Lite hjälp i oljedjungeln!?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
F-lix
Posts: 1
Joined: 22 Mar 2008, 21:29
Location: Göteborg

Lite hjälp i oljedjungeln!?

Post by F-lix »

Tjenare.
Är helt grön här på forumet men jag har sökt runt lite om frågan jag har men inte hittat något vettigt svar.
Är relativt grön på bilar och har precis införskaffat mig en Renault Clio -92 1.4. Kanske inte det ballaste åket, men den kommer förhoppningsvis ta mig från punkt A till B. Bilen har gått ca: 10500 mil och har haft 2 ägare, men serviceboken är inte riktigt ifylld. Och jag känner då att en liten upprustning skulle vara bra. Det ja har tänkt är; nya tändstift, byta motor- och växellådsolja och nya filter(olja och luft).
Nu till min fråga. Hur vet jag vilken olja jag ska hälla i? Har ingen aning om vilken olja tidigare ägare kört på och ja har hört att om jag nu börjar köra på helsyntet och den har gått på del innan kan otäcka saker hända.
Kan jag på något sätt se om tidigare olja är hel eller del? Förra ägaren har ingen aning då han alltid lämnat in den.
Mvh Felix
(kan hända att jag är helt ute o reser nu, men detta är min första bil. Men frågar man inte så får man inget veta :D )
Felix Persson
brutalius
Posts: 8
Joined: 22 Mar 2008, 21:36
Location: Kristianstad

Post by brutalius »

Olja och oljefilter är viktigt. Luftfilter kan vänta. När bilen börjar bli svårstartad kan man fundera på tändstift också eller så kan skruva ut och titta på deras skick, men det är lite svårt. Kammrem är viktigast, kolla noga när den var bytt senast!

Olja är väldigt mytomspunnet ämne. Alla har olika åsikter. Man får helt enkelt ta och köra på vad som känns rätt.

Sök runt lite om biltemas oljor på bike.se eller autopower.se. Själv kör jag biltemas oljor alltid i alla mina bilar, framförallt bilar innan 2000 kräver sällan mer än en olja som är API SL klassad. I mina bilar, enligt tillverkaren, rekommenderas SH olja som är så dålig att nog inte ens hittar den idag.

En 92:a är så gammal att det inte spelar så stor roll vad man häller i den. En för tunn olja kanske rinner igenom någon packbox så det börjar läcka lite här och var, eller ökar på oljeförbrukningen. Det tycks vara så på mina bilar, inte för att det är någon som helst vetenskaplig undersökning. Körde på 0w-60 200kr/liter värstingolja (de lade i den på en service, helt tokigt på en så gammal bil) innan, riktigt lättflytande, rann ut 1 liter på 100mil så jag bytte till en helsyntet 5w-40 och nu försvinner det knappt något.

Det är absolut inte fel att byta till delsyntet 10w-40 eller 5w-40 klassat minst API SL (SM är nästa och nuvarande klassning för moderna motorer) billigast möjligast. Helsyntet är bättre men kanske lite overkill för din bil, men som sagt, det är inte farligt för motorn på något vis. Dessutom det är bättre att köra på en billig olja och byta ofta än att köra på en dyr och byta sällan. Fyll absolut inte på för mycket olja när du byter, minst lika farligt som att fylla på för lite.

Växellådsolja brukar vara beräknad till att räcka bilens livslängd ut. ~20000mil ivf.

Oljefilter ska man nog se till att det är bra kvalité, orginal eller som mekonomen, AD-center, meca säljer, brukar vara samma tillverkare iaf.
Sebastian Strandberg - Kristianstad

Bmw 318is '94
Volvo 142 B20A '71
Min flicka har en r19 RT '94a
Post Reply