Elcentralen laddar ur batteriet
Moderator: Forumpolisen
Elcentralen laddar ur batteriet
Har en Renault Clio -99.
Har märkt att batteriet långsamt laddar ur sig då jag inte kör. För att kolla vad det är som drar ström, kopplade jag in en amperemätare och tog ur säkringarna en och en. Det visade sig att det var säkringen till elcentralen som var boven.
Elcentralen står alltså och drar ca 200 mA när jag inte kör. Detta är väl alldeles för högt? Har inget larm eller dylikt påslaget. Är detta något som går att lösa på egen hand, eller måste man lämna in den? Finns det någon ytterligare test man kan göra?
Kan förstås ta ur säkringen, och sätta i den före start, men det blir ju snabbt tröttsamt, och dessutom går det då inte att låsa bilen med fjärrkontrollen.
Har märkt att batteriet långsamt laddar ur sig då jag inte kör. För att kolla vad det är som drar ström, kopplade jag in en amperemätare och tog ur säkringarna en och en. Det visade sig att det var säkringen till elcentralen som var boven.
Elcentralen står alltså och drar ca 200 mA när jag inte kör. Detta är väl alldeles för högt? Har inget larm eller dylikt påslaget. Är detta något som går att lösa på egen hand, eller måste man lämna in den? Finns det någon ytterligare test man kan göra?
Kan förstås ta ur säkringen, och sätta i den före start, men det blir ju snabbt tröttsamt, och dessutom går det då inte att låsa bilen med fjärrkontrollen.
Björn Winterfjord - Göteborg
men
har du nå annat lull lull som kan dra.. lapa i skuffen/dörrar eller nå sånt? som lysser medans du har bilen igång.. fast de ska inte dra så mycket.. men värt att titta till..
men de värkar vara nå fel på gem.. som inte vill ladda upp din bil som de ska
men de värkar vara nå fel på gem.. som inte vill ladda upp din bil som de ska
det finns ju saker som får sin ström utan att passera säkringarna .har du drag på bilen så kolla hur kontakten ser ut där bak . sen tycker jag att det är konstigt att du märker en sån liten urdragning . hur ser ditt körschema ut . mycket korta sträckor sällan eller långresor ofta . det kanske är så att batteriet är på väg att hälsa hem . får man ett cellras i batteriet så blir det liksom korslutning i den cellen . ett tipps att kolla batteriet på är att ta hjälp av en vän som sitter i bilen med foten hårt på bromsen sen i med 1 an upp med kopplingen och vrid på nyckel till start läget . då kollar du i batteriet med korkarna borttagna med en lampa om det bubblar kraftigt i nån cell . gör det detta så är batteriet kass i den cellen . kör max 5 sek . helst mindre . VARNING allt med batterier är farligt . så tänk er för . detta är bara hur jag gör för att kolla det . jag tar inget ansvar för detta tips . allt sker på egen risk .
Eddie Rudolfsson
Risk för att bränna startmotorn föreligger.
Det finns ett instrument att använda för att göra belastningsprov på batterier.
Det finns ett instrument att använda för att göra belastningsprov på batterier.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem