Mystiska(?) ljud

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
löfe
Posts: 24
Joined: 16 Oct 2006, 09:54
Location: Umeå

Mystiska(?) ljud

Post by löfe »

HEj!
JAg köpte en Garnd Scenic 2,0 -04 för en månad sedan. Jag har nu några funderingar:

1. När man låser upp bilen låter det från motorhuven höger fram. Ljudet låter ungefär så här "krrrrrrrrrnjeeeee" under ca 2 sekunder. Vad är detta? Är det normalt???

2. Det har hänt några gånger när man startar bilen att det låter framifrån (har ej lokaliserat ljudet). Frekvensen följer med varvtalet lite grann, dock inte helt. Ljudet låter ungefär "njeeee njeeee njeeee". Det försvinner efter man har kört ca 100 meter. Det låter inte som fläktremmen. Någon som vet vad det kan vara???

3. När jag har haft i motorvärmaren så att den blivit ordentligt varm och man startar den så håller den inte tomgången direkt utan måste starta om. Alternativt så kan man trycka lätt på gasen. Den går sedan bra. Jag har en blockvärmare som värmer vattnet. Jag misstänker att det är någon givare som tror att motorn är varmare än den är. Kan detta stämma??

Jag har fortfarande en garanti från firman jag köpte den ifrån så jag skulle kunna lämna in den, men jag vill kolla först vad det kan vara, så jag har mer att komma med när man pratar med dom. Annars får man säkert bara höra att man inbillar sig eller att det är normalt.

tack på förhand

Johan
eno
Posts: 2
Joined: 25 Mar 2008, 01:04
Location: alingsås

Post by eno »

jag hade sama problem med min senic 2.0 2004.När bilen är kalt hörs ljudet brrrrrr, brrrrr, varje två sekunder. Prova att dra upp oljästicka så hörs ljudet konstant .Dom säger att problemet är med vevhusventil.

Lycka till
enver kasimovic
löfe
Posts: 24
Joined: 16 Oct 2006, 09:54
Location: Umeå

Post by löfe »

eno wrote:jag hade sama problem med min senic 2.0 2004.När bilen är kalt hörs ljudet brrrrrr, brrrrr, varje två sekunder. Prova att dra upp oljästicka så hörs ljudet konstant .Dom säger att problemet är med vevhusventil.

Lycka till
Jag hittade lösningen på problemet i en gammal tråd. Ska in på verkstan snart. Tack ändå.

Johan
Johan Löfgren
Post Reply