Kamremsbyte twingo -98
Moderator: Forumpolisen
Kamremsbyte twingo -98
Jag har just blivit med en Twingo -98 (43 elaka KW) som jag tänkte byta kamrem på, och undrar om det är någon som kan tipsa mig om en manual för att beskriva detta byte. Jag har tyvärr inte hittat någon verkstadshandbok som innefattar Twingo.
Tusen tack på förhand!
Tusen tack på förhand!
Tomas Persson
-
-
anledningen jag frågade e för att jag tror det sitter kamkedja på din motor har för mig att det gör det på twingo upp till 99.... jag kan ha fel om det siter kamrem så e det jätte lätt.....
ta bort höger framhjul ta bort/lätta på innerskärmen ställ domkraft med planka eller liknande under oljetråget hissa så motorkuden hf e avlastad skruva bort mototfäste(genomgånde bult i rambenet) sen bort med kåpor ståll märkningen på kamdrevet rakt upp muttra bort vevaxelremhjulet den markeringen står rakt ner (nya markeringar på remmen) den nedre markeringen på den nya remmen e både på utsita(slät) insida (med skovlar) gjord med ett vitt sträck samt ett vitt sträck på över sidan på rämen som ska ligga vid markeringen på kamdrevet.... har jag missat nått så e det bara att pmà eller nått...
ta bort höger framhjul ta bort/lätta på innerskärmen ställ domkraft med planka eller liknande under oljetråget hissa så motorkuden hf e avlastad skruva bort mototfäste(genomgånde bult i rambenet) sen bort med kåpor ståll märkningen på kamdrevet rakt upp muttra bort vevaxelremhjulet den markeringen står rakt ner (nya markeringar på remmen) den nedre markeringen på den nya remmen e både på utsita(slät) insida (med skovlar) gjord med ett vitt sträck samt ett vitt sträck på över sidan på rämen som ska ligga vid markeringen på kamdrevet.... har jag missat nått så e det bara att pmà eller nått...
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867