Tryck i kylvätskan efter topplockspackningsbyte..

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Peter 750
Posts: 11
Joined: 01 Mar 2008, 17:03
Location: Kristianstad

Tryck i kylvätskan efter topplockspackningsbyte..

Post by Peter 750 »

Hej!

Köpte en defekt Twingo -95 som hade kass toppackning..
Planade toppen,ny packning,nya bultar..
Har två st luftnings skruvar till kylvätskan,,tycker att jag fått ut det mesta av luft..Får värme i kupen,kanske lite varmare då jag har lite varv på motorn..
Men när jag kör typ tre km så försvinner värmen,och man hör att där är tryck i systemet,,typ som knutor..Och den trycker då ut ånga från expansionskärlet..HJÄLP!!
Är det luft..finns det något trick vid luftningen?
Kan topp fan vara kass igen?Kan man isåfall försöka dra åt skiten lite hårdare?Har spännt bultarna efter konstens alla regler..
Mvh Peter. :(
Peter Lundgren
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

du kan ju efterdra toppen

men problemet är nog antagligen luft jag brukar höja expansionskärlet så det blir högpunkt men då krävs det att slangen till kärlet är lång

Sitter det kylarlock på en sådan? isf kan man ju modifiera ett lock och koppla på en slang och behållare och fylla den med kylarvätska och hålla högt.

hursom så kan du göra ovanstående med motorn av och öppna luftnipplarna en och en tills det att det inte kommer luft längre.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Peter 750
Posts: 11
Joined: 01 Mar 2008, 17:03
Location: Kristianstad

Post by Peter 750 »

Hej!

Tack..ska prova att höja exp kärlet vid luftning...verkar vettigt..För vattenpump och slangar till värmepaketet sitter nästan högre känns det som...Har inget lock på själva kylaren..Himla bra med en ledtråd,tack igen,ska ut och testa direkt...
Mvh Peter.
Peter Lundgren
Peter 750
Posts: 11
Joined: 01 Mar 2008, 17:03
Location: Kristianstad

Post by Peter 750 »

Hej igen!

Skulle bara säga att det fungerade,fick lufta, sen ut och köra..sen var där lite luft till verkade det som,så fick lufta igen..
Sen ut och testa..nu håller den nivån perfekt och där är värme... Fast kanske pytte lite bättre med varv eller då man kör.. kanske normalt? eller är där pytte lite luft kvar...Men jag är supernöjd om den håller vätskan nu och värmen..
Tack för ett himla bra forum!
Mvh Peter.
Peter Lundgren
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

behöver inte hålla på att köra,lufta ,köra, kör den på tomgång tills kylarfläkten går igång(går ganska snabbt med lite gas på),och lufta så skall det vara borta..inget bra att hålla på att köra med massa luft i motorn...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Peter 750 wrote:Hej igen!

Skulle bara säga att det fungerade,fick lufta, sen ut och köra..sen var där lite luft till verkade det som,så fick lufta igen..
Sen ut och testa..nu håller den nivån perfekt och där är värme... Fast kanske pytte lite bättre med varv eller då man kör.. kanske normalt? eller är där pytte lite luft kvar...Men jag är supernöjd om den håller vätskan nu och värmen..
Tack för ett himla bra forum!
Mvh Peter.
Va bra att det fungerade :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply