Öppna filter osv till Clio 16v

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Svempa
Posts: 2
Joined: 23 Jul 2003, 17:03

Öppna filter osv till Clio 16v

Post by Svempa »

Nu vill ja kolla lite här. Har hört på en del ställen att inte alls är bra att montera ett sånt där kit (typ K&N Performance Kit, Greeen Filter Kit osv) till Clion. Grejen var tror jag att de nskulle suga in mer varmluft. Kan nån förklara lite närmare?
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Det är ju självklart att det suger varmluft om du har ett öppet filter som sitter helt oskyddat i motor rummet.

Om du har det helt orginal så brukar det sitta en slnag från bruken så att den suger luft från nått annat ställe än motor rummet... Se det man kan göra är att skaffa en avskräminsplåt och sen sätta en slang från fronten till luftfiltret så att slangen blåser kallluft på filtret. Man annars är det rätt att man kan tappa efekt av att sätta dit ett öppet filter....
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Har ett sådant på min o det funkar fint. Har dragit en del slangar för att han ska få så mycket friskluft som möjligt. Vad gör man inte för ljudet? När jag satte på filter så kändes han lite segare på de höga varven... Nu har jag byggt eget avgassystem efter katalysatorn o nu varvar han ut riktigt fint.
Svempa
Posts: 2
Joined: 23 Jul 2003, 17:03

Post by Svempa »

Ok så martatst är alltså att sätta pånytt avgas samtigt som filtret.
Kjell
Posts: 12
Joined: 03 Feb 2003, 14:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Kjell »

Jag har precis bokat 4000 service på min 1,4 16V- 01 och passade samtidigt på att fråga om öppet filter.

Han hade inte gjort det innan men skulle återkomma. (Har tröttnat på de stora märkesverkstäderna och använder mig av en mindre men auktoriserad volvo, renault verkstad.)
Jag är inte speciellt motorkunnig men vore det inte lite idé att ta luften från samma ställe som orginalfiltret gör och utnyttja avskärmningsplåten för batteriet.
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Kjell</i>
<br />Jag har precis bokat 4000 service på min 1,4 16V- 01 och passade samtidigt på att fråga om öppet filter.

Han hade inte gjort det innan men skulle återkomma. (Har tröttnat på de stora märkesverkstäderna och använder mig av en mindre men auktoriserad volvo, renault verkstad.)
Jag är inte speciellt motorkunnig men vore det inte lite idé att ta luften från samma ställe som orginalfiltret gör och utnyttja avskärmningsplåten för batteriet.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Smart tänkt men ofatst sitter inte den stället där den oginal suger ifrån på ett ställe som e utsatt för fart vind, så det hjälper inte så mycket ska ju helst vara så att det blåser kallluft på filter inte att det ska behöva suga till sig den som en oginalburk gör...
Kjell
Posts: 12
Joined: 03 Feb 2003, 14:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Kjell »

Har precis beställt mitt filter på www.europadelar.se 820:- för et JR och då skulle det ingå allt övrig man behövde som slangar, slangklämmor etc.

Jag har precis mailat dem och frågat lite men det verkar bara som de har personal från 9-12.

Orginalfiltret tar sin luft precis framför batteriet, dvs på andra sidan om avskärmningsplåten.

Det är bara att testa och se och skulle det visa sig att den inte får ordentligt med luft så får man dra en slang till från fronten, men jag tror inte det kommer behövas.
krippe
Posts: 92
Joined: 03 Apr 2003, 22:22
Location: Sweden
Contact:

Post by krippe »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Kjell</i>
<br />Har precis beställt mitt filter på www.europadelar.se 820:- för et JR och då skulle det ingå allt övrig man behövde som slangar, slangklämmor etc.

Jag har precis mailat dem och frågat lite men det verkar bara som de har personal från 9-12.

Orginalfiltret tar sin luft precis framför batteriet, dvs på andra sidan om avskärmningsplåten.

Det är bara att testa och se och skulle det visa sig att den inte får ordentligt med luft så får man dra en slang till från fronten, men jag tror inte det kommer behövas.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Funkar helt utmärkt. Dra fram slangarna från originalfiltret så får du kallare luft. Har ett sådant på min utan avskärmning.
Kjell
Posts: 12
Joined: 03 Feb 2003, 14:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Kjell »

Har fått orderbekrätelsen nu, hoppas det kommer till på fredag så man kan meka lite i helgen.
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Ja tycker Europadelar är riktigt dålig att ha å göra med.

Ja skulle beställa filter till femman. Dom svarade aldrig på ordertelefonen...ringde en veckas tid mellan öppettiderna. Beställde KN filter istället.

Nu har jag beställt till 21:an där också. tog 3 dar att få orderbekräftelse. DEt är väl inga problem. Väntade 3 veckor utan filter....ringede....ringde....ringde....inget svar...mailade..en och en halv vecka senare...dom har semester nu så du får nog vänta med svaret till i början av september !!!! Har nu svarat på mailen och sagt att jag vill avbeställa...det gjorde jag för en vecka sedan...har inte fått något svar än....

Jäkla sk*t företag...Aldrig mer Europadelar...service...vad är det...

/Robin
Kjell
Posts: 12
Joined: 03 Feb 2003, 14:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Kjell »

Jag hade aldig hört talas om dem tidigare, men de svarade på mitt mail idag och bifogade orderbekräftelsen, sa att det fanns i lager och att de skulle skicka det idag.

Vi får väl se om det dyker upp något.

Har pratat bla med åteförsäljare till BSR och det som var konstigt var att de hittade inget filter i deras kataloger, de nyaste.

Så skriver Europadelar att de har färdiga Open Air Kit till precis min modell.

Det återstår att se vad det är för grejer.
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Jag har köpt både vingar och sportluftfilter och annat av dem och det funkar kanon! Oflax Robin?, eller beror det på min makalösa charm?! [;)][:D] Hahaha!!! [:o)]
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Miss Mégane</i>
<br />Jag har köpt både vingar och sportluftfilter och annat av dem och det funkar kanon! Oflax Robin?, eller beror det på min makalösa charm?! [;)][:D] Hahaha!!! [:o)]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Bjäbb bjäbb =) hhe...ja har ringt hela dagen ...har inte fått tag på dom ...*suck*...dom är rent av taskiga med mig...det enda som har varit bra ...var första filtret jag beställde...till gammlamotorn i femman...då hjälpte dom mig att ta fram ett...sen kom det på en gång ...[:0]
Kjell
Posts: 12
Joined: 03 Feb 2003, 14:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Kjell »

Jag fick JR filtret i fredags, monterade det i lördags.

j-vlar vilket ljud, hade jag vetat om att det blev så här mycket hade jag nog aldrig köpt det. Kompisens KN filter på sin 206 Gti låter inte alls så mycket.

Blev förutom ljudet ganska impad av hur bra det sk open air kitet passade med tillhörande slangar direkt från filtret till sonden och cylinderhuvudet.

Som tur är kan man ganska enkelt anpassa sin körstil till att det inte låter alls, det är bara när man ger den det där lilla extra som ljudet kommer.

Tror filtret kommer bidra till ett mer ekonomisk körsätt, för man vill ju inte gärna att hela helsingborg skall vända på huvet bara för man kör iväg vid ett röd-ljuse.
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Blev det så himla mycket ljud?[:0] Min Még fick givetvis lite mer ljud, men inte alls störande, bara mmmm... mysigt och lite tuffare!
Du kanske "vänjer" dig? Kan inte tänka mig att det låter *illa* iaf.
Själv gasar jag mer än gärna numera. Nytt avgas som inte heller är jätteanonymt, men det både låter och går rätt gott! [:p][:D]

Vet du Robin, du kan också ringa Kalmar Bildesign 0480-20239. Var där och köpte ett filter förra veckan. Han och Europadelar typ "samarbetar" ju. Han brukar oftast vara tillgänglig från 12-18. Du kan ju säga att du haft problem att nå dem, att du är medlem i CRS och hälsa från mig! Hehe! [;)][:D] Jag menar jag kan inte förstå varför de skulle bojkotta dig! [;)][:D]
Post Reply