Växlar automatlådan sämre när motorn går orent ?
Moderator: Forumpolisen
Växlar automatlådan sämre när motorn går orent ?
Säljaren av min bil, som går orent och är orkeslös samt att man för att växla upp mellan 1:an och 2:an (och ibland 2:an och 3:an) måste släppa på gasen och sänka varvtalet, sade att växellådan enligt Bilia beter sig så för att motorn går orent.
Kan det vara sant ?
Kan det vara sant ?
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Nej, tyvärr. En automatlåda har ett gäng sensorer för att känna av gasläge, hastighet, lockup, oljetryck, etc. På vilket sätt går motorn orent? misständer hela tiden eller bara på tomgång? hur känns bilen orkeslös? vid full gas eller jämn fart och acc?
vad är det för bil? vilken motor? års modell?
vad är det för bil? vilken motor? års modell?
Erik Sahlin - Uppsala
Megane cc 2,0 8v -97
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/187+nm
Megane cc 2,0 8v -97
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/187+nm
Det är en Megane Scenic 2.0 8v -98. Den går ojämt på tomgång och ibland känns det även vid körning (smårycker) men inte alltid.
Den är orkeslös vid acceleration, när jag kommit upp hastigheten är det inget problem men den är orkeslös vid acceleration oavsett om jag tar det försiktigt eller trycker gasen i botten. Accelerationen är som när man drar en stor husvagn med en klen bil.
Står man still, eller kör på 1:an (har ej provat på de andra växlarna) och vill dra upp motorn till 5000 varv går den upp till ca 4500 och slår sedan ner till 3500, upp till 4500 igen och ner till 3500 och om och om igen.
Bytt (till andra begagnade för all del) av föregående ägare:
Knacksensor, Luftmassemätare, Tändkablar, Tändspolar, 2 olika temperaturgivare (77 00 865290 samt 7700829427), Katalysator, Batteri.
Jag har bytt:
Map-sensor med slang, Tändstift, Bränslefiltret. Luftfilter kollat - var OK. STP "Complete fuel system cleaner" är islaget i ca 40 liter bensin och jag har kört ca 10 mil efter det.
Avgasvärdena tror jag är OK, den är besiktigad för ett par veckor sedan med godkända resultat (CO 0,0 / CO 2500 0,1 / HC 014 / LAMBDA 1,01).
På Onsdag ska kamremmen bytas och ev. justeras.
Den är orkeslös vid acceleration, när jag kommit upp hastigheten är det inget problem men den är orkeslös vid acceleration oavsett om jag tar det försiktigt eller trycker gasen i botten. Accelerationen är som när man drar en stor husvagn med en klen bil.
Står man still, eller kör på 1:an (har ej provat på de andra växlarna) och vill dra upp motorn till 5000 varv går den upp till ca 4500 och slår sedan ner till 3500, upp till 4500 igen och ner till 3500 och om och om igen.
Bytt (till andra begagnade för all del) av föregående ägare:
Knacksensor, Luftmassemätare, Tändkablar, Tändspolar, 2 olika temperaturgivare (77 00 865290 samt 7700829427), Katalysator, Batteri.
Jag har bytt:
Map-sensor med slang, Tändstift, Bränslefiltret. Luftfilter kollat - var OK. STP "Complete fuel system cleaner" är islaget i ca 40 liter bensin och jag har kört ca 10 mil efter det.
Avgasvärdena tror jag är OK, den är besiktigad för ett par veckor sedan med godkända resultat (CO 0,0 / CO 2500 0,1 / HC 014 / LAMBDA 1,01).
På Onsdag ska kamremmen bytas och ev. justeras.
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Nu är kamremmen bytt, och nu accelererar den som den ska !!! Den satt 2 kuggar fel.
Men växlingen är likadan och att motorn "stänger av" vid högre varv finns kvar - iallafall vid kall motor.
Tändkablar bytta till nya, tändstift bytta igen, tändspolar uppmätta och den ena bytt "för skoj skull" (jag har 2 extra, begagnade, tändspolar). Motorn har nu gått nästan 70 mil med STP "Complete system cleaner" och ca 50 mil sedan kamrems bytet. Datorn bör nu ha lärt sig de "nya" signaler den får från givarna efter att remmen blev bytt.
Är motorn varm kan jag varva upp till 6000 varv (har inte provat högre), men är den kall "slår den av" vid lägre varvtal och kan då stå och "slå" mellan 4500-3500-4500 om man trycker ner gaspedalen.
Nya förslag ?
Men växlingen är likadan och att motorn "stänger av" vid högre varv finns kvar - iallafall vid kall motor.
Tändkablar bytta till nya, tändstift bytta igen, tändspolar uppmätta och den ena bytt "för skoj skull" (jag har 2 extra, begagnade, tändspolar). Motorn har nu gått nästan 70 mil med STP "Complete system cleaner" och ca 50 mil sedan kamrems bytet. Datorn bör nu ha lärt sig de "nya" signaler den får från givarna efter att remmen blev bytt.
Är motorn varm kan jag varva upp till 6000 varv (har inte provat högre), men är den kall "slår den av" vid lägre varvtal och kan då stå och "slå" mellan 4500-3500-4500 om man trycker ner gaspedalen.
Nya förslag ?
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Renault Megane Scenic 1.6 -00