ClioRS fas2 "ShoppingClion"-2002-Falk
Moderator: Forumpolisen
Nja det är ju inte mitt garage... Jag har ett ordinärt 5x7m villagarage som är för lågt i tak för en lyft. Brukar skruva där men just nu vinterupptaget av hobbybilen. Dessutom belamrat med cyklar, skidor, skateboards moppar och allsköns annan sk*t man samlat på sig.Dom wrote:Garage...
Garaget på bilden tillhör en kompis som pysslar med fastighetsskötsel. Han har tryckt in en lyft i sina lokaler för att kunna serva sina firmabilar själv. Billigare och bättre än att lämna iväg till verkstad, och framförallt kan de fixa fel omgående med tillgång egen verkstad.
Såna kompisar skulle man ha.Falk wrote:Garaget på bilden tillhör en kompis som pysslar med fastighetsskötsel. Han har tryckt in en lyft i sina lokaler för att kunna serva sina firmabilar själv. Billigare och bättre än att lämna iväg till verkstad, och framförallt kan de fixa fel omgående med tillgång egen verkstad.[/size]



Göran Nilsson Renault Scenic -00 och Volvo V70 Classic -08
Bilåkasäsongen har ju lixom börjat nu...
Hittills en banträff på Sviestad avklarad. ShoppingClion funkade ju lika bra som förra året.
Mitt vacklande beträffande nya chassi-prylar har nu resulterat i beställning av justerbara stötdämpare av Konis fabrikat. De ska dock byggas om lite efter eget recept...

Hittills en banträff på Sviestad avklarad. ShoppingClion funkade ju lika bra som förra året.

Mitt vacklande beträffande nya chassi-prylar har nu resulterat i beställning av justerbara stötdämpare av Konis fabrikat. De ska dock byggas om lite efter eget recept...


Nu blir jag nyfikenFalk wrote:Bilåkasäsongen har ju lixom börjat nu...
Hittills en banträff på Sviestad avklarad. ShoppingClion funkade ju lika bra som förra året.![]()
Mitt vacklande beträffande nya chassi-prylar har nu resulterat i beställning av justerbara stötdämpare av Konis fabrikat. De ska dock byggas om lite efter eget recept...![]()

"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
He-he... För bra kan det ju inte bli men i mitt fall handlar det väl mer om ekonomi (läs fattigdom).kmfdm wrote:.....så kanske man inte behöver ha det allra allra bästa?

Jag får tag i Koniben fram och dämpare bak till ett bra pris. Antagligen liknande de du har... (Vanliga gula Koni "Sport")
Tänkte bygga om fjädersätena på frambenen så att man kan få dit riktiga fjädrar (av "coilovertyp"). Det gör att det blir lättare att testa med olika fjäderkonstanter.
Bilen behöver betydligt styvare fjädrar, i alla fall fram, för funka som jag vill... Får se bara, när jag får tid att fixa till det...
Vad blir det för fjädrar? Har konigula HR (fåfängt att måla dem i samma färg som dämparna när jag inte ens ser demFalk wrote:He-he... För bra kan det ju inte bli men i mitt fall handlar det väl mer om ekonomi (läs fattigdom).kmfdm wrote:.....så kanske man inte behöver ha det allra allra bästa?![]()
Jag får tag i Koniben fram och dämpare bak till ett bra pris. Antagligen liknande de du har... (Vanliga gula Koni "Sport")
Tänkte bygga om fjädersätena på frambenen så att man kan få dit riktiga fjädrar (av "coilovertyp"). Det gör det det blir lättare att testa med olika fjäderkonstant.
Bilen behöver betydligt styvare fjädrar, i alla fall fram, för funka som jag vill... Får se bara, när jag får tid att fixa till det...

Byter du inte fjädrar runt om? Clion har väl bak åxxå?
Berätta om dina erfarenheter. Alltid kul att veta vad det blir för fjädrar.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Tänkte använda vanliga "coiloverfjädrar", såna med lite mindre diameter som brukar sitta på "coiloversatser". Anledningen till såna är att det går att plocka dit valfri hårdhet, de finns olika hårda med samma diameter och fysiska form. Det finns oxå hjälpfjädrar som matchar, dessa är nödvändiga för att hålla den den hårdare (kortare) fjädern förspänd när dämparen fjädrar ut helt. Så att inte fjädern hänger lös och skramlar vid utfjädring.kmfdm wrote: fjädrar?
Bra med Koni Sport är ju att man kan vrida åt returdämpningen lite när man stoppar dit hårdare fjädrar.
I princip kan man ju lika gärna stoppa dit vilka fjädrar som helst från Biltemas hyllor som håller rätt hårdhet om man bara anpassar fjädersätena. Och får till det så att fjädern inte sitter lös vid utfjädring.
En fjäder är ju faktiskt alltid bara en fjäder oavsett fabrikat eller färg.
Vanliga "sänk"-fjädrar, t.ex. Eibach Pro-kit som vi har nu funkar egentligen alldeles förträffligt för kombon "åka och shoppa"-"köra konbana" men är alldeles oerhört mjuka om man jämför med racegrejer...
Så jag tänkte mig en fjäderkonstant mellan "sänk" och "race", kanske 90-100N/mm. Bak får jag se hur jag gör. Kanske blir lite hårdare där också...
Tänkte på det där med fabrikat å färg - det är som du säger: En fjäder är en fjäder. Längd på fjäder avgör hårdhet, men gör inte stålet det också? Finns det uppgifter om vilket stål som används till fjädrarna, så kanske det skulle förenkla valet av märke? Eller är jag ute å cyklar? Lite materiallära har jag ju läst för x antal år sedan...Men väghållning är säkert en hel vetenskap, där man får prova sig framFalk wrote:Tänkte använda vanliga "coiloverfjädrar", såna med lite mindre diameter som brukar sitta på "coiloversatser". Anledningen till såna är att det går att plocka dit valfri hårdhet, de finns olika hårda med samma diameter och fysiska form. Det finns oxå hjälpfjädrar som matchar, dessa är nödvändiga för att hålla den den hårdare (kortare) fjädern förspänd när dämparen fjädrar ut helt. Så att inte fjädern hänger lös och skramlar vid utfjädring.kmfdm wrote: fjädrar?
Bra med Koni Sport är ju att man kan vrida åt returdämpningen lite när man stoppar dit hårdare fjädrar.
I princip kan man ju lika gärna stoppa dit vilka fjädrar som helst från Biltemas hyllor som håller rätt hårdhet om man bara anpassar fjädersätena. Och får till det så att fjädern inte sitter lös vid utfjädring.
En fjäder är ju faktiskt alltid bara en fjäder oavsett fabrikat eller färg.
Vanliga "sänk"-fjädrar, t.ex. Eibach Pro-kit som vi har nu funkar egentligen alldeles förträffligt för kombon "åka och shoppa"-"köra konbana" men är alldeles oerhört mjuka om man jämför med racegrejer...
Så jag tänkte mig en fjäderkonstant mellan "sänk" och "race", kanske 90-100N/mm. Bak får jag se hur jag gör. Kanske blir lite hårdare där också...

"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Det enkla svaret är nej.kmfdm wrote: gör inte stålet det också...?

Allt stål som används till fjädrar har ungefär samma skjuvmodul (eller vad det heter nu för tiden) ca 80000N/mm2...
Edit: Fjäderkonstanten "Ff" (fjäderns hårdhet) för en skruvfjäder kan lätt beräknas:
Ff = G * Dt^4 / ( Dm^3 * 8 * nv )
G=skjuvmodulen för materialet
Dt=tråddiameter
Dm=fjäderns medeldiameter
nv=antal verksamma fjädervarv
Bara att mäta och räkna...

Efter 7 år och närmare 8000mil har det första riktiga felet visat sig på ShoppingClion. Fransk kvalitet kanske inte är så mycket att ha när allt kommer omkring.
Upptäckte nämligen i morse att värmen på höger backspegel sagt upp sig. Det skulle aldrig ha hänt på en BMW eller Audi.
ShoppingClion har gjort bra ifrån sig hela "säsongen". Flera banträffar och ett antal slalomkörningar har det blivit i år. Åsså har den tjänstgjort som shoppingbil och allmän glädjespridare. Klart skojigare att ta Clion än V70'in när man ska åka och handla. Det blir gärna en busig extrarunda på väg till och från stormarknaden.
Fortfarande visar sig alltså den franska ingenjörskonsten från sin bästa sida. Får väl mäta upp backspegeln i kväll...
Upptäckte nämligen i morse att värmen på höger backspegel sagt upp sig. Det skulle aldrig ha hänt på en BMW eller Audi.

ShoppingClion har gjort bra ifrån sig hela "säsongen". Flera banträffar och ett antal slalomkörningar har det blivit i år. Åsså har den tjänstgjort som shoppingbil och allmän glädjespridare. Klart skojigare att ta Clion än V70'in när man ska åka och handla. Det blir gärna en busig extrarunda på väg till och från stormarknaden.

Fortfarande visar sig alltså den franska ingenjörskonsten från sin bästa sida. Får väl mäta upp backspegeln i kväll...
