag, kanske det fanns hopp för den ändå?
Efter lite efterforskning, samt råd av en kunnig forumanvändare insåg jag att det skulle bli ett rent helvete (inte minst för plånboken) att få bilen besiktad och klar med volvomotorn, då effekten i denna med råge översteg originalmotorns.
Hur som helst.
När jag var ung och aningen dum (för cirka 2 år sedan, nu är jag i alla fall äldre) så införskaffade jag ett vrålhäftigt kjolpaket till min dåvarande R5:a (R.I.P), som aldrig monterades.
Faktumet att detta fortfarande ligger oanvänt i mitt garage, plus att min sambos pappa är billackerare satte genast fart på mina "sätta-igång-ett-projekt-som-förmodligen-aldrig-blir-klart"-tankar.
Just nu ligger digitalkameran på laddning, så bildbevis kommer att komma upp här inom ett par dagar, var så säkra! =)
Last edited by Implosion on 27 Mar 2008, 12:06, edited 3 times in total.
Hej
Kul med mer projekt
Ändrar du ditt topic så att det blir som alla andras (jag kan ändra om du talar om vilken årsmodell det är)
/// mange som själv åker 5 ts med 52 starka pållar svart som synden är den
Kul med mer projekt
Ändrar du ditt topic så att det blir som alla andras (jag kan ändra om du talar om vilken årsmodell det är)
/// mange som själv åker 5 ts med 52 starka pållar svart som synden är den
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
då passar ju trösklar från gte och skärmbreddare om du byter framskärmar...Implosion wrote:Det är en tredörrars.
Kjolpaketet är byggt av en tidigare ägare (främre delen iaf).
Tror han hade byggt om fronten från en Peugeot 206.
Riktigt snygg iaf. Bak är det GTE original.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
hur många behöver du? har nog till 5 bilar....Implosion wrote:Precis!
Har skärmbreddare från en GTE, men trösklar letar jag förgäves efter.
Dom verkar vara hårt eftertraktade på skroten. =/
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
vet inte vad posten tar,dom är ju lite skrymmande men lätta. 100kr/st + frakt är det för dyrt.. bussgods kanske är billigast... frakten går nog på närmare 200kr
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen