Mégane-01– ljuddämpning, dörrar

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
hafskajak
Posts: 28
Joined: 11 Apr 2007, 16:45
Location: Göteborg

Mégane-01– ljuddämpning, dörrar

Post by hafskajak »

Tycker att det kommer in en del däckljud/vägljud och tänkte sätta en extra list i nederkanten av dörrarna. Funderar även på att ljuddämpa själva dörren lite mer (med fuktsäker skummatta + ev asfaltsmatta).

Hur svårt/riskfyllt är det att montera ned dörrens insida?
Sitter panelen med clips som lätt går sönder? Idé att skafffa Haynes handbok?
Magnus Jarlid - Göteborg
Ricki
Posts: 108
Joined: 11 Jul 2006, 12:17
Location: Uppsala

Re: Mégane-01– ljuddämpning, dörrar

Post by Ricki »

hafskajak wrote:Tycker att det kommer in en del däckljud/vägljud och tänkte sätta en extra list i nederkanten av dörrarna. Funderar även på att ljuddämpa själva dörren lite mer (med fuktsäker skummatta + ev asfaltsmatta).

Hur svårt/riskfyllt är det att montera ned dörrens insida?
Sitter panelen med clips som lätt går sönder? Idé att skafffa Haynes handbok?
På min Clio -02 satt dörrinsidorna med några skruv/dörr och sen klipps. Skruvarna satt i nederkant, en i själva inre dörrhandtaget och en i inre dörröppningshandtaget. Sen var insidan lixom "påhanad" i överkant vid rutan. För mig gick bara ett clipps av ca 12 st sönder (eller hur många det kan bli på alla dörrarna sammanlagt :D). Den fuktsäkra skummattan som sitter där var heller inga problem att återanvända. Jag har aldrig fixat med bilar förr och tyckte inte det var några problem alls. Hoppas jag kunde vara till någon hjälp.

Mvh Rickard
Rickard Löfqvist - Uppsala
Nu: Zoe Icon 109hk -18
Förr: Clio 1.2 -02
hafskajak
Posts: 28
Joined: 11 Apr 2007, 16:45
Location: Göteborg

Post by hafskajak »

Tack för svaret, Rickard! Tror nog att jag vågar då. Bra att bygga upp lite självförtroende via detta forum.

:)

Får bli lite senare i vår, men jag kan i alla fall börja skaffa mattor...

Blev din Clio tystare?
Magnus Jarlid - Göteborg
Ricki
Posts: 108
Joined: 11 Jul 2006, 12:17
Location: Uppsala

Post by Ricki »

hafskajak wrote:Tack för svaret, Rickard! Tror nog att jag vågar då. Bra att bygga upp lite självförtroende via detta forum.

:)

Får bli lite senare i vår, men jag kan i alla fall börja skaffa mattor...

Blev din Clio tystare?
Så lite så.
Nix min clio blev inge tystare alls eftersom jag inte isolerade den nått mer :wink:. Anledningen till att jag plockade bort dörrinsidorna var för att få loss alla dörrhandtag för att kunna lacka dem i bilens färg 8). Men tänkte faktiskt tanken när jag ändå plockat bort alla dörrinsidor. Men har för mig jag tänkte det faktiskt inte fanns så jätte mycket platts för det. Minns jag inte fel så tar fönsterrutan upp rätt mycket platts eftersom den är böjd. Så jag vågade inte testa just då. Lär inte se lika ut men jag kan lägga upp lite bilder på hur clions dörrar ser ut invändigt om du är intresserad.

Ha de
Rickard Löfqvist - Uppsala
Nu: Zoe Icon 109hk -18
Förr: Clio 1.2 -02
Post Reply