Baktrummor på kona sitter fast
Moderator: Forumpolisen
Baktrummor på kona sitter fast
Tut!
Gott råd efterlyses. Jag måste ta bort baktrummorna på gamla Lotta som är en Juvaquatre från 1946. Måste ju komma åt bromsarna.
Trummorna sitter inte på splines utan på kona med krysskil. Och sitter som berget.
Jag har konsumerat Biltemas samlade bestånd av avdragare, senast en grov variant av industrikvalité. Men trummorna sitter där de sitter. Ingen bromsrenovering där inte.
Värma med gas känns inte aktuellt eftersom det står tre andra bilar i garaget, vilka inte ägs av mig. Garaget äger jag inte heller. Kraftig och snabb uppvärmning skulle kanske rent teoretiskt lösa problemet om den goda kontakten nu inte omedelbart leder över värmen till konan som då expanderar i samma grad som trumman.
En annan variant vore att lossa kronmuttrarna ett varv, trucka i en nu sprint och sen köra runt med Lotta samtidigt som polisen har kafferast eller utsättningsmöte. I zick-zack på vägen.
Underrede är i ett fantastiskt välvårdat och insmort skick och jag vill helst undvika att riva ner hela bakvagnen. Eller sätta eld på alla olja, gummidetaljer och skvätten i tanken.
Eller mina snälla grannars bilar.
Kanske finns det nåt proffs på det här. Jag tar gärna emot ett uttalande i saken. Mina tvillingpojkar ska få åka Juvaquatre från sin studentexamen 2009 och där kan ett proffsgrepp på problemet ha en viss inverkan...
Gott råd efterlyses. Jag måste ta bort baktrummorna på gamla Lotta som är en Juvaquatre från 1946. Måste ju komma åt bromsarna.
Trummorna sitter inte på splines utan på kona med krysskil. Och sitter som berget.
Jag har konsumerat Biltemas samlade bestånd av avdragare, senast en grov variant av industrikvalité. Men trummorna sitter där de sitter. Ingen bromsrenovering där inte.
Värma med gas känns inte aktuellt eftersom det står tre andra bilar i garaget, vilka inte ägs av mig. Garaget äger jag inte heller. Kraftig och snabb uppvärmning skulle kanske rent teoretiskt lösa problemet om den goda kontakten nu inte omedelbart leder över värmen till konan som då expanderar i samma grad som trumman.
En annan variant vore att lossa kronmuttrarna ett varv, trucka i en nu sprint och sen köra runt med Lotta samtidigt som polisen har kafferast eller utsättningsmöte. I zick-zack på vägen.
Underrede är i ett fantastiskt välvårdat och insmort skick och jag vill helst undvika att riva ner hela bakvagnen. Eller sätta eld på alla olja, gummidetaljer och skvätten i tanken.
Eller mina snälla grannars bilar.
Kanske finns det nåt proffs på det här. Jag tar gärna emot ett uttalande i saken. Mina tvillingpojkar ska få åka Juvaquatre från sin studentexamen 2009 och där kan ett proffsgrepp på problemet ha en viss inverkan...
1067
Leg tågdåre spv 1067 mm, dvs Blekinge-Småland-Hallandnätet
"Gamla Bettan" Monark-Jawa" 350 -63
"Lotta" Renault Juvaquatre BFK4, anno niddertonhundrafyrtiosex
Kan b traktas på www.tydal.nu/1067/lotta/
Leg tågdåre spv 1067 mm, dvs Blekinge-Småland-Hallandnätet
"Gamla Bettan" Monark-Jawa" 350 -63
"Lotta" Renault Juvaquatre BFK4, anno niddertonhundrafyrtiosex
Kan b traktas på www.tydal.nu/1067/lotta/
trummor kan sitta av bara fan går det inte med biltemas avdragare och bankande runt truman så har jag även använt en släggavdragare som man bultar fast i trumman med hjulbultarna (muttrarna) och sedan så sitter det en stång med en vikt på som man slår ut mott ett stopp vilket gör att trumman dras utåt
lycka till
lycka till
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.